Tack till Buena Vista Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Juliette Towhidi & Tim Firth
Chris - Helen Mirren Annie - Julie Walters
John - John Alderton Cora - Linda Bassett
Jessie - Annette Crosbie Celia - Celia Imrie
Lawrence - Philip Glenister Marie - Geraldine James

Bild från Buena Vista Home Entertainment Pressinformation

Den här sanna historien inträffade i verkligheten mellan 1998 och 2000 i Yorkshire i England. En del av namnen har ändrats i filmen (Annie i filmen hette exempelvis Angela i verkligheten), men i övrigt verkar det mesta relativt troget originalhistorien, såvitt jag kunnat avgöra. Filmen är gjord av det brittiska produktionsbolaget Harbour Pictures (som de två producenterna gemensamt äger), men har släppts genom Touchstone Pictures (Disney). I centrum står Chris och Annie, två medelålders kvinnor som regelbundet går på otroligt tråkiga möten anordnade av Women's Institute, en slags kvinnoförening numera mycket vanlig i bl.a. England, Kanada och USA. Allt förändras dock när Annies man John drabbas av akut lymfatisk leukemi, och dör strax därefter. För att hedra hans minne vill de få råd att köpa en skinsoffa som John alltid velat ha till väntrummet på det lokala sjukhuset. Därför kommer de på idén att ge ut en kalender (mycket vanligt förekommande inom Women's Institute, bör tilläggas) bestående av nakna medelålders kvinnor - däribland de själva...! Inte helt förvånande, så är det inte alla inom denna kyrkostötta grupp som tycker detta är en särskilt bra idé... Det är kring detta som filmen baseras. Kalendern blev, både i verkligheten och i filmen, en stor succé och drog in 578 000 brittiska pund (ca 8 miljoner svenska kronor), som gick till forskning kring leukemi.

Det är en trevlig, smårolig och lagom gripande film - definitivt sevärd, men knappast något storslaget mästerverk... Filmens omslag anger att detta är en ren komedi, men personligen tycker jag att dramakomedi är en mer rättvis beskrivning - för det här är definitivt inte enbart baserat på humor, utan snarare ett drama med en del småroliga inslag och dialoger. Personligen har jag aldrig varit speciellt förtjust i brittiska filmer - särskilt inte brittiska komedier, som alltför ofta har en alldeles för "konstig" humor för oss skandinaver... Humorn funkar dock här, och gör att det här, trots produktionslandet, faktiskt blir rätt lyckat. Ett problem är ju dock att brittisk engelska (i mitt tycke) är mycket fult och irriterande. Det är nästan att man skulle önska att filmen kunde dubbas till amerikansk engelska... Observera att det sistnämnda var ett skämt, men bara ett litet... Vissa brister finns dock. Exempelvis börjar filmen väldigt seg, och den första halvtimmen händer inte mycket alls. Även senare i filmen blir det vissa sega perioder. Manuset brister också en liten aning, och bl.a. förklaras inte allt tillräckligt mycket, och en del frågetecken uppstår här och var som inte alltid besvaras. Exempelvis dröjer det en och en halv timme in i filmen förrän ordet "leukemi" nämns för första gången - före det pratar man bara om "sjukdomen". Med Chris och Annies samtal om kemoterapi förstår man ju visserligen ungefär vad det handlar om, men deras beskrivningar skulle ju likaväl kunna stämma in på nästan vilken cancerform som helst. Det gör kanske inte någon alltför stor skillnad för handlingen sett, men det skulle kännas bättre om det slapp uppstå såna frågetecken under filmens gång. De allra flesta skådespelarna spelar mycket bra och övertygande, vilket är positivt. Skådespelarna, den lagom gripande storyn och alla småskämt, gör att det här trots allt blir en relativt lyckad film och absolut värd att ses - att den sen är verklighetsbaserad gör ju knappast saken sämre.. Alltför speciell är filmen dock inte och den håller nog heller inte att ses om, och det är heller ingenting man kommer ihåg nämnvärt i efterhand.

Vem som stått för översättningen och textningen har jag inte en blekaste aning om, då det inte står några som helst credits om det. Textningen verkar dock vara av hyfsad kvalitet, och jag kunde inte uppfatta några översättningsfel eller några viktiga poänger i originalet som gick förlorat i översättningen.

Precis som i stort sett alla DVD-utgåvor från Disney, så får vi här efter språkvalet se ett par tvingade trailers, innan vi äntligen kommer till själva menyn. Visserligen går det ju att hoppa förbi trailersen om man vill, men det känns ändå lite irriterande - hade det inte varit smartare att lägga in dessa trailers som extramaterial från menyerna istället, så man själv kan välja om man vill se dem eller inte...? Menyerna är snygga med rörliga sekvenser, men är i mitt tycke alldeles för långsamma - det dröjer omkring 20 sekunder innan själva menyalternativen verkligen kommer fram och man kan välja någonting. Oavsett vilket språk man valt på den inledande språkmenyn, så visas menyerna endast på engelska - det enda som språkvalet egentligen ger är alltså vilka ljudspår och vilken textning som ska användas på trailersen och vad som ska vara förvalt för själva filmen (om man inte går in och ändrar). Filmen erbjuds i anamorfisk Widescreen i formatet 2.35:1, vilket tyvärr innebär att det inte blir alltför mycket kvar av bilden på en 4:3-TV. Förutom själva filmen finns en del extramaterial. Det bakom kulisserna-material som erbjuds är ett 5 minuter långt inslag om hur man spelade in nakenscenerna, och vad skådespelarna och regissören hade att säga om det. Visserligen är det väl småintressant, men man tycker ju att det hade funnits annat intressant att säga om inspelningen, och på allvar få veta hur olika aspekter av filmen hade gjorts... Betydligt intressantare är då den kvartslånga dokumentären om de verkliga händelserna som filmen bygger på, där vi bland annat får se intervjuer med fotografen som gjorde den ursprungliga kalendern och några av de riktiga kvinnorna som var med i kalendern (däribland de två personer som ligger till grund för karaktärerna Chris och Annie i filmen). Utöver det finns också fyra bortklippta scener på sammanlagt drygt 5 minuter - visserligen roliga och intressanta, men det jag saknar är någon form av introduktion av en regissör eller producent om vart i filmen dessa scener skulle varit med, och varför man valt att klippa bort dem.

Recensionen skriven: 11 april 2004
Senast uppdaterad: 11 april 2004

Recensionen har lästs 5443 gånger av 3111 personer, sedan den 5 december 2007