Manusförfattare: Stefan Jaworski
Jonas - Nikolaj Lie Kaas Camilla - Tuva Novotny
Louise - Laura Christensen Claes Kiehlert - Kim Bodnia
Martin Schiller - Ulf Pilgaard Michael - David Dencik
Jørgen Hammel - Jesper Langberg Sarah - Birgitte Hjort Sørensen
Henrik Linde - Henrik Prip Peter - Henning Jensen

Trots att våra grannar i söder producerar många filmer, så är det relativt få danska filmer som kommer till Sverige. Av de som kommer är majoriteten dramer, och gamla hederliga thrillers tillhör inte vanligheten. Det har den tämligen okände danska regissören Kasper Barfoed tänkt råda bot på, med sin senaste film Kandidaten som i Sverige släppts direkt på DVD. Till filmen har han valt det måttligt originella temat advokater, och i centrum står den framgångsrika försvarsadvokaten Jonas Bechmann. Efter att hans pappa dött i en mystisk bilolycka har han blivit besatt av det fallet och att utreda vad som egentligen hände med pappan, och därför har han på senare tid försummat sin flickvän Camilla. Tillsammans med en kompis beger han sig ut på krogen en kväll, och fastän det inte var hans avsikt, så följer han med en ung tjej till hennes hotellrum. Morgonen därpå vaknar Jonas upp och minns ingenting av vad som hänt, och han hittar strax tjejen som han inte ens vet namnet på död i badrummet på hotellrummet. Hon har uppenbarligen blivit mördad, och Jonas inser att allting pekar mot honom. Han smiter från hotellrummet, men får via utpressningsbrev snart reda på att någon såg honom där. Nu vill de ha fem miljoner danska kronor, för att de inte ska berätta för både Jonas flickvän och polisen. Jonas inser mycket väl att polisen knappast lär tro på honom, och hans enda alternativ blir därför att själv utreda saken och lösa fallet innan det är för sent.

Kandidaten är långt ifrån en originell och nyskapande film, och både handlingen och upplägget påminner om många andra filmer. Framförallt märks det att regissören sneglat på Hollywood-thrillers, och bl.a. Bourne-trilogin har uppenbarligen tjänat som inspirationskälla. Det märks att manusförfattaren Stefan Jaworski har erfarenhet av att skriva manus för TV-serier såsom Oskyldigt dömd och Anna Pihl, för bitvis påminner det faktiskt lite om en TV-deckare. Inledningsvis är det också en ganska seg och långsam film, och det dröjer ett tag innan någonting väsentligt börjar hända. En del av de inledande ovidkommande scenerna hade därför gärna fått tas bort eller åtminstone kortas ner, för att få ett effektivare tempo. När filmen väl kommer igång gör den dock det med besked, och efter att Jonas upptäckt den döda tjejen i hotellrummet så ökas tempot avsevärt. Då blir det en riktigt spännande film, som förblir intressant hela vägen. Fotot är snyggt och effektfullt, och regissören har på ett skickligt sätt lyckats att skapa spänning med relativt enkla medel - med en kombination av manus, foto och klippning hålls spänningen vid liv hela tiden, och man vill hela tiden se vad som komma skall. Jag är inte lika förtjust i filmmusiken, som påminner om andra filmers musik hela tiden och aldrig lyckas att överraska. Dessutom tar den ibland överhanden, vilket bakgrundsmusik inte ska göra. Skådespelarinsatserna är dock mycket bra, och Nikolaj Lie Kaas spelar starkt och övertygande som Jonas. Det är dessutom trevligt att se svenska Tuva Novotny som flickvännen Camilla - hon talar faktiskt bra danska (något jag inte visste att hon kunde), och spelar övertygande och trovärdigt. Även i övrigt är det bra rollprestationer, och alla gör vad de kan utifrån manuset. Men tyvärr är det en ganska förutsägbar film, och ärligt talat är det inte alltför svårt att lista ut vem som egentligen är skurken i dramat. Manusförfattaren har gjort ett tappert försök med några oväntade vändningar, och även fast ingen av dessa kommer som någon enorm förvåning så gör det i alla fall att man trots allt vill se klart filmen och inte vill döma ut den i förväg.

Det största problemet med Kandidaten är att den lider av ett antal logiska luckor och trovärdighetsproblem, och ju längre tiden pågår, desto mer otrolig och osannolik ter sig handlingen. Det har blivit en ganska invecklad och orealistisk handling, och i synnerhet vad gäller vissa nyckelscener förefaller händelseförloppen som allt annat än trovärdiga. Man får heller inga klara besked om en del aspekter, och när sluttexterna börjar rulla återstår fortfarande flera frågetecken som aldrig får någon egentlig förklaring. Beroende på genren behöver logiska luckor inte göra särskilt mycket, men vid kriminalthrillers så anser jag att det trots allt är ganska allvarligt. Det borde inte vara för mycket begärt att manusförfattaren åtminstone gör ett försök att förklara hur allting hänger ihop, men det verkar Stefan Jaworski inte ha haft en tanke på. Många av rollfigurerna har också blivit ganska endimensionella, och av många får vi inte veta särskilt mycket. Det gäller exempelvis Jonas flickvän Camilla, som i grunden är en intressant karaktär, men som vi inte får veta mycket mer än namnet på. Därför har jag trots allt viss förståelse för att filmen fått relativt dålig kritik i hemlandet. Men det betyder inte alls att Kandidaten är en dålig film. Trots de logiska luckorna och märkliga detaljerna, så är det ändå en bra film som blivit riktigt spännande och håller intresset vid liv från början till slut. Vi får också lära känna Jonas riktigt väl, och det räcker för att vi trots allt ska känna sympati och frustration för rollfiguren. Förutom en lite seg inledning, så håller filmen i övrigt ett lagom högt tempo för att allting ska förbli spännande, och fotot förhöjer också helhetsintrycket lite. Därför är det trots allt en fullt sevärd film, som kan rekommenderas för de flesta. Men den borde ha kunnat bli ännu bättre, om bara manusförfattaren hade kunnat undvika de värsta fällorna och åtminstone försöka förklara hur allting hängt ihop och utesluta åtminstone de största logiska luckorna. Betygsmässigt räcker det därför till en svag sjua, och även fast den knappast håller att ses om så ångrar jag inte alls att jag sett den.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, vilket på ren svenska innebär mindre svarta fält upp- och nedtill på en Widescreen-TV och stora fält på en 4:3-TV. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS, även om undertecknaf inte har utrustning för att kunna testa det sistnämnda ljudspåret.. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på svenska, norska, finska och engelska samt danska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadadeNär man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, som direkt följs av den engelskspråkiga men stilrena huvudmenyn. Det finns faktiskt lite extramaterial, trots att omslaget inte anger något sådant. Först finns en trailer och en s.k. teaser (d.v.s. tidig trailer avsedd för att väcka intresse runt filmen), som är precis så roligt som det låter. Därefter finns skriftliga personbeskrivningar på de centrala rollfigurerna, som återges i form av menyer. Det handlar alltså om en form av biografier av de påhittade karaktärerna i filmen. Det är bitvis ganska intressant att läsa, men jag reagerade över att personbeskrivningarna ibland tar upp saker som aldrig ens antyds i filmen. Exempelvis står det i extramaterialet att Tuva Novotnys karaktär, flickvännen Camilla, är svenska som flyttat till Danmark. Men något sådant får vi ingen som helst information om i filmen, och hennes danska låter också helt naturlig. Det spelar visserligen ingen roll för handlingen, men om filmteamet tagit sig tid att skriva ner sådan information så borde man också ha kunnat baka in det naturligt i filmen istället. Där tar det roliga slut, och mer extramaterial än så finns inte. Personbeskrivningarna står skrivna på engelska, trailern är på danska med engelsk text och teasern är på engelska utan text.

Recensionen skriven: 17 april 2009
Senast uppdaterad: 17 april 2009

Recensionen har lästs 3963 gånger av 2249 personer, sedan den 17 april 2009