Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

Kärlek i Normandie
(Angèle et Tony)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till Noble Entertainment för recensionsexemplaret
Sök efter Kärlek i Normandie på CDON
Sök efter Kärlek i Normandie på Discshop.se
   ANNONS
Drama / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 24 minuter
Genre: Drama
Produktionsland/år: Frankrike, 2010
Produktionsbolag: Lionceau Films, i samarbete med Canal+, Ciné Cinémas, Cofinova 5 & Centre National de la Cinématographie (CNC)
Producent: Hélène Cases
Regi: Alix Delaporte
Manusförfattare: Alix Delaporte
Svensk distributör: Noble Entertainment
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar bara steg 1 och 2
                                          (Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Angèle - Clotilde Hesme Tony - Grégory Gadebois
Yohan - Antoine Couleau Myriam (Tonys mamma) - Evelyne Didi
Yohans farfar - Patrick Descamps Yohans farmor - Corine Marienneau
Ryan - Jérôme Huguet Ryans flickvän - Rama Grinberg
Anabel - Lola Dueñas Anabels man - Marc Bodnar
Övervakaren - Patrick Ligardes Domaren - Elsa Bouchain

Den unga kvinnan Angèle har precis blivit frisläppt från ett fängelsestraff, och hennes son Yohan har bott hos sina farföräldrar under tiden. Hon har inte träffat sin son alls på två års tid, och då farföräldrarna ansökt om vårdnaden om Yohan behöver Angèle komma på fötter snabbt för att ha en chans i rätten. Hon behöver ett jobb och helst även en partner, och sätter ut en kontaktannons. Därmed träffar hon den lite äldre Tony, som är fiskare. Det blir inte direkt kärlek vid första ögonkastet, men de fortsätter att umgås och han ordnar även ett jobb åt Angèle som fiskehandlare. Hon flyttar in hos Tony och hans mamma, och inleder en relation som möjligtvis kanske kan klassas som kärlek.

Kärlek i Normandie är en mycket finstämd film, med utmärkt stämning och en intressant story. Det är en enkel och relativt tunn handling, men intresset hålls vid liv med enkla medel och man bryr sig om rollfigurerna. Det är en lågmäld och fåordig film, med ganska lite dialog och där man inte får veta mer än det absolut mest nödvändiga hela tiden. Det är paradoxalt nog både filmens styrka och svaghet. Det är trevligt att slippa den övertydliga stilen som många andra filmer dras med, och filmens lågmälda stil gör den mer originell än handlingen gör gällande. Det är ett uppfriskande och annorlunda upplägg, och en typisk sådan stil som jurygrupper älskar.

Men tyvärr blir det lite för mycket av det goda, då ett flertal frågor återstår som vi inte får någon klarhet i och det dröjer länge innan vi ens fått veta det mest nödvändiga. T.o.m. när sluttexterna börjar rulla återstår flera obesvarade frågor, och även om mycket av det kanske inte gör någon större skillnad för storyn så stör det mig när man sitter och funderar på detaljer som man aldrig får veta. Ett flertal scener har gjorts avsiktligt "luddiga" så att man inte ska kunna veta allting, och man får aldrig veta mer än det absolut mest nödvändiga för att hålla intresset vid liv. Filmen har överlag en mycket diskret stil, där dialogen hålls till ett minimum och vi istället ska få dra egna slutsatser om ganska mycket. Visst finns det hyfsat mycket dialog, men sällan särskilt djuplodande diskussioner om det man faktiskt vill veta. Vi får inte heller veta mycket om vad som hänt innan filmen börjat, utan får bara höra små detaljer om allas förflutna. Och även om det aldrig blir tråkigt, så blir det trots allt lite irriterande med den här för lågmälda stilen och det borde ha gått att få till ett mellanting mellan sådan här lågmäld berättarteknik och mer sedvanlig övertydlighet.

Filmen är också ganska långsam i sin stil och upplägg, och det händer inte alltför mycket under filmens gång. Jag tycker visserligen om långsamma filmer, och den här sortens dramer skulle förstås inte passa i ett alltför rafflande tempo, men ibland blir det för mycket även för mig då den ibland upplevs lite för långsam med några onödigt utdragna scener och några partier på filmen står och stampar på samma ställe. Det blir aldrig direkt segt och filmen fortsätter att engagera hela tiden, men det blir onödigt långsamt även vid sådana scener där det egentligen inte tillför något. Vid ett par scener får vi t.o.m. se Angèle cykla i ett par minuter helt utan handling, vilket inte tillför någonting alls.

Karaktärsbeskrivningarna håller också lite ojämn klass, och den enda riktigt mångbottnade och genomarbetade rollfiguren är just Angèle. Hon är förstås också viktigast i sammanhanget, så att bry sig om henne är A och O för en sådan här film, men flera andra har hamnat mer eller mindre i skymundan. Tony har visserligen fått en del nyanser, men får inget alltför stort djup och bland de övriga får vi inte veta alltför mycket. Om svärmodern (barnets farmor) - som trots allt är ganska viktig för handlingen - får vi på sin höjd svaga antydningar, och vi får egentligen inte veta någonting alls. Jag hade gärna sett att fler rollfigurer kunnat få ett lite större djup, vilket hade gjort att filmens lågmälda och långsamma stil upplevts som djupare. Men trots allt förblir man intresserad av vad som händer, och filmen fängslar och till viss del även berör. Jag var visserligen inte i närheten av att gråta, men vid några tillfällen blev det trots allt lite rörande.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk och en del vackra vyer över Normandie. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och framförallt blev jag mycket imponerad över Clotilde Hesme som är utmärkt i huvudrollen som Angèle. Grégory Gadebois är bra som Tony, och även i övrigt är det talangfulla skådespelare som gör vad som går av sina rollfigurer.

Kärlek i Normandie är en intressant, engagerande och mycket finstämd film, som genom sin lågmälda stil upplevs annorlunda och förhållandevis originell. Det är charmigt och berörande, och det upplevs aldrig sentimentalt, förenklat eller överromantiserat. Men tyvärr är filmen också lite väl lågmäld, med relativt lite dialog och en lite irriterande förmåga att aldrig berätta mer än absolut nödvändigt genom dialogen. Ett flertal frågetecken kvarstår, och detta tillsammans med den långsamma stilen gör att filmen inte blir lika bra som den hade kunnat bli. Det jag stör mig på är givetvis också sådant som jurygrupper och även många kritiker älskar, så åsikterna kommer att gå isär om filmen, men filmen hade kunnat tilltala en större publik genom att minska ner den lågmälda stilen en smula och berätta aningen mer med ett något högre tempo. För mig stannar betyget på en sjua, och det är absolut en fullt sevärd och välgjord film, men många lär både tycka bättre och sämre om den än undertecknad.

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har franskt tal och enbart svensk text; inga andra språk alls och heller ingen text för hörselskadade. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, följt av varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är stilren, stillastående och svenskspråkig. Menyn är av enklast tänkbara slag, och innehåller bara möjlighet att spela filmen samt slå av och på text; inte ens scenvalsmeny finns. Följaktligen finns heller inget extramaterial alls, vilket är tråkigt för en prisbelönad film som denna som trots allt också har visats på bio i Sverige.


Recensionen skriven: 28 mars 2012

Recensionen har lästs 1132 gånger av 619 personer, sedan den 28 mars 2012

Betyg:
Film/serie * * * * * * *    
7
DVD-produktion * * * *        4
Snittbetyg: * * * * * och en halv      5,5

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
FEMMA - NOLLA - TVÅA - ETTA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2017 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna