Producent: Waldemar Bergendahl
Regi: Martin Asphaug
Manusförfattare: Martin Asphaug & Håkan Nesser, baserad på en roman av Håkan Nesser
Erik - Anton Lundqvist Edmund - Jesper Adefelt
Ewa - Helena af Sandeberg Henry - Jonas Karlsson
Erik som vuxen - Johan H:son Kjellgren Berra - Anders Berg

Håkan Nesser har mest blivit känd för kriminalromaner, kanske då främst den tidigare filmatiserade Van Veeteren-serien. Men han har också skrivit en del mer ovanliga böcker, som exempelvis förlagan till denna film (med samma namn). Huvudhandlingen av filmen utspelas 1962, och i centrum står den 14-årige pojken Erik. Hans mamma är döende i cancer, och hans pappa har svårt att hantera det - därför blir Erik mer eller mindre tvingad att tillbringa sommaren i familjens sommarställe Genesaret (som, såvitt jag förstår, inte har någon koppling till Genasaret, trots det väldigt snarlika namnet...). En klasskamrat som han knappt känner, Edmund, följer med; och de får sällskap av Eriks bror, en reporter vid namn Henry. Det visar sig att en kvinna som varit Erik och Edmunds vikarie under de sista dagarna i skolan, också bor i närheten - de tycker att hon ser ut precis som den amerikanska filmstjärnan Kim Novak, men egentligen heter hon Ewa. Men en dag mot slutet av sommaren förändras allt, då ett mord inträffar i samhället...

Jag hade inte alltför höga förväntningar av den här filmen, kanske beroende på den mestadels ljumma kritik den hittills fått. Men jag blev positivt överraskad, trots att jag generellt inte är alltför förtjust i svenska filmer. Merparten av filmen är smårolig och underhållande, och de flesta av skådespelarna spelar bra. Fotot är också mycket imponerande, och är snyggt och välgjort. Men tyvärr finns en del brister också... Man kan anmärka på att filmen känns lite sexistisk - den enda kvinnan som har en någorlunda väsentlig roll är just Ewa, och hon får vi egentligen aldrig lära känna speciellt väl. Medan vi kommer flesta av de manliga karaktärerna på djupet, så förblir Ewa ett ytligt objekt. Slutet är dessutom ganska oklart och, medan det visserligen finns viktiga ledtrådar under filmens gång, så går det så snabbt att nästan ingen lär hinna uppfatta dem. Det hade varit önskvärt om vissa nyckelhändelser tidigare under filmen hade fått lite större vikt, så att man lättare kunnat uppfatta tanken. Dessutom introduceras mordet väldigt sent under filmen, då över en timme har gått, trots att det egentligen är det viktigaste i filmen. Därför går det rätt snabbt i slutet, när det hellre hade behövts att läggas mer tid, och lite väl utdraget i början. Men det kanske största problemet är att filmen är uppbyggd med en nutida ramberättelse, där Erik som vuxen tänker tillbaka på vad som hände för 40 år sedan. Problemet med det är nämligen att vi under ett flertal tillfällen får återgå och se Erik som vuxen, trots att många av dessa scener är helt irrelevanta. Jag har ingenting emot att få se ramberättelsen med vuxna Erik i början och slutet, plus de enstaka nutida scener som innehåller någonting viktigt för handlingen 1962, men att utöver det visa en massa ovidkommande nutida glimtar känns dumt. Särskilt irriterande blir det då en del av dessa är väldigt korta, och gör att man bara får se vuxna Erik i några sekunder - vad uppnår egentligen det...? Det vore önskvärt om den nutida ramberättelsen hade koncentrerats till en eller två längre sekvenser under filmen, istället för några sekunder här och var. Eftersom Erik som vuxen också är berättare igenom filmen, så är det helt enkelt inte nödvändigt att också få se honom i bild stup i kvarten. Det blir också lite rörigt, i och med att filmen växlar mellan berättarröst av Erik som vuxen och Erik som barn. Tanken verkar vara att tillbakablickar berättas av Erik som vuxen medan Eriks dåvarande tankar berättas av Erik i 14 års ålder, men vid några tillfällen stämmer det inte riktigt heller... Trots bristerna är det dock en fullt sevärd film, om än kanske inte alltför minnesvärd.

DVD-utgåvan är i anamorfisk Widescreen - omslaget anger att filmen är i 2,30:1, medan IMDB uppger att filmen spelats in i 2,35:1. Därför är jag osäker på vilket format som DVD:n verkligen är i - jag lyckas åtminstone inte att särskilja mellan 2,30:1 och 2,35:1... Två ljudspår finns (båda på svenska), ett i Dolby Digital 5.1 och ett i vanlig stereo. Jag vet inte riktigt vad logiken bakom detta är - även 5.1-spåret låter bra nedmixad till stereo, och skillnaden mellan de båda ljudspåren på en vanlig stereo-TV är minimala. Textning finns på norska och danska som vanlig text, samt svenska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig svensk text, och heller inte engelsk text. Även den svenska texten för hörselskadade är rätt simpel, och där framgår exempelvis inte vem som säger vad (inte ens när man inte ser skådespelarnas ansikten). Endast vid ett fåtal fall meddelas sådana saker. Det är säkert acceptabelt för döva, men jag betvivlar att det är alltför njutbart...

DVD-skivan startar med SF-vinjett, följt av språkval. Därefter blir vi påtvingade ett antal trailers på över fem minuter (som dock gudskelov går att hoppa förbi), innan vi äntligen kommer till huvudmenyn. Menyerna finns på svenska och engelska - väljer man svenska som språk visas menyn på svenska, medan för övriga språk visas den engelska menyn. En dum detalj är att det från den svenska menyn bara går att välja svensk text samt ingen text, medan det från den engelska menyn bara går att välja norsk och dansk text plus ingen text (alltså inte svenska). Varför inte lägga till samtliga textningsspråk på menyerna...? Värst av allt är dock att det tråkigt nog inte finns med tillstymmelse till extramaterial (om man nu inte räknar med trailersen i början...). Jag fordrar verkligen inte att man ska lyckas få med extramaterial till gamla filmer samt vid nyare TV- och video-produktioner. Men för en biovisad storfilm är det skrämmande att inget extramaterial finns. Rimligen måste någon form av material ha bevarats från inspelningarna (bortklippta scener, bloopers, etc.), plus att det borde vara enkelt och billigt att ordna intervjuer med skådespelare och regissör; och varför inte ett kommentatorspår med regissören...? Att SF inte lagt med någon form av extramaterial på en så här pass stor och känd biofilm är dålig stil.

Recensionen skriven: 7 februari 2006
Senast uppdaterad: 7 februari 2006

Recensionen har lästs 7336 gånger av 4653 personer, sedan den 5 december 2007