Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Roxy - Sophie Cookson Merlin - Mark Strong
Valentine - Samuel L. Jackson Gazelle - Sofia Boutella
James Arnold - Mark Hamill Arthur - Michael Caine
Michelle - Samantha Womack Dean - Geoff Bell
Svenska statsministern - Bjørn Floberg Svenska kronprinsessan - Hanna Alström
Hugo - Tom Prior Charlie - Edward Holcroft

Kingsman är på ytan en flott skräddarbutik i centrala London, men det är bara en täckmantel för deras verkliga verksamhet - en hemlig internationell underrättelsetjänst, som arbetar helt utan myndigheters inblandning och byråkrati. Efter ett misslyckat uppdrag dör en av deras agenter, och alla agenter ska hitta varsin potentiell ersättare. Den medelålders agenten Harry Hart (som jobbar under kodnamnet Galahad) väljer den struliga unga killen Eggsy, som är son till en av Kingsmans tidigare agenter som dog under ett misslyckat uppdrag 1997. Eggsy, den enda kvinnliga rekryten Roxy och fyra till ska alla genomgå en serie tester för att avgöra vem som blir den nya agenten; och för de resterande känns inte chansen så jättestor att överleva. Men Kingsman står snart inför planetens största hot någonsin, då den geniala men galna vetenskapsmannen Valentine vill hjärntvätta alla via mobiltelefoner så att alla utom ett begränsat antal utvalda personer ska utplåna varandra - enligt honom det bästa sättet att lösa klimatfrågan på...

Det låter kanske inte så märkvärdigt, och jag är säkert inte den enda som blivit ganska leds på hemliga agent-filmer av typen James Bond; en genre som det på senare år börjat komma lite väl många filmer inom. Men jag blev positivt överraskad av Kingsman: The Secret Service, som faktiskt är en riktigt bra och underhållande film. Storyn är måhända i tunnaste laget, men är överlag genomarbetad och intressant. Filmen som sådan är engagerande och fartfylld, och intresset hålls vid liv på ett elegant sätt. Jag uppskattar också den här lite retro-känslan, då filmen till stora delar övergår till samma stil som gammaldags spionfilmer, innan genren överlag började bli gravallvarlig.

Trots en ovanligt lång speltid på 2 timmar 10 minuter blir det aldrig segt eller tråkigt, utan filmen har en intensitet som jag uppskattar. Här finns inte många lugna stunder, men det blir heller inte rörigt eller går för snabbt framåt. Det är spännande och det finns en del snygga actionsekvenser. Samtidigt finns hyfsat mycket humor, och det här är en ganska tillspetsad historia där det mesta har gjorts med glimten i ögat. Man får skratta nån gång då och då och det finns rikligt med charm, men samtidigt blir det aldrig för oseriöst utan man kan någorlunda ta filmen på allvar hela tiden. Det är en ovanligt lyckad blandning mellan action, thriller och komedi, där ingen av delarna tar överhanden utan allt passar bra ihop.

Både Eggsy, Roxy och till viss del även Harry har blivit mångbottnade rollfigurer som känns äkta, och som man bryr sig om vad som händer med. Roxy är också ett mycket värdefullt tillskott till filmen, och gör att det inte alls blir så manschauvinistiskt eller sexistiskt som sådana här filmer har en tendens att bli och som det sannolikt annars hade blivit även här - för hon är utan tvekan tuffare än de flesta av killarna. Glädjande nog finns här heller ingen romantisk sidohistoria med Roxy, vilket jag ärligt talat hade väntat mig. Även Gazelle är en häftig och udda rollfigur, om än något stereotyp. Då kan man till viss del ha överseende med att de flesta andra rollfigurer blivit stereotypa och relativt endimensionella. Den huvudsakliga skurken Valentine känns minst sagt knasig och spritt sprängande galen, men är klichéartad och ärligt talat inte alltför skräckinjagande. Alltför farlig känns han inte, utan mer mentalt rubbad.

För en svensk publik är det också kul och intressant med en svensk statsminister och svensk kronprinsessa (!) som medverkar och talar svenska i ett par scener - och för en gångs skull rör det sig dessutom om äkta svenska, och inte samma slags "svenska" dialog som svenska Kocken i Mupparna... Det är också kul med ett par drifter med amerikansk patriotism, något som verkligen inte tillhör vanligheterna. Någon alltför märkvärdig eller storslagen film är det kanske inte, men det här har ändå blivit en riktigt underhållande, charmig och lyckad film; som känns förhållandevis fräsch med några ovanliga drag och en udda stil.

Ibland går manusförfattarna dock över gränsen, och tar till grepp som känns mer löjliga än fyndiga. Framförallt önskar jag verkligen att man kunnat hoppa över eller göra om slutscenen helt och hållet (alltså inte scenen mitt under eftertexterna, utan scenen just innan eftertexterna) - att påstå att den är pinsamt malplacerad och klichéartad är en underdrift utan dess like; och den dittills så lyckade filmen upplevs då plötsligt rent sexistisk. Det kan väl ändå inte ha varit meningen...? Att göra filmer med glimten i ögat är en svår balansgång, och fastän man oftast hållit sig på rätt sida av gränsen så finns det några scener där det spårar ur lite för mycket i mina ögon. Någon enstaka våldsscen känns också omotiverat lång, och borde ha kunnat kortas ner en smula. En bit över två timmar är lite i saftigaste laget för en sådan här lättsam underhållningsfilm.

Det finns också ett fåtal logiska luckor och ibland kan storyn upplevas lite för tunn där filmteamet valt att prioritera yta framför substans. Det är förvisso en snygg och polerad yta, men det känns ändå som fel väg att gå. Jag hade också önskat att Roxy kunnat få större utrymme, då hon är en viktig och genomarbetad rollfigur men som ändå medverkar i ett begränsat antal scener. Då hon och Eggsy dessutom har en imponerande personkemi, så hade jag velat se fler scener med samarbeten mellan dem - något som inledningsvis är en betydande del av handlingen, men som med tiden blir mer och mer undangömd.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk i kombination med snygga och någorlunda realistiska specialeffekter som passar bra i sammanhanget. Skådespelarinsatserna är också riktigt bra. Colin Firth är mycket bra som Harry, och lyckas att göra en nyanserad och naturlig rollprestation långt ifrån hans vanliga stil. Om man tidigare tyckt att Firth ofta varit något typecastad, så får man sannerligen tänka om den teorin nu. Taron Egerton är bra som Eggsy, men känns ibland aningen stel och imponerar inte lika mycket som Colin Firth. Sophie Cookson är mycket bra som Roxy, och gör en imponerande rollprestation med enkla medel och helt utan överspel. Sofia Boutella imponerar också som Gazelle, och hon lyckas att göra en på papperet stereotyp rollfigur till mer märkvärdig än vad som annars hade varit fallet. Tyvärr blev jag dock inte riktigt lika imponerad av Samuel L. Jackson, som här spelar över nästan konstant och känns lite för skruvad. Samuel brukar spela bättre än så här, varför jag bara kan förmoda att det åtminstone delvis är regins fel.

Kingsman: The Secret Service är en riktigt bra och välgjord film, som imponerar med sin intensitet och sin lyckade blandning av flera olika genrer. Actionkomedier brukar sällan bli särskilt lyckade, men det här är faktiskt ett undantag till regeln och en både fängslande och underhållande film. Det finns onekligen sina brister och manuset hade nog behövt finslipas en aning, men det här är ändå bättre än jag kunnat drömma om; i synnerhet som jag aldrig varit särskilt förtjust i actionfilmer. Den är väl värd att se för de flesta, och är en av de mest lyckade filmerna inom kategorin "hemliga agenter" - i mina ögon bättre än de flesta James Bond-filmer, och det säger ju en del. För mig förtjänar filmen därför en stark sjua i betyg, vilket sannolikt innebär ett ännu högre betyg för de som faktiskt tycker om den här genren.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med formatet 2,39:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på några andra språk. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på bl.a. de fyra skandinaviska språken, och dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men då kantlinjerna är ganska tunna är det inte helt oproblematiskt att läsa texten vid en del av de ljusare partierna. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av trailers för några andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter spelas en ovanligt subtil anti-piratpropaganda på 10 sekunder, som för en gångs skull är vinklad rätt - d.v.s. att tacka kunderna som faktiskt köpt filmen istället för tvärtom. Efter det kommer man till huvudmenyn som är rörlig och stilren men som tyvärr bara finns på engelska. Avsaknaden av inledande språkvalsmeny medför att man, för att kunna se filmen på något annat sätt än engelska utan text, måste gå in i menyerna och välja textning; något som kanske inte är helt oproblematiskt om man inte behärskar engelska. Väljer man att spela filmen visas korta engelska varningstexter före filmen och varningstexter på valt textningsspråk efter filmen - det känns kanske som lite "tårta på tårta", men vi slipper i alla fall se varningstexter på samtliga språk representerade på skivan på samma sätt som 20th Century Fox alltid gjort på DVD.

Som bonusmaterial återfinns en sexdelad bakom kulisserna-dokumentär på hela en och en halv timme (!), som tar upp de flesta aspekter bakom produktionen av filmen. Det är ganska intressant och en hel del matnyttigt framkommer, men det förekommer också lite för mycket skryt över de inblandade och annat som känns mindre relevant (såsom att beskriva filmen och rollfigurer). Man kan med all rätt fråga hur många som faktiskt orkar se ett långfilmslångt bakom kulisserna-program, så det vore nog klokare om man valt att satsa på att korta ner inslaget och få med det väsentliga och viktiga på en kortare tid - ärligt talat tycker jag att runt en halvtimme brukar vara så mycket som man orkar med, om det inte är osedvanligt intressant. Därefter hittar vi några olika bildgallerier med foton från bakom kulisserna samt på rekvisita plus en ursprunglig biotrailer; och det är precis lika spännande som det låter. Glädjande nog har allt bonusmaterial (inklusive kommentatorspåren) svensk text, vilket är mycket trevligt och som verkligen inte tillhör vanligheterna nuförtiden.

Recensionen skriven: 29 januari 2015
Senast uppdaterad: 3 juli 2015

Recensionen har lästs 4107 gånger av 2265 personer, sedan den 29 januari 2015