Klaras mamma - Regina Lund Klaras pappa - Kjell Bergqvist
Lotta - Ebba Ribbing Maggan - Jacqueline Ramel
Moa - Emma Sandborgh Elisabeth - Sanna Krepper
Amanda - Herta Jankert Blondinbella - Josefin Högfelt-Öijer
Mimmi - Tova Renman Anna - Maia Rottenberg
Lottas pappa - Johan Schildt Domare - Fredrik Dolk

Den svenska författarinnan Pia Hagmar är en av Sveriges mest aktiva författare och en av de populärare bland barn- och ungdomslitteratur, men har trots det förblivit förhållandevis okänd. Hon debuterade 1991 med Sara och Misty, och har till dags dato publicerat 33 romaner; varav de flesta är antingen deckare för yngre publik eller böcker om hästar. Hennes populäraste bokserie handlar om den hästtokiga flickan Klara, och har sedan starten 1999 resulterat i 18 böcker som blivit framgångsrika inom sin målgrupp. Nu har dessa böcker också blivit till film, som fått titeln Klara och har regisserats av Alexander Moberg, vars enda tidigare merit är den totalsågade Mongolpiparen.

I centrum står den unga tjejen Klara, som älskar hästar men som faktiskt aldrig har suttit på en häst i verkligheten. Efter att hennes föräldrar skilt sig har hon nu tvingats flytta med sin mamma till en liten bondhåla någonstans i Sverige; det lilla samhället Hallondalen - ett samhälle där i stort sett alla är besatta av hästar. För att imponera på de andra tjejerna i klassen börjar hon gå till det lokala stallet, och har inte mage att säga att hon faktiskt aldrig ridit förut. Hon blir t.o.m. övertalad att anmäla sig som tävlande i en stor galopptävling om bara en månad; en tävling där alla andra har mångdubbelt mer erfarenhet än henne. Hennes enda chans uppstår när hon ute i skogen stöter på den vackra men något slitna hästen Star, och grannpojken Jonte börjar med Star att lära Klara att rida.

På papperet ser Klara inte ut att vara någon alltför märkvärdig film. Mycket riktigt är det heller inte det minsta originellt, utan tematiskt och dramaturgiskt känner vi igen i stort sett allt. Men en film behöver trots allt inte vara originell för att fungera bra, vilket det här visar sig vara ett fint exempel på. För till min förvåning är Klara en riktigt trevlig och underhållande film. Storyn må vara ganska enkel, men det är hela tiden intressant och engagerande. Vid ett stort antal tillfällen lyckas filmen att beröra, och det har blivit en mycket charmig och mysig film.

Den är smårolig men huvudsakligen ett drama - lagom seriöst för att tas på allvar, utan att bli för tungt för målgruppen. Därför fungerar filmen riktigt bra för alla åldrar, även fast det känns tydligt att det är flickor i tidiga tonåren och strax under som är den främsta målgruppen. Men det betyder dessbättre inte alls att filmen inte håller även för vuxna, och jag hade fullt utbyte hela tiden. Trots en viss förenkling känns det mesta realistiskt och jordnära, och jag uppskattar inblicken i relationerna mellan Klara och de andra flickorna i stallet och på skolan, som trots en viss övertydlighet i mobbningen känns riktigt realistisk. Okej, det är en liten bit kvar till Fucking Åmåls träffsäkerhet, men det är ett lovvärt initiativ och en överlag trovärdig skildring. Helt enkelt ovanligt bra för att vara svensk film, vilket trots allt sällan kommer upp till någon högre internationell klass trots att vi alla önskar att så skulle vara fallet.

Det största problemet med Klara är att manuset bitvis hade kunnat finslipas lite mer. Det har blivit ganska förenklat och dessutom bitvis övertydligt. Det gäller framförallt Klaras relation med sina båda föräldrar, och i synnerhet med pappan, som inte känns riktigt äkta. Resten av filmen fungerar bättre, och känns mer trovärdigt trots att allt blivit onödigt förenklat. Att förenkla en story för att fungera för en yngre publik är förstås ett förståeligt drag, men det borde ha gått att göra det hela lite mer realistiskt och skildra allting utan att förenkla så här pass mycket. Dialogen känns inte heller helt trovärdig, utan ger delvis ett något konstlat intryck.

Fotot är bra och innehåller en del vackra vyer, även om bildspråket inte sticker ut från mängden. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och framförallt är debuterande Rebecca Plymholt ett riktigt fynd i huvudrollen som Klara. Hon spelar mycket övertygande och trovärdigt, och känns äkta in i minsta detalj. Hon har alla möjligheter att komma mycket långt inom branschen, och jag blev riktigt imponerad över hennes tonsäkra rolltolkning. Joel Lützow är helt okej som Jonte, men känns ibland något stel och lyckas inte riktigt att porträttera sin roll med samma säkra ton. Kjell Bergqvist och Regina Lund är relativt bra som Klaras föräldrar, men bitvis lider båda två av ett visst överspel. Därutöver tycker jag om Ebba Ribbing som Lotta, som spelar riktigt bra. Även i övrigt gör de flesta bra ifrån sig, men det är framförallt Rebecca Plymholt som sticker ut från mängden och håller en även internationellt hög klass.

Jag har tyvärr inte läst någon av böckerna med Klara, och kan därför inte bedöma hur filmen håller sig till dessa. Men om man enbart utgår ifrån filmen som sådan, så är Klara en riktigt charmig och trevlig film, som tar upp ett bekant ämne på ett fint och träffsäkert sätt. Det är en trevlig underhållning för stunden, men genom det ooriginella temat samt en viss förenkling och övertydlighet så blir filmen inte lika minnesvärd som jag hade önskat. För mig som vuxen kille stannar därför betyget på en stabil sjua, men för de allra flesta unga flickor är jag övertygad om att betyget blir högre än så.

Recensionen skriven: 8 juli 2010
Senast uppdaterad: 9 juli 2010

Recensionen har lästs 4038 gånger av 2137 personer, sedan den 8 juli 2010