Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Houston Brooks - Corey Hawkins San - Tian Jing
Hank Marlow - John C. Reilly Victor Nieves - John Ortiz
Jack Chapman - Toby Kebbell Cole - Shea Whigham
Mills - Jason Mitchell Slivko - Thomas Mann
Reles - Eugene Cordero Steve från Landsat - Marc Evan Jackson
Kong - Terry Notary / Toby Kebbell Senator Willis - Richard Jenkins

Året är 1973, och den amerikanska regeringstjänstemannen Bill Randa har via satellitbilder sett spår av en hittills okänd ö någonstans i södra Stilla havet. Hans överordnade är måttligt intresserade, men efter övertalning lyckas han få regeringen att finansiera en expedition till den okända ön för att kartlägga platsen. Randa övertalar en f.d. kapten för de brittiska specialstyrkorna, James Conrad, att hålla i expeditionen. Med följer också några militärer med överste Packard i spetsen, ett par seismologer och fotojournalisten Mason Weaver. Men det som skulle ha varit ett stillsamt och ofarligt uppdrag blir allt annat än det, för de hinner inte ens landa på ön innan en gigantisk 30 meter lång apa attackerar helikoptrarna...

Jag har sett någon enstaka King Kong-film tidigare i mina dagar, men aldrig varit särskilt förtjust i vare sig filmerna eller jätteapan i sig. Därför hade jag blandade känslor när jag satte mig ner för att se Kong: Skull Island, men glädjande nog är det här en riktigt bra och underhållande film. Storyn är intressant och genomarbetad, och här finns faktiskt ett påtagligt djup och en sensmoral. Det är gott om symbolik, och här finns något att hämta även för dem som inte tycker om den här genren. Det har blivit en förvånansvärt engagerande film, som håller intresset vid liv hela tiden. Trots en relativt lång speltid på ganska exakt två timmar blir det aldrig segt och nästan aldrig utdraget, utan det är full fart framåt hela tiden.

Samtidigt begår filmen inte den alltför vanliga missen att komma igång med handlingen på en gång, utan vi får en hyfsad introduktion för att lära känna rollfigurerna. Det är bäst ställt med James och Mason, som hinner få många nyanser och som man genast känner för, men även Hank hinner få en del nyanser. Ett problem är dock att persongalleriet är onödigt stort, och därför blir det flera som man inte får veta speciellt mycket om. Värst är det med militärerna, där Preston upplevs både stereotyp och endimensionell och de övriga är så anonyma att man inte ens kan skilja dem åt. Det är lite olyckligt, i synnerhet som Preston är viktig för handlingen.

Det är också synd att den enda andra kvinnliga rollfiguren utöver Mason, forskaren San, blivit så anonym och undangömd och inte får minsta lilla personlighet. Houston Brooks känns tyvärr också lite för underutvecklad, och får inte mycket till personlighet. Överlag har filmen ett lite för stort persongalleri, som gjort att alltför många blivit underutvecklade. Förmodligen hade filmen vunnit på att minska ner antalet rollfigurer, så att de kvarvarande hinner få ett större utrymme och framförallt ett större djup. Det är också lite problematiskt att det inte finns någon egentlig huvudroll, utan att ett flertal rollfigurer står i centrum.

Men det rör sig ju trots allt om lättsam så kallad "popcorn-underhållning", och som sådan fungerar Kong: Skull Island riktigt väl. Det är underhållande, intensivt och engagerande, och här finns inte en enda död stund. Det är charmigt, det finns lite humor för att lätta upp stämningen och så finns det rikligt med dramatik. Det är också ganska spännande, och man sitter ofta på helspänn. Till skillnad från de flesta liknande filmer finns också ett påtagligt djup och ett budskap, vilket jag uppskattar.

Dock är två timmar i längsta laget för den här filmen, och framförallt finns det några få scener med strider mellan Kong och andra "djur" som pågår lite för länge för sitt eget bästa. De flesta scenerna är nödvändiga för handlingen, men vid ett par tillfällen pågår scenerna lite för länge och det börjar upplevas som effektsökeri. Jag tror att filmen hade upplevts bättre om man kortat ner den med ungefär 10 minuter, och kapat några minuter från de mest utdragna actionscenerna. Trots allt fattar vi poängen vid ett tidigt skede, och efter det ger det inte så mycket att se djur slåss i åtskilliga minuter.

Däremot är fotot fantastiskt, och filmen har ett starkt bildspråk kombinerat med många oerhört vackra vyer. Varenda bildruta är rena rama konstverket, och det här fotot är svårslaget - man bör verkligen ha en stor TV för att de här vackra vyerna ska komma till sin fulla rätt. Specialeffekterna är överlag bra, och det är trevligt att datoranimationen äntligen har utvecklats tillräckligt för att komma till sin rätt i sådana här filmer. Dock kan man vid några scener skönja att det faktiskt använts så kallad "green screen"-teknik, men det är dessbättre ganska långt mellan gångerna. Skådespelarinsatserna är överlag mycket bra. Tom Hiddleston är mycket bra som James, och gör allt som går av den här rollfiguren. Brie Larson är också utmärkt som Mason, och gör en naturlig och finstämd rollprestation helt utan överspel eller konstlade manér. John C. Reilly är också riktigt bra i en relativt svår roll som Mason. Samuel L. Jackson spelar ungefär samma slags roll som han nästan alltid gör, men gör det för all del bra.

Kong: Skull Island är en välgjord och bra film, som lyckas med konststycket att fungera som lättsam underhållning för stunden samtidigt som det också finns ett djup och bra budskap. Handlingen skiljer sig från tidigare King Kong-filmer, och därför lyckas filmen att erbjuda någonting förhållandevis nytt inom en ganska sliten genre. Alltför originellt är det dock inte, och här finns en del likheter med både Jurassic Park och Apornas planet. Men å andra sidan är det knappast lätt att åstadkomma någonting helt originellt inom den här genren, och manusförfattarna har gjort ett bra jobb med att få till en intressant handling. Det är både charmigt och spännande, men tyvärr upplevs filmen något utdragen då vissa scener tangerar till effektsökeri; samtidigt som det också blir lite splittrat med så många rollfigurer där inte så många får något större djup. Men som underhållning för stunden duger det mer än väl, och det är en film väl värd att se för de flesta, varför jag trots bristerna ändå väljer en ganska stark sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med proportionerna 2,40:1, medan ljudet finns i både Dolby Atmos 7.1 (gjort med en "kärna" i Dolby TrueHD för bakåtkompatibilitetens skull) och DTS-HD 5.1 på engelska. Med min hemmabioanläggning (som dock bara har 5.1-ljud) lät båda dessa ljudspår ganska likvärdiga, men då Dolby Atmos har sämre kompatibilitet är det uppskattat med ett alternativt ljudspår i DTS-HD som fungerar överallt. Ljudmixningen är imponerande, och bakhögtalarna används flitigt. Dessutom finns två dubbade ljudspår i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på 11 olika språk, däribland de skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text, och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är bra, och jag kunde inte uppfatta några nämnvärda översättningsfel.

När man matar in Blu-Ray-utgåvan möts man av en inledande jingel på fem sekunder, och efter det kommer man direkt till huvudmenyn. Huvudmenyn är på engelska, men det finns även symboler som kan hjälpa till för de som inte kan engelska. Avsaknaden av en inledande språkvalsmeny gör att man för att få någon textning alls måste gå in under textningsmenyn och välja textspråk - inte helt optimalt, i synnerhet inte för personer som inte kan engelska. När man spelat filmen klart visas plötsligt varningstexter på 35 olika språk (!), som tar dryga fem minuter att genomlida innan man äntligen kommer tillbaka till menyn. Det går tyvärr inte att hoppa över varningstexterna, men det går i alla fall att spola på bild så bara man har en Blu-Ray-spelare med tillräckligt snabb bildsökning (minst 50 gångers hastighet är nästan ett måste för att inte tappa förståndet) blir det i alla fall inte alltför irriterande. Varför Warner fortfarande envisas med dessa idiotiska varningstexter som de också haft på DVD i många års tid är obegripligt - om de flesta andra filmbolag lyckas att känna av vilket språk man valt och anpassa varningstexter efter det, så är det sanslöst att tvingas genomlida flera dussin varningstexter på språk man inte förstår ett ord av...

Som bonusmaterial hittar vi först ett kommentatorspår till filmen med regissören Jordan Vogt-Roberts. Det är hyfsat informativt och en del matnyttigt framkommer, men ärligt talat blir det lite tunt och tråkigt, plus att det alltid upplevs lite egocentriskt när enbart regissören medverkar - jag hade önskat att någon av manusförfattarna och/eller någon av huvudrollsinnehavarna också kunnat medverka. Därefter hittar vi en tvådelad bakom kulisserna-dokumentär på totalt 25 minuter, som består av intervjuer med regissör, producenter och skådespelare och som främst tar upp designen av King Kong och hur den här filmversionen skiljer sig från tidigare. Ganska intressant, men har man inte sett någon av de tidigare filmversionerna blir det nog ganska tråkigt.

Nästa inslag är det 8 minuter långa "Monarch Files 2.0", som är en fejkad dokumentär om övernaturliga väsen. Tyvärr ganska poänglöst. Nästa inslag kallas "The Intrepid Traveler", som består av en 7 minuter lång rundtur över inspelningsplatserna med skådespelaren Tom Hiddleston. Tillför tyvärr inte så mycket. Vidare återfinns ett 6 minuter långt inslag om inspelningen i Vietnam, som är hyfsat intressant även om det inte går alltför långt in på djupet. Till sist hittar vi ett två minuter långt inslag om Brie Larsons rollfigur Mason och bortklippta scener på 4 minuter - intressant att se på, men tillför inte så mycket. Tyvärr har bonusmaterialet ingen svensk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 1 december 2017
Senast uppdaterad: 1 december 2017

Recensionen har lästs 2774 gånger av 1587 personer, sedan den 1 december 2017