David Russell - Colin Firth Bruce Hamill - John Hollingworth
Anton Markov - August Diehl Pavel Sonin - Matthias Schweighöfer
Paal Dinessen - Danny Van Meenen Sasha - Kristof Coenen
Calpin - Guido De Craene Mikhail Denisov - Gustaf Hammarsten
Kulkin - Zlatko Burić Leo - Joel Basman
Kasyenenko - Lars Brygmann Kapten Shirokov - Martin Brambach

Den ryska atomubåten K-141 Kursk hann bara vara i bruk i sex år, innan ubåten under en militärövning sjönk till botten av Norra Ishavet den 12 augusti 2000. Det finns flera olika uppgifter om vad som orsakade förlisningen, men den officiella historien och den som filmen tar upp är en explosion orsakad av en torped ombord. Explosionen orsakade att ubåten delades i flera delar, och majoriteten av de 118 besättningsmännen lär ha dött omedelbart. Men de som befann sig i mitten överlevde i dagar efter explosionen. Under tiden försökte ryssarna rädda männen med den enda räddningsubåt som flotten hade till förfogande; vilket tyvärr också var en gammal och knappt funktionsduglig farkost. Bl.a. brittiska och norska regeringen erbjöd sig att hjälpa till att bärga ubåten, men den ryska regeringen och dess militär tvekade länge och väl innan de till sist tillät någon yttre hjälp... Den sanna berättelsen om ubåten och räddningsförsöken handlar Thomas Vinterbergs Kursk.

Den sanna historien om ubåten K-141 Kursk och dess efterverkningar är onekligen en fascinerande historia, som tål att uppmärksammas. Det är också ett tacksamt ämne att göra film på, och den alltid så talangfulle Thomas Vinterberg är också precis rätt regissör för att filmatisera den här berättelsen. Kursk är också en bra film, som är välgjord och som engagerar från början till slut.

Det är stämningsfullt och berörande, och intresset hålls vid liv hela tiden. Det är också obehagligt, och det är lätt att känna för de inblandade. Jag uppskattar att manusförfattarna valt att göra filmen personlig, och alltså skildra ett fåtal personer som vi får lära känna ganska väl. Därigenom handlar det alltså främst om några personers liv hellre än på ubåtens hela besättning eller de politiska efterverkningarna. Det är ett klokt val, och det gör att filmen lyckas att engagera och fascinera hela tiden. Det är underhållande, det finns en gnutta humor men framförallt är det ett gripande drama som inte kommer lämna någon berörd - vid ett par tillfällen är det nästan omöjligt att inte fälla en och annan tår. Dock märker man att regissören väljer att spela på känslosträngar, med en lite översentimental stil och dessutom onödigt svulstig musik; allt för att påverka tittarnas känslor på ett något manipulativt sätt. Att filmen dessutom är lite väl övertydlig och att det också förekommer en del onödiga klichéer gör heller inte saken bättre.

De flesta personer ombord på ubåten är fiktiva, eller åtminstone fiktiva bearbetningar av verkliga personer, medan filmen i övrigt håller sig ganska väl till vad som hände i verkligheten. Jag hade föredragit att helt och hållet skildra riktiga personer, men kan ändå köpa den här kompromisslösningen för att inte stöta sig med någon. Det här är en mycket dialogdriven film, med begränsad yttre handling och där det istället går ut främst på prat - mellan besättningsmännen nere i ubåten, mellan deras fruar och mellan ryska och brittiska militärer. Själva handlingen är alltså högst begränsad, och istället går det ut på dialog; men ganska välgjord och rapp sådan.

Problemet är förstås att den här historien per definition blir väldigt förutsägbar, i och med att alla redan vet vad som hände och det därmed omöjligen kan bli några överraskningar eller oväntade vändningar. Det är givetvis ett olösligt problem, för självklart måste man ju hålla sig till vad som verkligen hände, men det medför också att all spänning går förlorad och att filmen därmed inte blir vare sig spännande eller får någon nämnvärd intensitet. Det gör att filmen ärligt talat kan upplevas lite långsam mellan varven, och kanske hade man vunnit på att korta ned filmen lite eller utöka perspektivet så att man fått lära känna fler personer - vad som helst för att få berättelsen lite större, och därmed bli lite mindre långsam.

Dessutom blir det alltid lite problematiskt med sådana här europeiska samproduktioner med skådespelare från flera länder, då det nästan oundvikligen medför att alla tvingas tala engelska. När det handlar om ryska sjömän och ryska befälhavare borde de givetvis också tala ryska, men i filmen medverkar inte en enda rysk skådespelare. Resultatet blir alltså att alla talar engelska; ryssarna med brytning och engelsmän utan brytning. Det låter ärligt talat lite märkligt, och det medför oundvikligen vissa trovärdighetsproblem och ett visst irritationsmoment. Det gör också att det inte alltid är helt solklart vilka som faktiskt är ryssar respektive tillhör andra nationaliteter. Tydligen har inte filmteamet velat vara lika ambitiösa som i TV-serien Dirigenten att låta skådespelarna lära sig ryska; men det är kanske för mycket begärt...

Kursk är ett välgjort och engagerande drama, som tar upp ett intressant verkligt ämne och som gör de verkliga händelserna kring ubåten rättvisa. Det är fängslande, obehagligt och stämningsfullt, och det är ett berörande drama som inte kommer lämna någon oberörd - även fast jag samtidigt måste medge att jag inte grät så mycket som jag hade väntat mig att jag skulle göra; kanske på grund av den något översentimentala stilen. Man kan också fråga sig varför den då nytillsatte Putin - som förstås bar det högsta ansvaret för ryssarnas illvilja att ta emot hjälp utifrån - inte ens nämns under hela filmen. Det är i alla fall en minnesvärd film, som trots att många är fiktiva ändå gör de verkliga personerna rättvisa. Det största problemet ligger istället i själva formatet och den sanna historien - alla vet ju redan vad som kommer att hända, och således försvinner all spänning och ovisshet. Därmed inte sagt att alla filmer behöver vara oförutsägbara, men vid en så dialogdriven film där det egentligen inte händer så mycket så blir det extra påtagligt. Men det går förstås inte göra så mycket åt, och Thomas Vinterberg har absolut gjort en intressant och sevärd film - men genom just det problemet och språkproblematiken kan jag ändå inte med gott samvete ge filmen mer än en stabil sjua i betyg. Inget fel med det, men jag hade kanske väntat mig något lite mer märkvärdigt än det här...

Recensionen skriven: 1 mars 2019
Senast uppdaterad: 1 mars 2019

Recensionen har lästs 1765 gånger av 1002 personer, sedan den 1 mars 2019