Jatt - Steve Kratz Jutt - Adam Fietz
Fröken Plithiver - Anita Molander Eglantine - Maia Palm
Grimble - Göran Berlander Allomere - Per Sandborgh
Övriga röster:
Oscar Harryson Mikael Roupé
Jennie Jahns Elina Raeder

Den amerikanska regissören och manusförfattaren Zack Snyder har blivit känd för filmer som 300, Dawn of the Dead och nu senast Watchmen. Han har blivit känd för en ganska unik filmstil, men har fram tills nu endast sysslat med spelfilm. Till hans senaste projekt som regissör har han för första gången övergått till animation, och detta i form av den datoranimerade australiensisk-amerikanska familjefilmen Legenden om ugglornas rike. Filmen bygger på de tre första böckerna i den amerikanska författarinnan Kathryn Laskys bästsäljande fantasyromanserie Guardians of Ga'Hoole, som totalt utgör 15 böcker men som aldrig blivit särskilt kända i Sverige.

I centrum står den unga ugglan Soren, som växt upp med sin tuffa storebror Kludd och deras lillasyster Eglantine. Soren har alltid varit fascinerad av hans pappas sagor om väktarna av Ga'Hoole; en grupp krigarugglor som enligt legenden finns tillgängliga för att rädda världen när så behövs. Kludd är inte fullt lika engagerad i pappans historier, och en dag när de bråkar blir båda Soren och Kludd kidnappade av en grupp ugglor. De förs till ett gammalt barnhem, där en grupp ugglor som kallas för "de äkta" håller på med sina planer att ta över uggleriket och skapa en ren ras. Alla som kommer dit hjärntvättas och kan bli antingen soldater som upprätthåller ordningen eller slavar. Soren och hans nyfunne vän Gylfie tillhör den sistnämnda kategorin, men de får hjälp av en av vakterna att fly därifrån för att ta sig till Ga'Hoole och hitta åt väktarna. De visar sig finnas på riktigt, och är de enda som kan stoppa De äktas planer. Men vägen dit är lång och farofylld; i synnerhet för unga ugglor som knappt kan flyga...

Att göra en film om ugglor är ett nytt begrepp, men storyn i sig är inte alltför originell. Det här är den klassiska hjältehistorien av liknande slag som vi sett många gånger förut, om än med vissa nya begrepp. Och det låter kanske inte så märkvärdigt, men Legenden om ugglornas rike är faktiskt en bra film. Storyn är intressant och fascinerande, där det är lätt att dra paralleller till mer verkliga företeelser. Av storyn är det bl.a. lätt att skönja likheter med bl.a. andra världskriget och nazismen, och det fungerar riktigt bra i sammanhanget. Av stilen och känslan finns även en del likheter med Sagan om ringen-trilogin.

Medan de flesta animerade filmer brukar satsa mycket på humor, så har Zack Snyder inga sådana ambitioner. Det här är ett seriöst och ganska djupt drama, med nästan ingen humor. Här finns ett påtagligt djup med nästan en viss filosofisk ton över sig. Det är tänkvärt och allvarligt, och dessutom är det ofta riktigt spännande. Tempot är högt, och det fullkomligt kryllar av snabba och hisnande actionsekvenser. Där ligger tyvärr också filmens största brist. Ibland känns det nämligen som att Zack Snyder fullkomligt frossar i häftiga effekter, till den grad att historien i sig ibland blir lidande. Därför blir det vissa tillfällen oengagerande, när det blir lite väl långa och utdragna actionsekvenser som inte tillför så mycket till storyn.

Man kan också tycka att handlingen ibland blir något rörig, och det är inte helt lätt att förstå allt som händer och uppfatta tanken bakom allt. Handlingen i grova drag är inga problem att förstå även för yngre barn, men det finns många detaljer och tankar som det inte är helt oproblematiskt att förstå sig på. Det är lite onödigt, och när inte ens jag som fullvuxen förstår allt som händer så lär barn vara närmast chanslösa. Jag förstår mig heller inte riktigt på varför manusförfattarna valt att krångla till karaktärsnamnen så mycket, så att alla har så konstiga namn som knappt någon kommer ihåg. För vuxna är det kanske inte så farligt, men för barn lär det ställa till en del problem. Då många av ugglorna ser så lika varandra ut blir det ofta också svårt att hålla isär vem som egentligen är vem, och det var bara Soren och Gylfie som jag alltid lyckades att identifiera. Därför måste man ofta utgå ifrån rösterna för att verkligen särskilja vem som är vem, och det känns inte helt lyckat.

Flera av rollfigurerna har också blivit mer eller mindre endimensionella, och de enda som känns helt mångbottnade och som dessutom har en övertygande karaktärsutveckling är just Soren och Gylfie. Men trots bristerna känns filmen överlag engagerande och fängslande, och vid några tillfällen blir det riktigt berörande. Det märks att filmteamet satsat hårt på att göra en film som tilltalar både barn och vuxna, och det har också blivit en bred film som kan ses av alla. Det är dock ganska våldsamt och bitvis otäckt, och t.o.m. för oss vuxna är det riktigt spännande. Därför kanske filmen inte passar till de yngsta barnen, och föräldrar kan vilja vara försiktiga innan de tar med yngre barn att se den. Dessutom är det här långt ifrån någon lättsam och glättig film, utan det är en mörk och dyster stämning som målas upp; något som också lär tilltala något äldre personer bättre än småbarn.

Datoranimationen är utmärkt, och erbjuder en mycket naturtrogen och realistisk stil som verkligen tilltalar mig. Alla ugglor och andra djur ser ut som man kan förvänta sig, och rörelsemönstren övertygar. Jag har tyvärr inte kunnat se 3D-versionen, men den lär säkerligen vara något i hästväg då filmen erbjuder ganska hisnande scener även i vanlig tvådimensionell form. Visserligen kan man ifrågasätta realismen när det gäller ugglornas ögon - trots allt kan ugglor i verkligen inte röra på ögonen utan bara se rakt framåt, vilket de kan i den här filmen, men förmodligen är det ett avsiktligt beslut för att göra filmen mer tilltalande och engagerande att titta på. Det finns inte mycket musik, men den som finns är stämningsfull och passande.

Trots en bekant grundstory har Legenden om ugglornas rike blivit en ganska originell och nyskapande film, med sina allegoriska paralleller till såväl nazismen som Sagan om ringen. Det är ett djupt och mörkt drama nästan helt utan humor, och kan därför upplevas lite väl skrämmande för de minsta barnen. Men i övrigt är det en bred familjefilm, som passar vuxna lika väl som barn. Det är en underhållande och välgjord film, som därför kan rekommenderas för de flesta. Men de brister som finns gör att jag i dagsläget inte kan ge filmen mer än en sjua i betyg - åtminstone just nu, kanske kan det vara på sin plats att höja betyget när jag så småningom får se om den på DVD...

Bakom den svenska versionen ansvarar det danska dubbningsbolaget SmartDub, och inspelningen har skett hos Oscar Harrysons relativt nystartade ljudföretag soundHabits. Bakom regi står dubbningsveteranen Mikael Roupé, medan Olle Ferner översatt. Då Legenden om ugglornas rike inte visas i originalversion i Skellefteå har jag tyvärr ingenting att jämföra med, så någon komplett analys låter sig inte ske förrän filmen släpps på DVD. Men utifrån en första anblick verkar dubbningen bra, och rösterna är passande. De allra flesta talar med bra eller utmärkt inlevelse.

Översättningen verkar relativt bra, även om jag reagerade över vissa ordval och uttryck som inte kändes helt naturliga. Jag ställer mig också frågande till användandet av räkneenheten tjog, som jag upplever för gammaldags för vardagligt tal och som dessutom många barn kanske inte förstår sig på. Då det handlar om antal personer (eller ugglor) på en plats, så tycker jag att något i stil med ett tjugotal vore smartare och mer lättförståeligt. De fåtal sånger som förekommer, mestadels av bakgrundskaraktär, har inte dubbats utan är kvar på engelska. Munrörelserna stämmer bra, men i och med att näbbarna till viss del döljer munnarna ser man inte alltför mycket av munnarna, varför läppsynken blir mindre viktig.

Den svenska bildversionen på bio är enkel. Filmens titel står på svenska, men i övrigt finns ingen svensk bildversion. Alla sluttexter är på engelska, och innehåller vid ett tidigt skede engelska originalröster som känns ganska poänglöst när man faktiskt inte fått höra någon av dem. Efter alla sluttexter listas svenska röster och studiocredits, men det går väldigt snabbt och det är mycket svårt att hinna läsa allt.

Som förspel till filmen på bio visas en nyproducerad kortfilm med Gråben och Hjulben vid namn Fur of Flying. Det är den andra nyproducerade filmen med dessa figurer, varav den första visades som förspel till Som hund och katt 2. Här har Warner återupptagit traditionell Looney Tunes-stil, men med datoranimation i 3D-stil. Förutom ett något moderniserat utseende på figurerna (som ändå ser ut som de ska) är storyn ungefär som i gamla klassiska Gråben och Hjulben-filmer, om än ännu våldsammare än förut och en betydligt kortare speltid (ca 3 minuter istället för 7). Det påminner om Chuck Jones gamla klassiska filmer och det är trevligt och underhållande, men tyvärr lite för kort och händelsefattigt. I filmen finns ingen dialog, och därmed heller ingen dubbning.

Recensionen skriven: 22 oktober 2010
Senast uppdaterad: 22 oktober 2010

Recensionen har lästs 5561 gånger av 3334 personer, sedan den 22 oktober 2010