Producent: Jan Blomgren, Lars Blomgren & Clas Cederholm
Regi: Alicja Jaworski, Alicja Björk, Lasse Persson & Per Åhlin
Manusförfattare: Lena Ollmark, Anders Sparring & Jan Vierth, baserat på karaktärer skapade av Inger Sandberg & Lasse Sandberg
Lilla Anna - Anna Opitz Långa Farbrorn - Tomas von Brömssen
Mamma - Maude Cantoreggi Pappa - Harald Leander
Speakerröst - Elisabeth Carlsson

Barnboksförfattaren Inger Sandberg och hennes man Lasse Sandberg har genom åren gett ut många barnböcker tillsammans, som Inger skrivit och Lasse illustrerat. I dagens läge är de sannolikt mest kända för böckerna om det snälla men räddlivade spöket Laban, där första boken gavs ut 1965. Men en åtminstone förr i tiden mycket populär barnboksserie var även Lilla Anna och Långa Farbrorn, som det skrevs 14 böcker om mellan 1964 och 1988. Nu har dessa karaktärer också fått en egen film, och precis som i fallet med Lilla spöket Laban rör det sig om en paketfilm med sex fristående avsnitt med en speltid på 46 minuter. Där får vi bl.a. se när lilla Anna bygger en koja, och när Långa Farbrorn ska baka en tårta på extra krångligt sätt.

Som barn minns jag att jag var väldigt förtjust i makarna Sandbergs böcker om Lilla Anna och Långa Farbrorn, men det var å andra sidan närmare 30 år sedan och sen dess har jag inte ens lyft upp någon av dessa barnböcker. Jag har också svårt att tro att de här böckerna kan vara lika populära i dagens läge som under glansdagarna på 1970- och 1980-talet, så min första tanke var att det känns lite sent påtänkt att den första renodlade filmen baserad på dessa böcker kommer ut nu.

Att recensera barnfilmer är förstås väldigt svårt för vuxna, då det är allt annat än lätt att leva sig in i målgruppen. I det här fallet är det uppenbart att undertecknad är många gånger äldre än den huvudsakliga målgruppen, som med största säkerhet inte överstiger fem års ålder. Vid recensionstillfället fanns tyvärr ingen av mina syskonbarn eller andra anhöriga i rätt ålder tillgängliga för att se filmen med mig, och därför tvingades jag klara av det på egen hand.

Tecknarstilen har bibehållit Lasse Sandbergs illustrationer från böckerna på ett skickligt sätt, och som regel är det positivt. Det ser verkligen ut som rörliga böcker, och allting ser ut som man förväntar sig utifrån böckerna. Nackdelen är att vissa beståndsdelar ser lite väl surrealistiska och malplacerade ut; såsom exempelvis solen och triangelformade hönor. Säkerligen såg det ut så här i böckerna, men det som fungerar i bokform ser inte alltid så lyckat ut på film, och vid några tillfällen ser det en smula malplacerat ut. Det borde ha gått att hitta en mellanväg, och få ett aningen mer verklighetstrogen utseende utan att för den skull gå ifrån böckernas stil. Animationen är enkel och stilren, men fyller sin funktion. Det är helt och hållet handtecknat, vilket är trevligt och medför en extra charm.

Handlingsmässigt gör filmen inte alltför mycket väsen av sig, och precis som vid Lilla spöket Laban rör det sig om sex olika kortare avsnitt på vardera 7 - 8 minuter. Här finns ingen som helst spänning, men däremot finns det viss humor. Några stora skratt väntar inte, men det är ibland småroligt och det finns utan tvekan en viss charm. Därför går filmen att se även för vuxna, fastän det är uppenbart att det är de allra yngsta som är målgruppen. Men det hade inte skadat att blanda in lite mer humor - jag är övertygad om att även alla barn föredrar att se filmer som man oftare får skratta åt, och merparten av scenerna i de här sex historierna tror jag inte att någon skrattar särskilt mycket åt.

Genom den lite fragmentariska episodformen blir det också ganska ofta väl förenklat, och det finns inga konflikter, faror eller antagonister på något sätt. Det behövs kanske inte för de allra yngsta, men det gör att målgruppen blir ganska begränsad och har man kommit upp i 5 eller 6 års ålder är det tveksamt om det finns särskilt mycket att hämta hos Lilla Anna och Långa Farbrorn. Jag tror även barnen hade föredragit lite längre historier hellre än de här ganska upphackade 7-minutersepisoderna, eller för oss vuxna ännu hellre an sammanhängande film. De sex kortare avsnitt som finns med håller också en lite varierande klass, där somliga är trevliga medan andra känns ganska menlösa. Persongalleriet är också lite för begränsat, och i alla utom ett av avsnitten är det bara lilla Anna och Långa Farbrorn (plus eventuellt några djur) som medverkar. Det kan lätt upplevas en smula stelt och tråkigt. Varje avsnitt inleds dessutom av ett alldeles för långt avsnitt, där titthålsbilder med ledtrådar på avsnittet visas mot en svart bakgrund, och en enerverande berättarröst som försöker gissa vad bilderna föreställer. Har man inte väldigt gott tålamod lär de flesta barn tröttna på de inslagen...

En speltid på 45 minuter är också i kortaste laget, även för de minsta barnen. Någonting hade verkligen behövt göras för att få upp speltiden lite - antingen förlänga de nuvarande episoderna eller lägga till fler avsnitt. Om inte annat, så hade man åtminstone kunnat lägga till någon fristående kortfilm före eller efter huvudfilmen på bio. Det måste säkerligen finnas mängder av lämpliga kortfilmer för barn avsedda för samma målgrupp, både i och utanför Sverige, som man hade kunnat visa tillsammans med denna. Visserligen är biljettpriset lägre än för andra filmer, men om jag tagit mig besväret att ta mig till en biograf tillsammans med ett eller flera barn, så hade i alla fall jag känt mig lite lurad. En speltid på ungefär en timme tycker jag bör ses som ett minimum för att det ska bli värt besväret - trots allt är det ju inte alla i Sverige som bor granne med en lämplig biograf.

Det här är dock en lite väl påkostad film än filmerna med Lilla Spöket Laban, för till skillnad från i de filmerna finns här individuella röster till alla karaktärer; hellre än en enda berättarröst som ska spela alla rollfigurer. Det är ett mycket smart drag, och gör att Lilla Anna och Långa Farbrorn känns mer levande och välgjord än Lilla spöket Laban. Överlag är det bra skådisar, och Tomas von Brömssen är riktigt bra som Långa Farbrorn. Anna Opitz är dock inte riktigt lika imponerande som lilla Anna, utan talar bitvis med ganska bristfällig inlevelse.

Lilla Anna och Långa Farbrorn är en helt okej och sevärd film, som underhåller men som nog inte ens barn lär bli alltför överimponerad av. Genom dessa jättekorta fristående avsnitt, den oerhört enkla storyn och det lilla persongalleriet misstänker jag personligen att filmteamet har underskattat dagens barns förmåga att ta till sig tecknad underhållning, men för de allra yngsta är det här nog ändå underhållande och småkul. Men det ganska barnsliga upplägget gör att målgruppen blir mycket begränsad, och det är nog främst barn i 3 - 5 års ålder som lär uppskatta det fullt ut. Men i och med att jag långt ifrån tillhör den tilltänkta målgruppen, och det i alla fall är tekniskt mer imponerande än Lilla spöket Laban, väljer jag ändå en svag sexa i betyg.

Recensionen skriven: 28 oktober 2012
Senast uppdaterad: 29 oktober 2012

Recensionen har lästs 13363 gånger av 6461 personer, sedan den 28 oktober 2012