Regi: Lasse Persson, Per Åhlin & Karin Nilsson
Manusförfattare: Lena Ollmark, Jan Vierth & Anders Sparring, baserat på karaktärer skapade av Inger Sandberg & Lasse Sandberg
Svensk distributör: Sandrew Metronome Distribution Sverige AB
Berättare:
Maria Lundqvist

© 2008 PennFilm/Filmlance

Barnboksförfattaren Inger Sandberg och hennes man, illustratören Lasse Sandberg, har genom åren gett ut många barnböcker tillsammans. Mest känd har de blivit för böckerna om det snälla men ganska räddlivade spöket Laban, där första boken gavs ut 1965. 2006 blev Laban till film för första gången, genom en tecknad episodfilm med ett antal kortare fristående historier på bio. Nu har tiden kommit för den tredje filmen i serien, och precis som tidigare är det sex fristående avsnitt med en total speltid på 45 minuter. Återigen får vi här träffa på invånarna i slottet Gomorronsol, som förutom spöket Laban består av hans betydligt modigare lillasyster Labolina samt mamma och pappa Spöke. I huset bor också kungen, drottningen och lillprinsen Bus, men de två förstnämnda har inte mycket väsen för sig i den här filmen. Som tidigare är också alla delavsnitten nyskrivna, och det är bara karaktärerna och stilen som hämtats från makarna Sandbergs böcker. Här får vi bl.a. se när Laban tjuväter av kokosbollar och när Laban, Labolina och Bus försöker ha picknick men där ett ilsket moln har helt andra planer. Dessutom kommer morbror Gast på besök, och Laban upptäcker en fladdermusunge i slottet som han tar hand om.

Att recensera barnfilmer är väldigt svårt för vuxna, då det är svårt att leva sig in i målgruppen. I det här fallet är det uppenbart att undertecknad är omkring fem gånger äldre än den huvudsakliga målgruppen. I det här fallet fanns tyvärr ingen av mina syskonbarn tillgängliga för att se filmen med mig, och därför tvingas jag klara av det på egen hand. Tecknarstilen har bibehållit Lasse Sandbergs illustrationer från böckerna på ett skickligt sätt, och som regel är det positivt. Nackdelen är att det även gäller slottsbyggnad och sol, som ser närmast surrealistiska ut och ärligt talat blir lite irriterande. Det borde ha gått att hitta en mellanväg, och få ett aningen mer verklighetstrogen utseende utan att för den skull gå ifrån illustrationsstilen. Animationen är enkel och stilren, men fyller sin funktion. Det är helt och hållet handtecknat, vilket är trevligt. Precis som i de tidigare två filmerna är det Maria Lundqvist som är både berättarröst och gör samtliga röster. Hon är en utmärkt skådis och jag betvivlar inte att hon gör sitt bästa, men när hon börjar göra alla figurernas röster så känns det ändå lite livlöst. Ett billigt och enkelt sätt att få mer liv i filmen hade varit att bara låta Maria vara berättare, och ta in andra skådisar till de olika karaktärernas röster - jag är övertygad om att även de allra yngsta hade föredragit det. Handlingsmässigt gör filmen inte alltför mycket väsen av sig. Särskilt spännande blir det aldrig, knappast ens för de allra yngsta. Däremot är grundhandlingarna ganska genomtänkta, och det blir småroligt då och då - även för oss vuxna. Därför blir filmen trots allt fullt sevärd. Men det största problemet är att upplägget med sex olika avsnitt gör att det blir så pass ytligt och att handlingen aldrig hinner gå in på djupet. Flera av de här avsnitten hade kunnat göras betydligt mer av, så det hade utan tvekan varit att föredra att förlänga dessa avsnitt lite. Visst förstår jag tanken, men manusförfattarna har nog trots allt underskattat dagens barn och dess tålamod. En speltid på 45 minuter är också i kortaste laget, även för de minsta barnen. Någonting hade verkligen behövt göras för att få upp speltiden lite - antingen förlänga de nuvarande episoderna eller lägga till fler avsnitt. Om inte annat, så hade man åtminstone kunnat lägga till någon fristående kortfilm efter huvudfilmen på bio - det måste säkerligen finnas mängder av lämpliga kortfilmer för barn, t.o.m. sådana gjorda i Sverige, som man hade kunnat visa efter filmens slut. Visserligen är biljettpriset lägre än för andra filmer, men om jag tagit mig besväret att ta mig till en biograf och själv betala för biljetter, så hade i alla fall jag känt mig ganska lurad. Det tror jag även att de flesta barn håller med om.

Recensionen skriven: 24 oktober 2008
Senast uppdaterad: 24 oktober 2008

Recensionen har lästs 6156 gånger av 3612 personer, sedan den 24 oktober 2008