Gennady - Andrew Howard Carl Van Loon - Robert De Niro
Melissa Gant - Anna Friel Vernon Gant - Johnny Whitworth
Mannen i ljusbrun päls - Tomas Arana Morris Brandt - Ned Eisenberg
Hank Atwood - Richard Bekins Mrs. Atwood - Patricia Kalember
Pierce - Robert John Burke Valerie - T.V. Carpio
Kevin Doyle - Darren Goldstein Maria Winberg - Caroline Winberg

Eddie Morra har det inte särskilt bra. Hans flickvän Lindy har just gjort slut med honom, och han har ett bokkontrakt för att skriva en science-fictionroman, men lyckas inte att få ner ett enda ord på papperet. Men så stöter han på sin f.d. frus bror Vernon, som försörjt sig som knarklangare och nu har kommit över ett hemligt läkemedel som enligt hans utsago just har godkänts av Läkemedelsverket. Tabletterna går under arbetsnamnet NZT, och gör att man får möjlighet att utnyttja hela sin hjärnkapacitet istället för den begränsade andel som vanligtvis är fallet. Han erbjuder Eddie att prova en tablett, och så fort han tagit den mångdubblas hans intelligens - Eddie lyckas att förstå de mest komplicerade sammanhang, blir översmart och uppmärksam på detaljer. Med NZTs hjälp lyckas han plötsligt att skriva klar hela sin roman på fyra dagar, och hans liv förbättras radikalt. Men effekten är kortvarig, och när Eddie uppsöker Vernon för att få fler tabletter blir Vernon mördad i sitt hem. Eddie lyckas att hitta åt Vernons förråd med tabletter, men det är bara början på Eddies alltmer stigande problem...

Storyn låter kanske inte så märkvärdig på papperet, men Limitless utvecklas faktiskt snabbt till att bli en riktigt bra film. Den har en intressant och tänkvärd premiss, och det gör att filmen blivit ganska originell och nyskapande. Visserligen finns inget större djup och jag förstår om somliga vill ha ett större djup utifrån den här intressanta premissen, men det tycker jag inte gör särskilt mycket. Det är en engagerande och underhållande film, och tiden går snabbt.

Manusförfattaren har också tagit tid på sig att introducera rollfigurerna och grundpremisserna, vilket jag uppskattar istället för att hoppa in i spänningen på en gång. Det är ett genomtänkt upplägg, och efter ett tag blir filmen också mycket spännande och intensiv. Det är hela tiden fängslande och fascinerande, och filmen har inte en enda död punkt varför tempot känns optimalt. Det är ganska intensivt hela tiden, men under merparten av filmen är det ändå inga svårigheter att hänga med och jag uppskattar att persongalleriet är relativt begränsat. Dock förekommer en och annan logisk lucka som jag har lite svårt att komma över, men lyckas man bara att glömma det så är det en spännande och engagerande film som väntar; en film som man dessutom inte lär glömma i första taget.

Allt detta låter riktigt bra, och det är det utan tvekan också. Problemet är just att det inte håller hela tiden, utan tyvärr uppstår en svacka under filmens sista 25 minuter. Då blir det plötsligt väldigt rörigt, det är svårt att förstå hur allting hänger ihop och allt fler frågetecken uppstår. Det går lite för snabbt för att verkligen förstå allt, och trots att jag var helskärpt är det flera detaljer jag inte lyckas få att gå ihop storymässigt. Kanske lyckas personer som varit ännu mer uppmärksamma än jag ha förstått det jag inte lyckats att förstå, men i så fall tycker jag att filmen blivit för subtil. Jag hade nog verkligen själv behövt att få i mig ett NZT för att förstå mig på filmen - bara synd att det inte existerar i verkligheten...

Eddie beter sig ibland också mer än lovligt korkat, och begår misstag som någon med hans extrema IQ knappast borde begå. Att han dessutom periodvis blir ganska osympatisk gör inte saken bättre. Mot slutet uppstår också allt fler logiska luckor och öppna trådar som aldrig reds ut, och en del sidohistorier känns minst sagt onödiga i sammanhanget. De sista scenerna känns också lite för tillrättalagda, och slutet har blivit för abrupt med alltför många lösa trådar. Det är verkligen tråkigt, då filmen innan de sista 25 minuterna varit riktigt bra och det inte funnits särskilt mycket att klaga på.

Fotot är mycket snyggt och filmen har ett effektivt bildspråk, i kombination med en del riktigt smarta visuella lösningar. Särskilt ett par kameraåkningar är helt häpnadsväckande, och liknar inget man tidigare sett. Klippningen är också mycket bra, och för en gångs skull har t.o.m. konceptet med berättarröst (Eddie som berättar då och då) använts på ett fint sätt utan att det tar överhanden. Skådespelarinsatserna är bra, och Bradley Cooper gör en imponerande insats som Eddie. Han spelar övertygande och trovärdigt, och trots att han medverkar i varenda scen gör han bra ifrån sig och lyckas lätt att bära hela filmen på sina axlar. Jag har ärligt talat inte varit alltför förtjust i Bradley förut, men här bevisar han att han faktiskt har vad som krävs. Abbie Cornish är också mycket bra som (ex-)flickvännen Lindy, och hon spelar trovärdigt och naturligt. Anna Friel är också bra som exfrun Melissa, men tyvärr får hon inte mycket att arbeta med utan syns bara till i några få scener. Robert De Niro är som vanligt bra, men hans roll är tyvärr en mer eller mindre onödig biroll, och han får inte alls så mycket att arbeta med som filmens marknadsföring antyder. Och även fast han gör allt som går av rollen, så är det ingen alltför utmanande roll och ganska många skådisar hade klarat av den lika bra. Även i övrigt är det bra skådisar, och de allra flesta gör bra ifrån sig.

Limitless är en originell, annorlunda och riktigt bra dramathriller, som överlag övertygar med sin intressanta premiss, genomarbetade rollfigurer och smarta upplägg. Helhetsintrycket dras dock ned av ett flertal logiska luckor, och mot slutet blir filmen för rörig för sitt eget bästa. Om den sista knappa halvtimmen hade kunnat göras om ganska rejält så hade det här blivit en riktigt bra och minnesvärd film. Nu stannar den vid ganska bra och fullt sevärd, men det är ju inte fy skam det heller. Det är bara tråkigt, då filmen haft potential att bli så mycket bättre med denna fascinerande grundstory. Betygsmässigt nöjer jag mig med en svag sjua, men med ett bättre slut hade betyget säkerligen blivit högre.

Det har producerats två olika versioner av Limitless; en nedklippt version gjord för att få 13-årsgräns i USA, och en utökad (fullständig) version som inte censurgranskats i USA. Enligt uppgift har den amerikanska DVD-utgåvan båda dessa versioner som man får välja mellan, men i Sverige finns tyvärr ingen sådan lyx. Såvitt jag kunnat utröna tror jag att det är den nedklippta biovisade versionen som finns med på den skandinaviska DVD-utgåvan, men det har jag inte kunnat avgöra med säkerhet. Bilden är i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,40:1. Ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS 6.1, men undertecknad har tyvärr inte utrustning att testa det sistnämnda ljudspåret. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget men relativt lättläst. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, och därefter kommer vi direkt tll en engelskspråkig huvudmeny som är stillastående och stilren. Huvudmenyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att spela filmen i Dolby Digital 5.1 och i DTS 6.1. Märkligt nog saknas scenvalsmeny, vilket försvårar om man vill hitta åt en viss scen i filmen. Tyvärr finns inget tillstymmelse till extramaterial, vilket är tråkigt då jag verkligen hade velat veta mer om tankarna bakom filmen och hur manusförfattaren tänkt sig att allt ska höra samman.

Recensionen skriven: 28 oktober 2011
Senast uppdaterad: 29 oktober 2011

Recensionen har lästs 3310 gånger av 1835 personer, sedan den 28 oktober 2011