Regi: David Koepp
Manusförfattare: David Koepp & John Kamps
Bertram Pincus - Ricky Gervais Gwen - Téa Leoni
Frank - Greg Kinnear Richard - Billy Campbell
Dr. Prashar - Aasif Mandvi Kirurgen - Kristen Wiig
Spökpappa - Alan Ruck Nakna spöket - Jeff Hiller

Filmer med övernaturliga teman har blivit allt vanligare på senare år, men trots det är det fortfarande tämligen ovanligt med filmer som behandlar ämnet spöken - det är faktiskt betydligt vanligare i TV-serier än långfilmer, av orsaker som åtminstone går över mitt huvud. David Koepp, mannen bakom manuset till filmer som Panic Room och Spider-Man har tydligen velat råda bot på det, genom sin nya romantiska komedi Livet från den andra sidan (vilket är en minst sagt skum översättning av originaltiteln Ghost Town). Här handlar det om en minst sagt asocial tandläkare vid namn Bertram Pincus, som är en vidrig skitstövel, som inte bryr sig om någon annan än sig själv. Men genom sitt yrke kan han få tyst på folk genom att stoppa saker i munnen på dem, och därigenom överlever han dagarna med så lite social kontakt som möjligt. Men efter en rutinoperation på sjukhuset uppstår komplikationer och Bertrams hjärta stannar av i några minuter. Läkarna lyckas visserligen att återuppliva honom, men att han trots allt var kliniskt död en kort stund visar sig få stora konsekvenser. När han vaknar upp har han plötsligt fått förmågan att se spöken; döda människor som stannat kvar på jorden för att de fortfarande har saker att uträtta. Det visar sig också att Manhattan kryllar av spöken, och ingen vill lämna honom i fred. Den mest envisa är en otrogen make vid namn Frank, som till varje pris vill förhindra att hans änka tänker gifta om sig med en man som Frank inte alls litar på. Frank lovar Bertram att om han lyckas att stoppa deras bröllop, så ska han se till att alla andra spöken lämnar honom ifred. Med viss tvekan går Bertram därför med på det, och inleder försöken att ta kontakt med Franks fru Gwen.

Det finns inte särskilt många filmer som handlar om spöken, och såtillvida är Livet från den andra sidan tämligen originellt. Ser man istället på själva handlingen som sådan, så blir det inte alls lika originellt längre, utan en ganska traditionell film som håller sig till de gängse mallarna. Men det behöver i och för sig inte vara något negativt i det, och det finns många romantiska komedier som inte varit det minsta originella men ändå blivit mycket lyckade. Grundstoryn i den här filmen är lovande och intressant, och det märks att en del tankearbete lagts bakom det. Det stora problemet är att filmen helt enkelt inte är särskilt rolig. Trots att det klassas som en komedi, så hittar man inte särskilt mycket humor här. Jag skrattade totalt två gånger under hela filmen, och däremellan gick det aldrig längre än till leenden. Det är visserligen småroligt då och då, men de klockrena poängerna lyser helt med sin frånvaro, och jag brukar hinna skratta betydligt fler gånger under nästan varenda avsnitt av de flesta komediserier på TV än under de dryga 90 minuter som den här filmen varar. Mer än så borde man kunna fordra av en komedi, och jag undrar verkligen om alla andra insett roliga poänger som jag inte kunnat uppfatta. En komedi utan humor låter inte som ett särskilt lyckat drag, men dessbättre räddas Livet från den andra sidan av att det fungerar helt okej som drama. Handlingen är tillräckligt intressant för att man ska bry sig om vad som händer, och intresset hålls vid liv hela tiden. Rollfigurerna är också intressanta, om än något endimensionella. Det går inte att förneka att filmen känns lite ytlig, men trots allt finns viss substans och en tillräckligt genomarbetad handling för att man trots allt ska bli ganska nöjd.

Dialogen är riktigt genomarbetad, och är både smart och trovärdig. Det finns också en genomtänkt, om än knappast originell, sensmoral. Dock förekommer en del klichéer, och filmen är överlag ganska förutsägbar. En del karaktärer är också tämligen stereotypa, men det tillhör knappast ovanligheterna i filmer av det här slaget. Jag tycker också att Bertram Pincus genomgår en lite väl orealistisk förvandling, då han från att vara helt odräglig orealistiskt snabbt blir mer och mer mänsklig. Det känns inte helt trovärdigt, och borde ha kunnat lösas med ett mer genomarbetat manus. Mot slutet blir filmen också lite seg, och hade kanske vunnit på att klippas ner en aning. Men överlag är det ändå en ganska bra film, som trots en traditionell och ooriginell historia ändå erbjuder ett visst djup och en intressant story som man inte tröttnar på. Ibland blir det också lite berörande, även om jag inte skulle gå så långt till att kalla filmen för gripande. Överlag går filmtiden relativt snabbt, och intresset hålls vid liv med genomarbetade karaktärer och smart dialog. Fotot är bra, även om bildspråket inte tillhör det mer nyskapande slaget. Skådespelarinsatserna är bra, och både Ricky Gervais, Téa Leoni och Greg Kinnear är riktigt lyckade - alla tre spelar övertygande och trovärdigt, och gör starka insatser även om bara den förstnämnda blivit riktigt minnesvärd. Romantiska komedier tillhör en av mina favoritgenrer, och om bara filmen haft rikligt med humor hade jag förmodligen blivit riktigt imponerad av Livet från den andra sidan. Men när man bara skrattar ett par gånger under en hel film, så kan jag inte komma över känslan att någonting inte är som det ska. Fortfarande är det en fullt sevärd film, som absolut fungerar som underhållning när man har tråkigt någon dag, men längre än till en sexa i betyg räcker det tyvärr inte.

Recensionen skriven: 15 maj 2009
Senast uppdaterad: 15 maj 2009

Recensionen har lästs 3679 gånger av 2033 personer, sedan den 15 maj 2009