Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

London Boulevard
(London Boulevard)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till Nordisk Film för recensionsexemplaret
Sök efter London Boulevard på CDON
Sök efter London Boulevard på Discshop.se
   ANNONS
Drama / Action / Thriller / Romantik / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 39 minuter
Genre: Dramathriller
Produktionsland/år: Storbritannien, 2010
Produktionsbolag: GK Films & Henceforth Pictures
Producent: Quentin Curtis, Tim Headington, Graham King & William Monahan
Regi: William Monahan
Manusförfattare: William Monahan, baserat på en roman av Ken Bruen
Svensk distributör: Nordisk Film AB
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar bara steg 1
                                          (Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Mitchel - Colin Farrell Charlotte - Keira Knightley
Rob Gant - Ray Winstone Jordan - David Thewlis
Briony - Anna Friel Dr. Sanji Raju - Sanjeev Bhaskar
Billy Norton - Ben Chaplin Danny - Stephen Graham
Penny - Ophelia Lovibond Inspektör Bailey - Eddie Marsan
Fletcher - Matt King Whiteboy - Jamie Campbell Bower

Den amerikanska manusförfattaren William Monahan har främst blivit känd för att ha skrivit manuset till bl.a. Oscarvinnaren The Departed samt Body of Lies. Han har vunnit flera priser och har uppmärksammats för de fyra filmer han skrivit manus till. Nu debuterar han som regissör till den brittiska thrillern London Boulevard, som bygger på den irländska författaren Ken Bruens kriminalroman med samma namn från 2003. William har själv skrivit filmmanuset, och i Sverige släpps filmen direkt på DVD.

Mitchel har precis blivit frigiven från fängelset efter ett treårigt fängelsestraff för grov misshandel. Han vill sannerligen inte tillbaka dit, utan tänker nu leva hederligt. Efter att ha hjälpt en ung kvinna från bråkande killar hjälper hon honom att få ett jobb; att sköta om huset och säkerheten hos filmstjärnan Charlotte, som efter för många paparazzifotografer nu dragit sig tillbaka och väldigt sällan lämnar sitt stora hus. Han yar sig an jobbet, som både innefattar att hålla fotografer borta och att hjälpa till runt om i huset, och snart blir han attraherad av Charlotte. Men Mitchels bästa vän Billy har inte riktigt lika rent mjöl i påsen, och försöker övertala Mitchel att hjälpa honom med skumraskaffärer. Genom honom kommer han snart i kontakt med maffiabossen Gant, som har helt andra planer för Mitchel.

Man kan inte påstå att London Boulevard är en alltför originell film - grundstoryn och de flesta beståndsdelar har man sett flera gånger förut, och maffiahistorier går ju nästan tolv på dussinet av. Inledningsvis tyckte jag ändå om filmen, som med en stark inledning gör att man blir intresserad och engagerad. Mitchel känns inledningsvis som en hyfsat sympatisk människa, och jag uppskattar också relationen med systern Briana. Scenerna mellan Mitchel och Charlotte känns också genomarbetade och äkta, och de delarna har en lite ovanlig ton som gör att filmen sticker ut från mängden. Charlotte känns också som en mycket intressant rollfigur, som jag hade velat se ännu mer av - ärligt talat är hon mer intressant än Mitchel, och kanske hade filmen vunnit på att kretsa kring henne istället. Tyvärr går scenerna mellan Mitchel och Charlotte lite snabbt fram, som gör att romansen känns som att den dyker upp från tomma intet utan något egentligt upplägg bakom. Men det är ändå underhållande och med viss charm. Den torra brittiska humorn som förekommer passar ganska bra in i det här fallet, och det är småroligt då och då. Filmen har en viss spänning, och vissa scener är riktigt vassa.

Men tyvärr är London Boulevard väldigt ojämn, och mellan varven känns det mest allmänt ologiskt och oengagerande. Det kryllar av klichéer, och det förekommer också en del trovärdighetsproblem. Det blir inte heller bättre av att det förekommer ett stort antal sidohistorier och biroller, varav ett flertal egentligen inte leder någonstans utan rinner ut i sanden. Det är mörkt och dystert, och sannerligen ingen upplyftande film, men ganska länge förblir den ändå underhållande. Men under den andra halvan blir det tyvärr långsamt värre tills det spårar ur nästan helt. Mitchel börjar bete sig alltmer irrationellt, och man slutar att sympatisera med honom som man gjort tidigare. Storyn blir också alltmer invecklad med femtioelva ovidkommande sidohistorier, och det börjar kretsa för mycket kring maffiahistorien och Gant. Till sist blir det också lite för blodigt och våldsamt för min smak, med ett flertal omotiverade mord och lite väl många som får sätta livet till. Givetvis är våld och blod oundvikligt för en gangsterfilm, men här känns det lite mer som "för sakens skull" än att det verkligen skulle tillföra något till storyn.

Filmen erbjuder dock en intensiv stämning och känsla, och lyckas att porträttera London på ett trovärdigt sätt. Jag tycker om stämningen och en del av rollfigurerna, och likaså den relativt lågmälda tonen som passar bra för storyn. En del beståndsdelar känns därför någorlunda nyskapande, och periodvis har filmen en relativt unik ton som jag uppskattar; mest märkbart vid scenerna med Charlotte och med Mitchels struliga syster Briana. Men tyvärr lyckas manusförfattaren att rasera allt som filmen byggt upp under de sista minuterna, med ett allt annat än lyckat slut. Slutet känns ärligt talat allmänt ologiskt, orealistiskt och abrupt. Det övertygar inte alls, och gör till viss del att det nästan känns poänglöst att ha sett filmen.

Fotot är snyggt, och filmen erbjuder ett starkt bildspråk som åtminstone till viss del påminner om Guy Ritchies visuella stil. Filmen har även ett imponerande soundtrack, med en del passande och riktigt bra musik. Jag är dock inte speciellt förtjust i dialogen, som överlag inte känns alltför äkta och som dessutom överanvänder svordomar. Framförallt tröttnade jag snabbt på användningen av ordet cunt (fitta), som vissa rollfigurer säger i var och varannan mening. Visst kan sådana olämpliga ord säkert förekomma i sådan här gangsterjargong, men det blir alldeles för mycket av den varan och snart tröttnar man rejält. Skådespelarinsatserna är riktigt bra, och Colin Farrell är bra i huvudrollen som Mitchel trots att jag tidigare sällan varit alltför imponerad av honom. Keira Knightley är mycket bra som Charlotte, och gör allt som går av en tyvärr lite för platt rollfigur. Ray Winstone är bra som maffiabossen Gant, och känns riktigt skräckinjagande på ett bra sätt. Och Anna Friel är utmärkt som Mitchels syster Briana, som tyvärr inte alls får så mycket utrymme som jag hade önskat.

London Boulevard har en del tematiska och stilmässiga likheter med The Departed av samma manusförfattare, men blir aldrig lika bra som den filmen; och då har jag heller aldrig varit så jätteförtjust i den ganska överskattade filmen. Här finns också vissa likheter med Guy Ritchies stil, men trots ooriginaliteten uppskattar jag en del beståndsdelar i filmen. Problemet är snarare att manuset är överladdat med mängder av sidohistorier och rollfigurer - inte så mycket så att det blir direkt rörigt, men däremot mer än nog för att man periodvis ska tappa intresset. Filmen försöker både att hinna med en kärlekshistoria, ett budskap, en traditionell gangsterfilm, relationen mellan Mitchie och hans struliga syster, en hämndhistoria och en hel del annat. Det blir för mycket av det goda, och ärligt talat hade filmen blivit både mer originell och engagerande om maffiadelen kunnat hoppas över helt och hållet för att istället fokusera på de mer lugna dramabitarna och främst den intressanta historien om Charlotte. Det hade visserligen inte alls blivit samma film, men förmodligen en bättre film.

Men London Boulevard är på intet sätt en dålig film, och med en fin stämning, snyggt foto, bra skådespelare och en bitvis intressant story kommer man ganska långt. Därför är det fullt sevärt, även om jag hade önskat mig mer. Efter många om och men bestämde jag mig för att ge filmen en mycket svag sexa i betyg, men förmodligen hade betyget blivit högre med ett mer genomarbetat slut.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med formatet 1,85:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS. Bild och ljud håller relativt hög kvalitet, även om jag tyvärr inte har utrustning för att testa DTS-spåret. Filmen är textad på de fem nordiska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel och stilren men engelskspråkig. Tyvärr finns ingen tillstymmelse till extramaterial, och det är tråkigt då jag gärna hade velat höra lite om tankarna bakom filmen.


Recensionen skriven: 18 november 2011

Recensionen har lästs 1328 gånger av 699 personer, sedan den 18 november 2011

Betyg:
Film/serie * * * * * *     
6
DVD-produktion * * * *        4
Snittbetyg: * * * * *       5

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
SEXA - SJUA - FEMMA - FYRA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2017 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna