Tack till Universal Sony Pictures Home Entertainment för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Universal Pictures Nordic AB & Sony Pictures Home Entertainment Nordic AB
Lucy - Scarlett Johansson Professor Norman - Morgan Freeman
Mr. Jang - Min-sik Choi Pierre del Rio - Amr Waked
Caroline - Analeigh Tipton Richard - Pilou Asbæk
Engelsmannen - Julian Rhind-Tutt Jii - Nicolas Phongpheth
Tysk smugglare - Jan Oliver Schroeder Italiensk smugglare - Luca Angeletti

Den 25-åriga amerikanska kvinnan Lucy studerar i Taiwan, och blir övertalad av sin halvkriminelle pojkvän att leverera en portfölj; ett jobb som enligt honom ska vara både säkert och snabbt avklarat. Men portföljen råkar ska levereras till den koreanska maffia- och knarkbossen Mr. Jang, och innehåller en syntetisk drogversion av det naturliga kroppshormonet CPH4. När pojkvännen blir mördad tvingas Lucy och tre andra personer agera knarksmugglare - den syntetiska drogen sys in buken, och Lucy får i uppdrag att ta sig över gränsen till Europa för att sprida drogen. Men när hon blir slagen börjar paketet med drogen att läcka, och snart sprids CPH4 över hela kroppen. Då får hon förmågan att utnyttja hela hennes hjärnkapacitet, och genast utvecklar hon övermänskliga styrkor och övernaturliga krafter...

Lucy har en intressant och ovanlig premiss, och har en utmärkt idé som är värd att fundera över. Filmen som sådan börjar också riktigt bra, med en lyckad blandning mellan drama, thriller och action - tillräckligt unik för att kännas annorlunda, men samtidigt inte så udda att man inte med lite god vilja kan ta premissen och handlingen på allvar. Det är underhållande, fartfyllt och engagerande; och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt. Actionsekvenserna tar aldrig överhanden, utan filmen har en lagom blandning med lika mycket delar av allting.

Till en början tyckte jag därför verkligen om Lucy, men den känslan avtar tyvärr lite allt eftersom. Ju längre filmen fortlöper, desto mer tillspetsat och långsökt blir det; och det som från början var en dramathriller utvecklas snabbt till science-fiction och till sist ren fantasy. Forskarna vet förstås för lite om hjärnan för att kunna avgöra vad som egentligen är möjligt eller inte, men åtminstone för mig som lekman blir det här efter ett tag lite för ologiskt och rentav absurt. Det blir rörigt och bitvis även osammanhängande, och jag önskar också att filmteamet haft den goda smaken att hoppa över eller åtminstone korta ner en snygg men alltför utdragen biljakt i Paris.

Det blir allt svårare att ta filmen på allvar, och till sist spårar det ur fullständigt. Jag uppskattar i och för sig budskapet och de existensiella frågor som filmen tar upp, men mot slutet känns det som att filmen tappar en stor del av budskapet till förmån för en enda stor actionorgie. Slutet känns också alldeles för antiklimaktiskt, för att inte säga helt utflippat, och den enda tanke man kan tänka då är "Vad i hela fridens namn...?".

Däremot uppskattar jag filmer med starka och självsäkra kvinnliga huvudroller, och det är onekligen ett stort lyft att Lucy kretsar kring en stark kvinna istället för (som i de flesta actionfilmer) en manlig huvudroll. Det gör att kvinnosynen trots allt blir bra, och det här blir aldrig sexistiskt på samma sätt som en del andra av Luc Bessons filmer lätt kunnat uppfattas som. Lucy har också blivit en mångbottnad och intressant rollfigur, som man tror på även om hon efter ett tag börjar bli mer och mer omänsklig. Bland de övriga rollfigurerna är de flesta dock tämligen stereotypa, där skurken mr. Jang är det mest solklara exemplet.

Fotot är snyggt, och filmen har övertygande om än överanvända specialeffekter. De inklippta metaforiska bilderna kring djur och natur fungerar inledningsvis bra, men känns efter ett tag lite överanvända och känns då mer obefogade. Skådespelarinsatserna är bra, och framförallt är Scarlett Johansson utmärkt i huvudrollen som Lucy. Hon spelar trovärdigt, starkt och naturtroget; helt utan överspel. Det är en imponerande rollprestation, där hon gör allt som går av manuset och lite till. Morgan Freeman gör en stabil om än typecastad roll som Norman, i samma slags roll som han redan gjort ungefär tusen gånger tidigare - men som han i och för sig också gör bra. Choi Min-sik är bra men ytterst stereotyp i den väldigt svartvita skurkrollen som Mr. Jang.

Lucy är en intressant och underhållande men också ganska ojämn film. Det börjar riktigt bra, då Lucy känns mänsklig och premissen är ovanligt intressant. Men ju längre filmen pågår, desto mer tillspetsat och ologiskt blir det. Och till sist känns det som att Luc Besson bara är ute efter att frossa i action och specialeffekter, och slutet är ett av de svagaste på länge. Genom den korta speltiden finns inte mycket tid till fördjupning, utan därför stannar filmen kring ganska lättsam underhållning; om än med djupa existensiella frågor i centrum. Den första halvan är riktigt bra, den andra halvan helt okej och den sista kvarten håller inte på långa vägar. Det är fortfarande en sevärd film, men jag blir besviken då det hade kunnat bli så mycket bättre utifrån samma riktigt intressanta premiss. Mitt betyg stannar därför på en stabil sexa, och fastän det på intet sätt är dåligt så hade filmens första dryga halvtimme förtjänat ett högre betyg än så. Det känns nästan som att Luc Besson blivit schizofren under produktionen av filmen, för annars är det svårt att förklara varför början och slutet knappt har minsta lilla likhet mellan varandra...

Blu-Ray-utgåvan erbjuder Widescreen-bild med proportionerna 2,40:1 och ljud i DTS-HD 5.1 på engelska samt vanlig DTS på fem andra språk. Dessutom finns syntolkning på engelska, vilket förstås är värdefullt för synskadade i engelskspråkiga länder; men i Sverige är det väl kanske mer tveksamt hur många synskadade som faktiskt kan engelska tillräckligt obehindrat för att få utbyte av det. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på 13 olika språk, däribland de fem nordiska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är lagom stor och förhållandevis lättläst. Det går också bättre än vanligt att läsa texten vid ljusare bakgrunder, genom att den här texten har en liten (men märkbar) skugga under sig. Därför är det bättre ställt än merparten av alla Blu-Ray-filmer, men fortfarande blir det lite svårläst vid ljusare bakgrunder. Översättningen är bra, och jag kunde inte upptäcka några översättningsfel.

När man matar in Blu-Ray-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är snygg och stillastående men som märkligt nog är neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval eller att en asterisk (*) innebär bonusmaterial är knappast lika självklart. En annan egendomlig egenhet är att om man lämnar filmen i paus/stillbild i mer än ett par minuter dyker en skärmsläckare upp med en roterande Universal-logga. Det är lite lurigt, för dyker den upp kan man inte längre trycka på Play-knappen för att fortsätta uppspelning utan måste istället trycka på OK-knappen.

Som bonusmaterial hittar vi en kvartslång bakom kulisserna-dokumentär, som bl.a. innehåller intervjuer med regissör, producent och skådespelare. Det är ganska intressant och vi får veta en del matnyttigt, men mellan varven blir det alldeles för mycket skryt över de inblandade och när skådespelarna börjar höja Luc Besson till skyarna går det lite för långt. Därefter hittar vi en tio minuter lång minidokumentär om den vetenskapliga premissen bakom Lucy, där två forskare och Nobelpristagare berättar om hjärnan i relation till filmens premiss och handling. Det är ganska intressant och lärorikt, även om en del utan tvekan gick över mitt huvud. Extramaterialet har tyvärr ingen skandinavisk text, men det finns i alla fall engelsk text vilket är betydligt bättre än ingenting.

Recensionen skriven: 7 april 2015
Senast uppdaterad: 8 april 2015

Recensionen har lästs 3245 gånger av 1839 personer, sedan den 7 april 2015