Nancy - Andie MacDowell Paris - Elizabeth Banks
Mae - Jane McNeill Diane - Ann Hamilton
Megan - Carrie Anne Hunt Lauren - Crystal Hunt
Malik - Stephen Boss Andre - Donald Glover
Jessica - Mary Kraft Caroline - Kimberley Drummond
Charlotte - Raeden Greer Julia - Rhoda Griffis

Det har gått tre år sedan Mike slutade som strippa, och han har sedan dess drivt sin egen möbelfirma som går halvbra. Dallas har stuckit utomlands tillsammans med Adam, för att lansera honom som solostrippa i Kina. De fyra kvarvarande kungarna av Tampa har nu bestämt sig för att lämna branschen, men innan dess vill de satsa stort på den årliga strippmässan i Myrtle Beach i South Carolina och där göra en imponerande avslutningsshow. Då bestämmer sig Mike för att göra de sällskap en sista gång, och följer med de för branschen ganska gamla grabbarna på en road trip på väg till strippmässan.

Jag tillhör verkligen inte den tilltänkta målgruppen, men första Magic Mike var ändå en ganska bra film i och med att fokus hamnade på mycket annat utöver själva strippandet, och det faktiskt fanns en hyfsat genomarbetad handling. Tyvärr är Magic Mike XXL betydligt sämre än den första filmen, och trots att den kanske inte är direkt dålig blev jag ändå besviken. Medan den första filmen hade i alla fall ett visst djup, så har denna blivit betydligt ytligare. Om handlingen i ettan inte var så jättemärkvärdig, så har det här blivit sju resor värre och det finns knappt någon handling alls. I den förra filmen fick de centrala rollfigurer förvånansvärt många nyanser, men här är i stort sett alla lövtunna och till och med Mike känns platt och tråkig.

Det blir också än värre av att några av de mest intressanta rollfigurerna från den första filmen helt lyser med sin frånvaro; bestämt Dallas, Brooke, Joanna och till och med den delade huvudrollen Adam. Till råga på allt förklaras deras frånvaro på ganska amatörmässiga och genomskinliga sätt - man behöver inte vara ett geni för att lista ut att Matthew McConaughey, Cody Horn, Olivia Munn och Alex Pettyfer inte ställt upp till uppföljaren, och att man därför måste hitta på billiga nödlösningar för att förklara avsaknaden av dessa centrala karaktärer. Av stripporna var det bara Mike och Adam som faktiskt var intressanta och mångbottnade i den första filmen, och därför är det väldigt tråkigt att inte ens Adam finns kvar längre. Av två onda ting hade det faktiskt varit bättre med skådespelarbyten i ett sådant läge. Jag tyckte också mycket om Brooke, och blev därför besviken över att hon inte heller syns till.

Kvar är en halvintressant Mike och fyra andra strippor som man varken lärt känna eller bryr sig om. Manusförfattaren verkar heller inte ha några större ambitioner i att vi ska göra det, utan alla förblir tämligen endimensionella. Zoe är i grund och botten ett intressant tillskott, och i avsaknad av Brooke den enda kvinnan som man känner för i den här filmen, men i slutändan får även hon inte många nyanser och heller inget stort utrymme.

Man skulle kunna tro att allt detta beror på att man valt att satsa helt och fullt på just strippscenerna, i ett försök att göra den kvinnliga publiken nöjd, men i ärlighetens namn finns inte särskilt många sådana heller. Det dröjer en timme in i filmen innan den första strippscenen uppstår, och om inte mitt minne sviker mig är det bara tre strippscener under hela filmen. De som finns är snyggt koreograferade, men två av scenerna har ytterst liten koppling till handlingen. Då återstår bara den enorma slutscenen på strippmässan, som pågår i 20 minuter med oavbruten strippshow. Det är visserligen fortfarande snyggt gjort, men det blir alldeles för utdraget och dessa 20 minuter känns närmast evighetslånga.

Det som återstår är en tunn handling, med scener som håller en minst sagt ojämn klass. Vissa scener är riktigt underhållande och trevliga, och ibland får vi lära känna rollfigurerna på ett bra sätt. Det finns också en viss humor, som hjälper till att lätta upp stämningen. Men lika ofta känns det mest allmänt malplacerat, med scener som inte har någonting med saken att göra och heller inte tillför något till handlingen. Scenerna på Romes nattklubb tillhör den kategorin, som mest känns som en billig ursäkt för att faktiskt få visa upp någon form av strippscen eller ens nakenhet; som fram tills dess lyst med sin frånvaro. Periodvis är dialogen också smärtsamt klichéartad, och flera scener är riktigt pinsamma att bevittna; och inte i positiv bemärkelse.

Fotot är snyggt, och filmen har väldigt snyggt koreograferade stripp- och showscener. Skådespelarinsatserna är helt okej, men ingen lär vinna några priser för de här rollprestationerna. Channing Tatum har aldrig tillhört någon av mina favoriter, men han står faktiskt för en av de bästa insatserna i den här filmen och gör en stabil och bra rollprestation. Jada Pinkett Smith är bra som Rome, men hennes rollfigur blir alltför tunn för att man faktiskt ska bry sig om henne, och det kan ingen skådespelare i världen göra något åt. Matt Bomer är helt okej som Ken, medan Kevin Nash och Adam Rodriguez är sämre än så. Den bästa rollprestationen står den alltid lika talangfulla Amber Heard för, och hon är mycket bra i en intressant men i slutändan alltför begränsad roll som Zoe.

Magic Mike XXL är en ojämn film, med några riktigt intressanta och lyckade scener men minst lika många allmänt pinsamma sådana. Då nästan alla intressanta rollfigurer från den första filmen försvunnit blir denna mest ett tomt skal, med en lövtunn story, ett fåtal snyggt koreograferade strippscener och måttligt intressanta rollfigurer. I sina bästa stunder är det en mycket engagerande och underhållande film, men minst lika ofta håller det inte alls måttet utan blir ganska tråkigt och utdraget. Att dessutom dra ut på en sådan tunn film till nästan två timmar är obegripligt. Betygsmässigt varierar filmen allt från en trea upp till en sjua, men enskilda scener fungerar bättre än filmen som helhet. I slutändan väljer jag en mycket svag femma i betyg, men då tillhör jag som sagt inte den tilltänkta målgruppen och (helst tämligen utseendefixerade) kvinnor som tycker om att se lättklädda män kommer säkerligen att uppskatta filmen mer än jag. Jag tror dock inte att jag går för långt när jag säger att alla lär uppskatta den första filmen mer än denna onödiga uppföljare, och även fast den med nöd och näppe är sevärd är det heller ingen stor förlust om man väljer att hoppa över den helt och hållet.

Recensionen skriven: 7 juli 2015
Senast uppdaterad: 8 juli 2015

Recensionen har lästs 3244 gånger av 1744 personer, sedan den 7 juli 2015