Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Malony Ferrandot - Rod Paradot Séverine Ferrandot - Sara Forestier
Tess - Diane Rouxel Florence Blaque - Catherine Deneuve
Yann - Benoît Magimel Claudine - Elisabeth Mazev
Ludo - Ludovic Berthillot Tonio - Yannick Courbe
Gladys Vatier - Catherine Salée Herr Robin - Christophe Meynet
Farfar - Michel Masiero Malony som barn - Enzo Trouillet

Malony möter första gången barn- och ungdomsdomaren Florence som 6-åring, när hans unga narkotikaberoende mamma Séverine fått nog av det skrikande barnet och vill lämna bort honom. 10 år senare ställs Malony igen inför Florence, men då gäller det att han återigen har stulit en bil och vansinneskört utan körkort. Både Florence och socialassistenten Yann börjar få nog av Malony, som har enorma attityd- och aggressivitetsproblem, och den här gången döms han till ungdomsvård på ett behandlingshem. På behandlingshemmet försöker lärarna att hjälpa honom, men lärarens dotter Tess kommer i kontakt med Malony och kanske kan åstadkomma mer än vad alla lärarna har lyckats med...

Storyn kanske inte låter så märkvärdig, och i ärlighetens namn är det väl heller inte alltför originellt då ett flertal filmer med något snarlika teman producerats genom åren. Men Malony är faktiskt en riktigt bra film, som lyckas att göra något om inte unikt så åtminstone någorlunda nyskapande inom en bekant genre. Det är en omfattande och intressant historia, som blivit mycket fascinerande och tänkvärd. Det har blivit en mycket fängslande film, som håller tittaren i ett järngrepp och aldrig släpper taget. Trots att det i grund och botten inte händer så mycket, så förblir det engagerande och fascinerande. Det upplevs aldrig segt eller utdraget, utan filmen har ett precis lagom tempo där det hela tiden händer precis tillräckligt så att man inte ska tappa intresset.

Det har blivit ett djupsint och mångfacetterat drama, med många bottnar. Här redovisas inga rätta svar, utan vi får själva dra våra egna slutsatser utifrån händelserna och rollfigurerna. Manusförfattaren har också bemödat sig ovanligt bra med personporträtt, så att de flesta rollfigurer blivit mångfacetterade och med många bottnar. Vi får lära känna Malony riktigt väl, och vi får se många bra och minst lika många dåliga egenskaper hos honom. Trots att han ofta är enerverande och alltför ofta gör grova felsteg, så kan man därför inte låta bli att känna för honom och bry sig om vad som ska hända. Det är en svår konst att lyckas med, och manuset är ovanligt nyanserat där ingenting är helt svart eller vitt.

För ovanlighetens skull har även många minimala biroller även de blivit ovanligt mångbottnade, och exempelvis förstår vi det mesta om Malonys farfar trots att han bara medverkar i en scen på några få minuter. Även Tess har fått ovanligt många nyanser och är lätt att tycka om, och detsamma gäller Florence där man verkligen kan känna med hennes besvärliga situation. Vi förstår mycket om de flesta, och ingen känns helt svart eller vit i detta nyanserade drama. Vi blir också förvånansvärt förskonade från stereotyper, som ju annars är svårt att undvika i de flesta filmer. Undantaget är Malonys mamma Séverine, som jag ärligt talat tycker känns lite stereotyp. Här finns inte många försonande egenskaper, och det är svårt att hitta något att tycka om hos henne. Kanske är det avsiktligt, men jag tycker att en så pass intressant roll hade kunnat skildras på ett betydligt mer nyanserat och komplext sätt.

Malony är också en stark och berörande film, som griper tag i tittarna från första stund. Det är så pass gripande att det vid ett flertal tillfällen är helt omöjligt att hålla tårarna borta. Till viss del beror det dock på att filmen blivit något översentimental, och ibland kan man skönja att regissören valt att spela på känslosträngar, vilket känns onödigt då ämnet är tillräckligt gripande utan sådan manipulation. Bitvis kan den också upplevas tillrättalagd, genom att det ibland uppstår lite väl tvära kast från att Malony beter sig extremt och närmast oförlåtligt till att framstå som en klok och vettig människa. Det hade behövts några scener till för att förklara vändningarna, för framförallt mot slutet börjar det upplevas något konstruerat. Det är olyckligt, då filmen i övrigt känns mycket realistisk och trovärdig.

Det är också lite tråkigt att filmen ibland inte tar upp alla frågor man ställer sig, då den ibland visar viktiga scener men som aldrig följs upp ordentligt och ibland inte ens nämns igen. Här kan man misstänka att saker och ting tagits upp i det ursprungliga manuset, men som klippts bort i ett försök att korta ner speltiden till en mer kommersiellt gångbar längd - trots allt lär det inte vara så många som vill se ett stillsamt drama på så mycket mer än två timmar...

Fotot är enkelt men bra. Här finns inget direkt avancerat bildspråk, men det fyller sin funktion och är i all sin enkelhet elegant. Skådespelarna är överlag bra. Rod Paradot är fullkomligt lysande i huvudrollen som Malony. Han lyckas på ett skickligt sätt att spela med både gester, minspel och dialog; och känns helt naturlig in i minsta detalj. Det är inte många skådespelare i hans ålder som lyckas att komma upp i den här kalibern. Catherine Deneuve är också bra som Florence, men har onekligen en lättare roll som inte bör kräva alltför mycket av skådespelaren. Diane Rouxel är mycket bra som Tess, och Benoît Magimel imponerar också stort som Yann. Sara Forestier är också riktigt bra i en svår men tyvärr något underutvecklad roll som Séverine, och hon gör allt som går av den tyvärr lite för stereotypa rollfiguren.

Malony är en riktigt bra och välgjord film, som berör och engagerar med en intressant berättelse som inte kommer att lämna någon oberörd. Det är förhållandevis lågmält, och dessutom ovanligt nyanserat där nästan alla känns mångbottnade och ingen är helt god eller ond. Det är mångfacetterat, djupsint, tänkvärt och dessutom riktigt minnesvärt. Det är bara lite synd att filmen ibland upplevs tillrättalagd, där manusförfattarna valt en lite väl enkel utväg. Det känns som att filmteamet haft svårigheter att lyckas att knyta ihop säcken, och resultatet övertygar inte helt. Ibland tar filmen heller inte upp efterverkningar av händelserna på ett tillräckligt övertygande sätt, så att vissa sidohistorier rinner ut i sanden. Så perfekt är det inte och det hade kunnat bli en ännu bättre film med mindre finslipningar av manuset, men det är ändå en bra film som är väl värd att se för de allra flesta. Att sätta betyg är inte det lättaste, men efter moget övervägande väljer jag en mycket svag åtta.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1 (omslaget anger felaktigt 1,85:1), och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på franska. Filmen har svensk text, men inga andra språk alls. Det finns heller ingen text för hörselskadade eller döva. Då mina kunskaper i franska är närmast obefintliga kan jag inte bedöma översättningen, men jag hittar i alla fall inget som känns ologiskt. Det förekommer dock ett fåtal lite väl slarviga stavfel eller grammatikfel, som kan tyda på bristfällig korrekturläsning. Den svenska texten är lagom stor och lättläst. Efter inmatning av skivan möts vi av distributörsjingel, följt av varningstexter på svenska. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på svenska och stillastående. Menyn är mycket enkel, och innehåller bara möjlighet att slå av och på textning samt spela filmen - inte ens scenvalsmeny återfinns vilket är en nackdel om man vill hitta åt ett visst parti. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt och lite svagt när det trots allt gäller en film nominerad till César (franska motsvarigheten till Guldbagge) för bästa film.

Recensionen skriven: 22 oktober 2016
Senast uppdaterad: 22 oktober 2016

Recensionen har lästs 2672 gånger av 1454 personer, sedan den 22 oktober 2016