Birger Vanger - Willie Andréason Wennerström - Stefan Sauk
Dragan Armanskij - Michalis Koutsogiannakis Plague - Thomas Köhler
Malin Erikson - Sofia Ledarp Annika Giannini - Annika Hallin
Malm - Jacob Ericksson Ekonomichef - Jan Mybrand

Noomi Rapace & Michael Nyqvist
© Nordisk Film

Den svenska författaren och journalisten Stieg Larsson (1954 - 2004), ursprungligen från Skelleftehamn i Västerbotten, har främst blivit känd för den tredelade romanserien Millennium. De tre böckerna i serien har blivit några av Sveriges mest sålda böcker, och därför är det knappast förvånande att man velat göra filmer av dem. Den första heter Män som hatar kvinnor, och regisserades av danske Niels Arden Oplev som annars främst blivit känd för Örnen och Mordkommissionen. I centrum står journalisten Mikael Blomkvist, som arbetar som chefredaktör på en tidning vid namn Millennium. Efter lite väl avslöjande tidningsartiklar har han nu fällts för förtal av finansmannen Hans-Erik Wennerström, då alla Mikaels källor lägligt försvunnit i samband med publiceringen. Han döms till tre månaders fängelse, och inser att det troligen inte ger mycket att överklaga. På självaste julaftonen får han ett telefonsamtal, då affärsmannen Henrik Vanger - ledare för den stora och multinationella Vanger-koncernen - vill anlita honom för ett jobb. Mikael reser upp till det lilla samhället Hedestad där Henrik bor, där han får veta att Henrik behöver hans hjälp med att lösa ett mord. 1966 försvann hans 16-åriga brorsdotter Harriet spårlöst, och hon anses ha blivit mördad fastän någon kropp aldrig upphittats. Då Harriet försvann från en ö under en period då alla vägar till ön var avstängd, så står det klart att hon måste ha mördats av någon som bor på ön; och Henrik är starkt misstänksam på att det är någon av hans släktingar som alla är verksamma inom Vanger-koncernen. Då han erbjuds mycket bra betalt och Mikael gärna vill komma ifrån Stockholm ett tag, så tackar han ja. Under utredningen kommer han i kontakt med den minst sagt originella 24-åriga tjejen Lisbet Salander, som efter ett förflutet på psyket blivit omyndigförklarad. Hon har det inte lätt, och det gör knappast saken bättre att hennes nya förmyndare är en allt annat än charmig man. Men Lisbet jobbar också som researcher på ett säkerhetsbolag, och ligger i en absolut världsklass vad gäller datorer. Hon lyckas att gräva fram det mesta, via mer eller mindre lagliga metoder. Och hennes hjälp visar sig vara oumbärlig, när Mikael ska börja utreda vad som egentligen hände med Harriet...

Jag tillhör en av fåtalet personer i Sverige som inte har läst den litterära förlagan, eller för den skull någon av Stieg Larssons böcker. Därför har jag ingenting att jämföra med, utan kan bara bedöma filmen som sådan. Men fastän mina förväntningar inte var alltför skyhöga, så blev jag positivt överraskad av Män som hatar kvinnor, som faktiskt är en riktigt bra film. Grundstoryn är intressant och genomarbetad, och fastän det i grund och botten är ett ganska traditionellt kriminaldrama, så finns det trots allt en del nyskapande aspekter som förändrar filmen till något annat än en dussinproduktion. Det mest uppenbara exemplet är Lisbet Salander, som är en mycket originell och mångbottnad rollfigur, och genast lyckas väcka intresse. Även Mikael Blomkvist har blivit relativt mångbottnad och genomarbetad, även om han hamnar i skymundan till Lisbet trots att han bör anses som huvudrollen. Överlag känns filmen och historien trovärdig, och med enkla medel lyckas regissören att åstadkomma en intressant och spännande film som håller intresset vid liv hela tiden. Trots att många aspekter inte känns alltför nyskapande, så engagerar filmen från början till slut och bitvis blir det även lite berörande. Någon alltför djup film är det inte, men den innehåller i alla fall tillräckligt många nyanser och ovanliga detaljer för att trots allt bli riktigt lyckad. Med ett smart upplägg lyckas regissören också att få de många researchscenerna att bli ganska spännande och intressanta, fastän det logiskt sett borde bli ganska tråkigt att se på. Trots många positiva egenskaper, kan jag dock inte helt instämma i alla de okritiska lovord som Män som hatar kvinnor fått.

Det är en ganska rörig och invecklad historia, och det är ibland inte helt enkelt att hänga med på allting. Framförallt är det alldeles för många rollfigurer som har roller i själva mordmysteriet, och av de flesta får vi inte veta mycket mer än deras namn. Därför är det ofta problematiskt att faktiskt förstå vilka alla är och vilken relation de har till varandra. Trots att jag sett filmen två gånger, så kan jag heller inte påstå att det klarnat nämnvärt. Att många av birollerna också blivit endimensionella karikatyrer som inte lyckas att uppvisa något djup gör heller inte saken bättre, och faktum är att de enda riktigt mångbottnade rollfigurerna är just Lisbet och Mikael. Det gör inte så mycket, då det är förståeligt att de ska stå i centrum, men samtidigt hade fler nyanser bland övriga rollfigurer varit önskvärt för att få filmen att kännas ännu mer levande. Jag saknar också mer bakgrundsinformation kring Lisbet Salander, för allt som hänt henne innan filmen inleds har förpassats till ett par snabba tillbakablickar; trots att det spelar en väsentlig roll i sammanhanget. Det vore önskvärt att få veta mer om henne och vad hon råkat ut för i livet. Kanske beror det här på den litterära förlagan, men samtidigt finns det ingenting som säger att filmatiseringar slaviskt måste följa böckernas innehåll till punkt och pricka. Ibland verkar regissören också lite väl förtjust i att frossa i obehagliga scener och detaljer. Det gäller framförallt en riktigt vidrig men alltför utdragen våldtäktsscen, som är allt annat än rolig att bevittna. Men till viss del gäller det även andra scener, och att få exempelvis få se blodiga kroppsdelar på fotografier tillför knappast mycket till handlingen. Det har helt enkelt blivit lite väl mycket frossande i onödiga detaljer, vilket jag misstänker beror på regissören. Filmen har också blivit lite onödigt lång, och fastän tiden går hyfsat fort, så är två och en halv timme i längsta laget för den här handlingen. Riktigt så långt hade inte varit nödvändigt, och det vore önskvärt om några av de mer utdragna scenerna kunnat kortas ner lite för att få ner speltiden en smula. Mot slutet sjunker också trovärdigheten kraftigt, och det uppstår allt fler logiska luckor. Under de sista 20 minuterna blir det lite väl osannolikt, och inte minst har den mystiske mördaren blivit alldeles för tillskruvad för sitt eget bästa.

Man kan även anmärka på en del lite väl uppenbara produktplaceringar; inte minst för Apple vars Macintosh-datorer står i lite väl stort centrum och vars logga alltid syns väldigt tydligt i bild - det kan helt enkelt inte vara en tillfällighet, utan måste röra sig om betald produktplacering. Visuellt och tekniskt är det dock en tilltalande film. Män som hatar kvinnor erbjuder snyggt foto och ett bildspråk som är effektivt om än tämligen traditionellt. Klippningen håller hög klass, och lyckas få en nerv och spänning som fungerar riktigt väl. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra, och bäst är utan tvekan Noomi Rapace som Lisbet. Hon gör en lysande rolltolkning, och lyckas väcka liv i en originell och mångbottnad rollfigur på ett utmärkt sätt. Hon förblir trovärdig in i minsta detalj, och erbjuder en närvarokänsla och inlevelse som är få förunnat i svensk film. Det kan helt enkelt inte bli bättre. Michael Nyqvist spelar också riktigt bra, även om han ibland ser ut att vara lite väl oengagerad och oundvikligen hamnar i skuggan av Noomi. De flesta andra spelar trovärdigt och bra, även om de inte får så mycket att arbeta med. Det största problemet i rollbesättningen är Peter Haber, som är kraftigt malplacerad som Martin. Han är visserligen en duktig skådis, men efter att han spelat Beck i så många år är det helt omöjligt att ta honom på allvar i den här rollen. Att byta ut honom mot någon annan skådis, som helst är mindre känd, hade kunnat göra underverk för trovärdigheten. Men trots bristerna är Män som hatar kvinnor absolut en riktigt bra film, som är väl värd att se för de allra flesta. Den förblir engagerande och spännande nästan hela tiden, och det är en gedigen och intressant grundstory. Men något mästerverk är det trots allt inte, och jag anser att samma grundstory hade kunnat göras bättre i filmform. Det räcker dock ändå till en stark sjua, och det är ju inte fy skam det heller.

DVD-utgåvan kommer i ett vanligt DVD-fodral med papphölje. Bilden är i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen har svensk text för hörselskadade samt vanlig text på danska, norska och finska. Textningen är lagom stor och lättläst, men ljudkommentarerna för hörselskadade har ibland gått till överdrift. När man matar in DVD-skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny och varningstexter. Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är rörlig, effektfull och svenskspråkig. Det enda extramaterial som finns är tre trailers - en biotrailer för den här filmen, en trailer för nästa film Flickan som lekte med elden (biopremiär den 17 september) och slutligen en tidig och ganska intetsägande teaser för den avslutande delen Luftslottet som sprängdes (som enligt uppgift ska gå upp på biograferna i slutet av november). Där tar det roliga slut, och ärligt talat hade jag väntat mig mycket mer extramaterial än så på en så ny och populär film. Såväl kommentatorspår som bakom kulisserna-dokumentärer hade varit mycket värdefullt, men tyvärr lyser allt sådant med sin frånvaro. Att filmer som släpps direkt på DVD inte får något bonusmaterial har jag full förståelse för, men vid populära och påkostade biofilmer borde det vara en självklarhet med åtminstone en del extra.

Recensionen skriven: 8 september 2009
Senast uppdaterad: 9 september 2009

Recensionen har lästs 5722 gånger av 3322 personer, sedan den 8 september 2009