Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

Martha Marcy May Marlene
(Martha Marcy May Marlene)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Sök efter Martha Marcy May Marlene på CDON
Sök efter Martha Marcy May Marlene på Discshop.se
   ANNONS
Drama / Thriller / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 38 minuter
Genre: Dramathriller
Produktionsland/år: USA, 2011
Produktionsbolag: Fox Searchlight Pictures, FilmHaven Entertainment & BorderLine Films, i samarbete med This Is That Productions
Producent: Antonio Campos, Patrick Cunningham, Chris Maybach & Josh Mond
Regi: Sean Durkin
Manusförfattare: Sean Durkin
Svensk distributör: SF Video/Svensk Filmindustri & Twentieth Century Fox Home Entertainment AB
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg
                                          (Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
Martha - Elizabeth Olsen Patrick - John Hawkes
Lucy - Sarah Paulson Ted - Hugh Dancy
Watts - Brady Corbet Zoe - Louisa Krause
Katie - Maria Dizzia Sarah - Julia Garner
Max - Christopher Abbott

Den amerikanska producenten och regissören Sean Durkin har producerat flera filmer på senare år, och debuterade som regissör 2007 med kortfilmen Doris. Han debuterade som manusförfattare 2010 med den prisbelönade kortfilmen Mary Last Seen, som gjordes som en slags inledning och försök inför hans första långfilm. Året därpå såg hans långfilmsdebut Martha Marcy May Marlene på prestigefyllda Sundance, där filmen också vann pris för bästa regi och var nominerad till det stora jurypriset. Efter det har filmen vunnit en rad priser på bl.a. filmfestivaler världen över. Filmen gick upp på svenska biografer i november 2011, och har nu släppts på DVD.

Den unga kvinnan Martha har de senaste åren levt ett isolerat liv hos en sekt, där medlemmarna lever ett avskalat liv på en bondgård utan kontakt med omgivningen och odlar sin egen mat. Allt under den karismatiska men högst manipulativa sektledaren Patricks vaksamma ögon. Efter en längre tid hos det kollektiv som inte är fullt så kärleksfullt som det först verkar lyckas Martha att fly därifrån, och hon kontaktar sin enda levande släkt; storasystern Lucy. Lucy bor med sin man Ted i ett stort och flott hus vid vattnet, och dit får Martha flytta. Men att komma över hjärntvätten hos sekten är lättare sagt än gjort, och snart gör Marthas förflutna sig påmint...

Grundstoryn låter kanske inte så märkvärdig på papperet, och kanske är det en bidragande anledning till att den här filmen inte fått så mycket väsen över sig. Men Martha Marcy May Marlene är faktiskt en mycket bra film, med en fantastisk stämning och fascinerande handling. Vi får en trovärdig och intressant inblick i livet i en sekt och ett försök att gå vidare efter det, och filmen har blivit mycket realistisk. Filmteamet har långsamt byggt upp en stark obehaglig stämning, som håller intresset vid liv hela tiden och är mycket fängslande. Det är en lågmäld film, där mycket inte förklaras med ord och där man själv måste dra egna slutsatser om flera aspekter. Här finns inget högt tempo och egentligen händer inte heller så jättemycket, utan det handlar om en nedskalad minimalistisk film som tar god tid på sig att introducera premissen och långsamt avslöjar allt fler pusselbitar om Martha och sekten. Att den kallas för en thriller är en sanning med modifikation, för egentligen är det här mer ett drama även om filmen bygger upp en mycket effektiv obehagskänsla och stämning som på sitt sätt delvis ger en viss psykologisk spänning. Somliga som förväntar sig en mer traditionell thriller lär bli irriterade, men jag tyckte att det fungerade riktigt väl.

Filmen varvar ofta mellan nutid och dåtid, för att visa att det förflutna gör sig påmind i nutid. På så sätt får vi många värdefulla ledtrådar till livet på sekten och vem Martha är, och filmen består minst lika mycket av tillbakablickar som scener i nutid. Dock är det inte alltid helt oproblematiskt att förstå när det är tillbakablickar och inte, då filmen inte åskådliggör detta på något tydligt sätt. Här blandas nutid och dåtid hej vilt, och utan att visuellt visa vad som är vad. Därför kan det ta en liten stund innan man förstår om det vi får se är en tillbakablick eller något som händer nu, och det förstår man oftast bara genom sammanhanget om vilka rollfigurer som är med. Jag förstår tanken, och det blir effektivt då Martha inte själv tydligt kan särskilja nutid från dåtid jämt, men ibland blir filmen onödigt rörig genom att inte visa när det är tillbakablickar.

Ibland kan jag också känna att jag hade velat få svar på fler frågor, då vi särskilt vad gäller Marthas bakgrund saknar en hel del detaljer. Vi får bara veta en del antydningar om vad som format henne och hur hon har blivit som hon blivit, men några säkra svar får vi inte. Det är förståeligt och bidrar delvis till filmens imponerande stämning, men jag hade ändå velat veta lite mer. Dessutom lämnar slutet en del övrigt att önska, och det känns lite för abrupt och öppet i mina ögon. I en del fall kan öppna slut absolut vara bra, men i det här fallet känns det lite för antiklimaktiskt och lämnar för många obesvarade frågor.

Nackdelarna förtar dock på intet sätt de många fina egenskaperna som Martha Marcy May Marlene innehar, och det är verkligen en oerhört intressant och berörande film. Den är trovärdig in i minsta detalj, och övertygar med sin oerhört effektiva psykologiska obehagsstämning. Filmen griper tag i tittaren på ett sällsynt lyckat sätt, och det blir både obehagligt, milt spännande och fascinerande; och detta utan att någonsin gå ifrån filmens karaktäristiska låga tempo och långsamma uppbyggnad. Det är sannerligen ingen glad och upplyftande film, och visst kan det upplevas lite för mörkt, men samtidigt inte helt utan framtidshopp och hela tiden mer engagerande än deprimerande.

Fotot är utmärkt, och filmen har ett starkt bildspråk med effektiv användning av bl.a. långsamma kameraåkningar. Det finns både vackra vyer och en mörk stämning som förmedlas effektivt via fotot. Ljudet är också sällsynt lyckat, med en effektiv användning av suggestiva vardagsljud i kombination med sparsmakad bakgrundsmusik vid ovanligt få tillfällen. Allting bidrar effektivt till filmens otroliga stämning och hotfulla atmosfär. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och i den här ensemblen finns inte ett enda svagt kort. Elizabeth Olsen, lillasyster till de mer kända tvillingarna Mary-Kate och Ashley Olsen, är fullkomligt makalös i huvudrollen som Martha. Hon gör en otrolig minnesvärd rollprestation, som övertygar in i minsta detalj och med en effektiv användning av både kroppsspråk och dialog. Mycket bättre än så här kan det inte bli, och jag förstår ärligt talat inte varför Elizabeth inte blev nominerad till en Oscar för den här rollen. John Hawkes är mycket bra som sektledaren Patrick, och gör en både charmig och obehaglig insats. Sarah Paulson är som vanligt bra som Marthas syster Lucy, och Hugh Dancy gör vad som går av den något stereotypa och endimensionella rollen som Lucys man Ted.

Martha Marcy May Marlene är en mycket bra film, som med enkla medel och lågmäld stil bygger upp en otrolig suggestiv obehagsstämning, och som hela tiden fascinerar och engagerar. Det är både intressant, realistiskt och välgjort in i minsta detalj. Men det lite väl abrupta slutet drar ner helhetsintrycket, och likaså de ibland onödigt röriga övergångarna mellan nutid och dåtid. Det hade kunnat visas på ett bättre sätt, även om jag trots allt förstår tanken. Men trots de brister som finns är filmen som helhet så minnesvärd och finstämd att jag ändå inte med gott samvete kan ge den något annat än en svag åtta i betyg. Det är dock inte en film som kommer att passa alla, och somliga lär finna den olidligt seg och tråkig då den yttre konkreta handlingen egentligen är ganska begränsad. Filmens minst sagt märkliga titel får sig också en förklaring när man väl har sett den...

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på bl.a. engelska. Det finns även engelsk syntolkning för synskadade, vilket säkerligen är uppskattat i engelskspråkiga länder men vars användning i Sverige lär vara begränsat då det kräver mycket goda kunskaper i det engelska språket. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Det finns textning på bl.a. de fyra skandinaviska språken plus engelska för hörselskadade, men tyvärr finns ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk textning för hörselskadade. Den svenska texten är i minsta laget men är ändå förhållandevis lättläst. Den svenska översättningen är relativt bra, om än med enstaka översättningsmissar. När man matar in DVD-skivan möts man av en mycket irriterande anti-piratpropaganda i 38 sekunder, som dessbättre går att hoppa förbi. Därefter visas varningstexter i tio sekunder (som inte går att skippa), följt av reklam för HD-formatet Blu-Ray. Därefter visas Fox traditionella distributörsjingel, innan vi kommer till huvudmenyn som är stillastående och stilren men som bara finns på engelska. Avsaknaden av en inledande språkvalsmeny gör att man måste gå in och välja språk under huvudmenyn för att få någon textning alls. Efter filmens slut uppstår ett irritationsmoment då det visas varningstexter på samtliga språk som filmen är textad på, i 10 sekunder per språk. Det blir snabbt irriterande och jag förstår inte varför 20th Century Fox inte kunnat ordna att bara visa varningstexter på just det språk man faktiskt har valt. Den här gången går det dock att hoppa förbi varningstexterna genom att trycka på menyknappen alternativt stega framåt till nästa kapitel upprepade gånger, och då blir det inte alls lika illa som vanligt.

Det enda extramaterialet som finns är Sean Durkins prisbelönade kortfilm Mary Last Seen på 13 minuter, som Martha Marcy May Marlene bygger på, och som har en koppling till huvudfilmen men med andra rollfigurer. Det är en ganska udda och egendomlig kortfilm, som är intressant och fascinerande men som inte tillför speciellt mycket mer än vad själva långfilmen gör. Som komplement fungerar den dock ganska bra, men ser man på det som en fristående kortfilm (som det förstås ursprungligen var menat som) så skulle det nog upplevas ganska irriterande. Kortfilmen har svensk text, vilket är mycket glädjande och något som sannerligen inte tillhör vanligheterna nuförtiden.


Recensionen skriven: 8 juni 2012

Recensionen har lästs 1976 gånger av 1110 personer, sedan den 8 juni 2012

Betyg:
Film/serie * * * * * * * *   
8
DVD-produktion * * * * * *      6
Snittbetyg: * * * * * * *     7

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
NIA - SEXA - FYRA - ETTA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2017 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna