Tack till Scanbox Entertainment för recensionsexemplaret
Regi: Jacob Aaron Estes
Manusförfattare: Jacob Aaron Estes
Svensk distributör: Scanbox Entertainment Sweden AB
Sam - Rory Culkin Rocky - Trevor Morgan
Millie - Carly Schroeder George - Josh Peck
Marty - Scott Mechlowicz Clyde - Ryan Kelley

Scanbox har blivit känt som ett av fåtal distributörer i Skandinavien som satsar på att släppa s.k. independent-filmer - d.v.s. oberoende filmer som gjorts utan inblandning av något större filmbolag. Och det är välbehövligt, då många av dessa filmer är välgjorda, men har svårt att nå ut till någon större publik - framförallt i Sverige. Här kommer en till sådan; en dramathriller från 2004, som först visades på amerikanska Sundance Film Festival, och som senare visats på amerikanska biografer i begränsad omfattning genom Paramount. I centrum står den blyga tonårskillen Sam, som under en längre tid blivit mobbad och misshandlad av skolans värsta mobbare George. Han gör misstaget att berätta om detta för sin överbeskyddande storebror Rocky, och Rocky övertalar Sam om att de tillsammans ska lära George en läxa, en gång för alla. Tanken är att lura iväg George på en båttur för att fira Sams födelsedag, för att senare kunna håna George, klä av honom och tvinga honom att gå hem naken. På denna båttur följer även Sams flickvän Millie, samt några av Rickys kompisar. Men under de närmaste timmarna börjar både Sam och de andra tycka allt bättre om George, och inser att han inte alls är så genomrutten som de trott. Millie övertalar därför Sam om att strunta i deras elaka plan, och de andra går med på det. Eller rättare sagt, alla utom Rockys kompis Marty som fortfarande vill fullfölja planen. Det leder till att planen sakta men säkert spårar ur, och det hela slutar i katastrof...

Mean Creek tror jag är en typisk sådan film som väldigt få personer kommer att se, och tyvärr lär den förbli anonym för det stora flertalet - det är mycket beklagligt, då det visade sig vara en riktigt bra film, trots att mina förhoppningar inte var de högsta. Det är en välgjord och välskriven film, som dessutom är vacker och mycket skickligt filmad i den amerikanska delstaten Oregon av duktiga kameramannen Sharone Meir med handkamera. Trots att filmen är gjord med relativt liten budget, har man lyckats få till en riktigt lyckad film, och den känns tekniskt övertygande. De flesta av skådespelarna är relativt duktiga, även om de flesta inte är speciellt kända. Josh Peck gör en övertygande insats som mobbaren George, och gör att vi faktiskt kan komma in på djupet på karaktären. Men allra bäst är utan tvekan unga Carly Shroeder (som vi tidigare sett i bl.a. TV-serien Lizzie McGuire), som gör en fantastisk insats som Millie och spelar mycket övertygande. Det jag kan klaga på är att det känns som att Rickys kompisar Marty och Clyde känns lite väl endimensionella, och vi får inte riktigt lära känna dem lika mycket som hade behövts. Jag saknar också lite mer scener på Georges mobbande av Sam i början - det hade behövts för att bättre förstå Sams motivation. Enstaka logiska luckor förekommer också, och periodvis känns filmen aningen rörig. Största bristen är dock slutet, som känns ganska ouppklarat och nästan lite "avbrutet". Trots bristerna är det dock en välgjord och ovanligt nyanserad film, där mobbare för en gångs skull inte porträtteras endimensionellt som karaktärslösa "skurkar". Det kanske inte är något mästerverk, men det är en både spännande, gripande och smårolig film, som känns mycket verklighetstrogen. Kort sagt, utan tvekan sevärd.

DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen i 1,78:1, och ljud i Dolby Digital 5.1. Kvaliteten är riktigt bra, särskilt med tanke på att det trots allt är en lådbudgetfilm, filmad med enkel utrustning. Textning finns på svenska, norska, danska och finska; men tyvärr finns inte engelsk text, vilket jag hade önskat. Någon textning för hörselskadade finns inte heller. När man stoppar i skivan, möts man först av Scanbox-vinjett, följt av språkval i form av flaggor. När man valt språk visas varningstexter på valt språk, och sen visas huvudmenyn. Menyerna är effektfulla och stillastående, men visas tyvärr enbart på engelska oavsett valt språk. Som extramaterial finns först och främst ett kommentatorspår med regissören och manusförfattaren Jacob Estes, kameramannen Sharone Meir, redigeraren Madeleine Gavin samt skådespelarna Josh Peck (George), Trevor Morgan (Rocky), Ryan Kelley (Clyde) och Carly Shroeder (Millie); men märkligt nog alltså inte huvudrollsinnehavaren Rory Culkin. På papperet ser det extremt rörigt ut med så många personer i ett kommentatorspår, men dessbättre blir det inte fullt så illa som det låter. Det är faktiskt ett rätt intressant kommentatorspår, och väl värt att lyssna på. Dock tycker jag att de pratar lite för mycket om hur man löst allting tekniskt, och går inte in i stort sett någonting på planeringen med storyn och manuset. Vidare finns några teckningar (illustrationer) från filmens storyboard (bildmanus) - ganska menlöst, men värt att kolla in en gång. Till sist finns några trailers på andra filmer, som alltså dessbättre inte spelas automatiskt utan bara nås från menyn. Tyvärr är inget av extramaterialet textat, utan återges enbart på engelska (utom en av trailersen, som är på danska...). För trailers förväntar jag mig inte text, men det är svagt att inte kommentatorspåret har svensk eller engelsk text. Det som räddar DVD-utgåvan från att vara dålig är kommentatorspåret, som är riktigt intressant. Men jag saknar någon form av intervjuer med skådespelarna och framförallt regissören/manusförfattaren - det hade varit intressant att höra hur Jacob Estes kommit på idéen med filmen, och få en lite större bakgrund än vad man får med kommentatorspåret.

Recensionen skriven: 7 februari 2006
Senast uppdaterad: 7 februari 2006

Recensionen har lästs 3552 gånger av 1964 personer, sedan den 5 december 2007