Tack till 20th Century Fox Home Entertainment för recensionsexemplaret
Förrädoro - Diedrich Bader Persian Emissary - Method Man
Dilio - Jareb Dauplaise Sonio - Travis Van Winkle
Paris Hilton/ Britney Spears/ Paula Abdul/ Ellen DeGeneres - Nicole Parker Tyra Banks - Jenny Costa
Simon Cowell - Jim Piddock Lindsay Lohan - Emily Wilson
Ugly Betty - Crista Flanagan Donald Trump - John Di Domenico
Leo Jr. - Hunter Clary Budbärare - Phil Morris

De båda amerikanska regissörerna, manusförfattarna och producenterna Jason Friedberg och Aaron Seltzer var två av de sex manusförfattarna bakom Scary Movie. Efter den filmens framgång har de övriga manusförfattarna gått vidare till andra projekt och genrer, medan dessa båda herrar hållit sig kvar kring parodier. Efter Date Movie och Epic Movie har deras senaste film Meet the Spartans nu släppts på DVD. Efter att redan drivit med skräckfilmer, romantiska komedier och episka storfilmer, så är det nu alltså dags för filmer om romarriket. Huvudsakligen är det 2006 års storfilm 300, som handlade om det spartansk-persiska kriget i Thermopyle år 480 f.Kr., som står i centrum för denna parodi. Vi får lära känna den grekiska kungen Leonidas i Sparta, som ger sig ut i krig mot den betydligt större persiska armén och dess ledare Xerxes. Den här gången är den spartanska armén ännu mindre, och innefattar inte 300 utan bara 13 soldater... Dessutom hinns ett antal drifter av alla möjliga moderna popkulturella fenomen, däribland Shrek och TV-serien Ugly Betty, med innan filmen tar slut.

Inte många lär påstå att Date Movie eller Epic Movie var några mästerverk, så därför hade jag inga höga förhoppningar inför denna film. Men trots allt har en sådan här film viss potential, då det är välbehövligt att driva med 300 som av många tagits på alltför stort allvar. Parodin känns därför mer välriktad än exempelvis Date Movie, då det är problematiskt att börja driva med filmer som i sig redan gjorts med glimten i ögat. Men till min stora förvåning visade sig Meet the Spartans vara ännu sämre än de två tidigare filmerna, vilket onekligen måste ses som en bedrift... Det är absolut en smårolig film, och visst skrattade jag vid ett flertal tillfällen med de överdrivna och inte särskilt subtila drifterna med både 300 och diverse amerikanska filmer och serier. Men några stora skratt väntar inte, och de riktigt klockrena poängerna lyser med sin frånvaro. För det första är alla parodierna och skämten minst sagt övertydliga, och subtil humor verkar de här båda manusförfattarna aldrig hört talats om. Skämten håller också minst sagt varierande klass - medan somliga är riktigt lyckade, så känns många som slag under bältet. Till alltför stor del rör det sig om så kallad "kiss och bajs"-humor, vilket kan vara kul till en början, men inte alls lika roligt när samma skämt upprepas för femte gången. Till skillnad från de två tidigare filmerna av samma personer, så innehåller denna inte bara parodier på filmer, utan även på diverse riktiga kändisar. Bland de mest iögonfallande hör Paris Hilton, Britney Spears, Lindsay Lohan och Tom Cruise samt jurymedlemmarna i American Idol och Top Model. Jag ser inga problem med att driva med filmer och fiktiva karaktärer, men när man börjar driva med verkliga nu levande människor tycker jag att man gått för långt - i synnerhet när det blivit så smaklöst och taktlöst som här. Framförallt drifterna med Paris Hilton och Britney Spears är helt enkelt att gå alldeles för långt, inte minst då alla kändisarna behållit sina riktiga namn i filmen. Den enda av kändisparodierna som är någorlunda smakfullt gjord är Ellen DeGeneres, som dock begränsats till en scen mitt under sluttexterna. Storyn är också mycket tunn, och den röda tråden näst intill obefintlig. Det verkar manusförfattarna vara fullt medvetna om, då filmen också blivit kort - redan efter en timme och fem minuter börjar sluttexterna att rulla, men för att få upp den till en acceptabel långfilmslängd fortsätter handlingen efter några minuters eftertexter, med tio minuters mer eller mindre fristående och småroliga scener (en form av sketcher som delvis anspeglar till filmens huvudhandling, om man så vill). Men värdelös är Meet the Spartans trots allt inte. Den är tekniskt välgjord, och skådespelarinsatserna är bra; om än somliga spelar över kraftigt och kändis-"imitatörerna" inte är särskilt lik någon av de verkliga förebilderna. Trots allt får man skratta då och då, och tiden går någorlunda fort. Jag skulle inte vilja lägga ner några pengar på den, men när filmen kommer på TV kan det trots allt vara värt att se den, om man inte har något annat för sig. Jag hoppas dock innerligt att Jason Friedberg och Aaron Seltzer fått nog av parodier, och att det inte kommer ännu fler efter denna. Deras filmer visar trots allt viss potential och är visuellt och tekniskt välgjorda, så om de går över till andra slags filmer kan det faktiskt bli bra.

På DVD släpps filmen i en Unrated-version, som inte genomgått censurgranskning i USA. Den är några minuter längre än den biovisade versionen, och innehåller en del extra scener och delar av scener som klipptes bort från filmens bort för att få en acceptabel åldersgräns i USA. Exakt vad som skiljer vet jag dock inte, då jag inte sett filmen på bio. Till skillnad från vissa andra filmer finns inte möjligheten att även se bioversionen på DVD, utan den utökade versionen är allt som erbjuds. DVD-utgåvan har bild i anamorfisk Widescreen i formatet 1,85:1, och ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är ganska bra, men utan att utmärka sig. Filmen är textad på en rad olika språk, däribland de skandinaviska språken. Det finns även engelsk text för hörselskadade, men tyvärr inte vanlig engelsk text. Textremsorna är i minsta laget, men är ganska lättlästa. När man matar in DVD-skivan spelas först den alltid lika irriterande anti-piratpropagandan, som Fox tycks älska och resten av världen hatar. Den räcker i drygt 50 sekunder, och går inte att vare sig hoppa förbi eller ens spola på bild genom. Det är närmast outhärdligt. Därefter visas varningstexter i fem sekunder, vilket följs av distributörsjingel (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi direkt till huvudmenyn, som är på engelska och stillastående. Det finns ingen inledande språkvalsmeny, vilket får till följd att vill man se filmen på något annat sätt än på engelska utan text så måste man gå in i inställningsmenyerna under huvudmenyn och välja textningsspråk - inte helt okomplicerat, om man är ovan vid DVD och är dålig på engelska. Fler irritationsmoment uppstår när man sett klart på filmen. Då visas nämligen varningstexter på samtliga språk som filmen är textad på, i 10 sekunder per språk. Under den tiden går det inte att göra någonting, och det går inte att vara sig spola eller hoppa förbi. Mycket irriterande. Varför kan Fox inte lyckas att bara visa varningstexter på just det språket man faktiskt valt, på samma sätt som de flesta andra distributörer...?

Recensionen skriven: 19 september 2008
Senast uppdaterad: 19 september 2008

Recensionen har lästs 4011 gånger av 2207 personer, sedan den 19 september 2008