Regi: Robert Shaye
Manusförfattare: Bruce Joel Rubin & Toby Emmerich, Baserad på en story av James V. Hart & Carol Skilken samt Baserad på en novell av Henry Kuttner & C.L. Moore
Noah - Chris O'Neil Emma - Rhiannon Leigh Wryn
Jo - Joely Richardson David - Timothy Hutton
Larry White - Rainn Wilson Naomi Schwartz - Kathryn Hahn
Nathanial Broadman - Michael Clarke Duncan Sheila Broadman - Kirsten Williamson

Den amerikanska författaren Henry Kuttner (1915 - 1958) blev huvudsakligen känd för sina science-fictionromaner, och arbetade ofta tillsammans med sin fru C.L. Moore - ofta under pseudonymen Lewis Padgett. 1942 skrev dessa två författare en kortare novell som fick namnet "Mimsy Were the Borogoves". Mer än 60 år senare har denna novell slutligen blivit till film. Filmen är regisserad av Bob Shaye, som grundade filmbolaget New Line Cinema och i dagens läge är en av två verkställande direktörer för företaget. Hans enda tidigare långfilm som regissör var Book of Love från 1990, men han har ofta varit producent för filmer under sitt företag (däribland Sagan om ringen-trilogin). I den här filmen står familjen Wilder i centrum, och filmen har flyttats till nutid gentemot förlagan. Den ganska medelmåttiga pojken Noah och hans intelligenta syster Emma ska tillsammans med sin mamma tillbringa sommaren på deras sommarställe vid kusten. Egentligen ska deras pappa också vara med, men han är för upptagen med sitt jobb, och kommer först senare. När Noah och Emma leker på stranden hittar den en mystisk låda som guppar ute i vattnet. De kan inte motstå frestelsen att ta in lådan, och öppna den. Där inne hittar de alla möjliga slags märkliga "leksaker", av slaget ingen tidigare skådat. Emma blir väldigt förtjust i ett mjukdjur som finns i lådan, en kanin som hon kallar för Mimzy. Problemet är bara det att Mimzy inte är ett vanligt mjukdjur - hon kan nämligen tala och kan lära Emma trollerikonster och övernaturliga förmågor. I hennes närhet blir både Emma och Noah jätteintelligenta, och kan åstadkomma stordåd. Det visar sig att kaninen är skickad av vetenskapsmän många år fram i tiden, som skickat Mimzy genom en tidsmaskin till vår tid i ett sista desperat försök att rädda planeten, som i framtiden svävar i stor fara. Men medan Emma och Noahs föräldrar inte tror ett dugg på de här märkliga idéerna - barnen måste bara ha enormt livlig fantasi - så är federala myndigheterna mer intressera; i synnerhet efter att Noah råkat åstadkomma strömavbrott i hela staden, och FBI misstänker terroristangrepp...

Det har inte varit alltför många barnvänliga science-fictionäventyr genom åren, och de flesta har inte varit värda namnet - åtminstone inte sedan Steven Spielbergs oförglömliga klassiker E.T. från 1982. Men nu har det äntligen kommit en film värd namnet. Trots den orealistiska storyn, är det här faktiskt en riktigt bra film. Skådespelarinsatserna är utmärkta - bland de vuxna är jag framförallt mycket imponerad av Joely Richardson, Rainn Wilson och Kathryn Hahn (den sistnämnda känd från bl.a. Jordan, rättsläkare på TV4). Bland barnen gör både Chris O'Neil och i synnerhet Rhiannon Leigh Wryn strålande insatser, och jag ser fram emot att se mer av dessa mycket begåvade barnskådisar i framtiden. Trots att manuset spretar lite åt alla håll, och både innefattar referenser till Lewis Carrolls klassiker Alice i Underlandet, evolutionsteorier och tibetansk mysticism (!); så lyckas manusförfattarna och regissören ändå att någorlunda hålla ihop det hela, och det fungerar relativt väl. Mot slutet börjar dock storyn att spåra ur en liten aning - det blir lite mer långsökt, och trovärdigheten sjunker lite. Men det gör faktiskt inte så mycket, då hela filmen trots allt är underhållande och rolig. Man kan också anmärka på att barnen huvudsakligen står i centrum, och att föräldrarnas roll i det hela hamnar lite i skymundan. Jag kan också ifrågasätta att det framtida hotet för planeten är lite vagt, och vi får egentligen inte veta vad exakt hotet är eller hur Emma kan hjälpa till. Att förklara de delarna tydligare, hade kunnat få storyn att framstå som lite mindre långsökt och lite mer trovärdig. Men trots bristerna blev jag imponerad av filmen, som är lagom spännande och underhållande för att kunna passa alla åldrar, och den är lika njutbar av såväl barn som vuxna. Även fast den är lättsam, hinner den även med att vara lite tänkvärd, vilket förstås aldrig skadar.

Då det här är en film som passar bra för hela familjen, och heller inte är särskilt skrämmande ens för de yngsta, skulle det ha passat utmärkt att dubba den till svenska - trots att det är en spelfilm, och sådana aldrig är problemfria att dubba. Men så har tyvärr inte skett, utan det är bara engelskspråkig originalversion som finns att tillgå. På bio förstår jag det, då kostnaden för att administrera och kopiera två versioner (svensktextad originalversion och svenskdubbad version) antagligen blir orealistiskt hög. Men på DVD ser jag inte längre någon ursäkt, och där hade det faktiskt varit att föredra om ett svenskdubbat ljudspår också hade funnits. Dock givetvis som komplement till den textade originalversionen - i mina ögon är det en självklarhet att det alltid också ska finnas originalspår att välja. Det är tråkigt att inte SF tänkt så långt, och beställt svensk dubbning till filmen. Trots allt försvinner en av målgrupperna genom att bara erbjuda filmen på engelska med textning.

Recensionen skriven: 8 oktober 2007
Senast uppdaterad: 8 oktober 2007

Recensionen har lästs 3611 gånger av 1922 personer, sedan den 5 december 2007