Manusförfattare: Albert Torres
Henry - Luke Wilson Dawn - Radha Mitchell
Esperanza - Adriana Barraza Millie - Morgan Lily
Patience - Rachel Seiferth Fader Salazar - George Lopez
Meg - Cheryl Hines Josie - Beth Grant
Mr. Lawrence - Earl Carroll Dr. Fancher - Richard Benjamin

Den amerikanska regissören och producenten Mark Pellington har huvudsakligen arbetat med musikvideor, och har inom den genren gjort sig ganska känd. Inom vanliga filmer är han inte ett lika välkänt namn, men har bl.a. legat bakom Arlington Road och varit en av producenterna bakom kriminalserien Cold Case. Hans senaste film har fått titeln Miraklet med Henry Poole, och i likhet med många andra independentfilmer fick den urpremiär på den prestigefyllda Sundance filmfestival. I Sverige visades filmen på Stockholms filmfestival innan den i december 2008 släpptes på DVD. Som titeln mycket riktigt antyder är det en man vid namn Henry Poole som står i centrum. Efter att ha fått dåliga nyheter av sin läkare flyttar han till ett hus i samma kvarter där han växte upp som barn. Hans plan är att ta det lugnt och tyna bort utan mänskliga kontakter, men riktigt så går det inte. Redan första dagen hör han plötsligt sitt samtal med mäklaren upprepas gång på gång, även efter att mäklaren har gått. Han har dock inte blivit tokig, utan istället är det den 6-åriga Millie i huset intill som roar sig med att spela in alla samtal hon hör på bandspelare. Millie bor tillsammans med sin mamma Dawn, och Millie har inte sagt ett ord på över ett år efter att hennes pappa stuckit. Hans andra granne är den latinamerikanska Esperanza, som inte är fullt lika lättsam att ha att göra med. Hon blir genast fascinerad av en fläck som uppstått på husfasaden till Henrys hus efter en nylig ommålning, och med lite fantasi skulle man kunna tolka fläcken som ett ansikte. Hon insisterar genast på att fläcken är Jesus ansikte, och att ett mirakel uppstått i kvarteret. Som om det inte vore nog, så dyker dessutom små röda droppar upp vid fläcken, som Esperanza genast tolkar som blod. Hon har snart berättat för hela kvarteret om den mystiska fläckan, och det blir allt svårare för Henry att vara ensam då det börjar dyka upp alltfler människor aom samlas utanför hans hus, och som förväntar sig mirakel om de rör vid fläcken. Det verkar även hända oförklarliga händelser för de som rört vid fläcken, men det övertygar inte Henry som blir mer och mer irriterad.

Att Miraklet med Henry Poole gjort succé på diverse filmfestivaler runt om i världen förvånar ingem, för det här är precis den sortens lågmälda independentfilm gjord med minimal budget som jurygrupper och festivalkommitteter brukar uppskatta. Undertecknad är inte lika överförtjust, men jag måste medge att det ändå är en ganska bra film. Av någon outgrundlig anledning klassas filmen officiellt som en dramakomedi, och har på många håll marknadsförts som en komedi. Jag förstår inte alls varför, då jag inte alls tyckte det var en rolig film. Jag skrattade inte en enda gång, och längre än till några leenden gick det aldrig. Jag uppfattade istället det här som ett rent drama, och som sådant fungerar det riktigt väl. Visuellt är det en upplevelse, med storslaget och makalöst vackert foto, med effektiv användning av närbilder och starka färger. Mark Pellington har verkligen full koll på det visuella planet, och dessutom finns bra och stämningsfull musik vilket också förhöjer helhetsintrycket. Det är också en intressant och fascinerande grundstory, och det gör att intresset trots allt hålls vid liv hela tiden. För mig som inte är det minsta religiöst lagd blir den religiösa undertonen lite för mycket, men om man lyckas ha överseende med det så väntar trots allt en ganska intressant upplevelse. Regissören har lyckats att behålla rätt ton och känsla, och undviker den alltför vanliga fällan med översentimentalitet. Även om filmen vid några tillfällen balanserar på gränsen till det sentimentala och känslomässiga, så går den inte över gränsen, vilket jag uppskattar. Storyn är dock ganska tunn, och egentligen hinner inte alltför mycket hända. Det går också långsamt framåt, även om jag inte skulle gå så långt som att kalla filmen för seg. Jag tycker att det borde ha gått att utöka handlingen lite, för att få ett lite mer händelsefyllt manus.

Trots allt är grundstoryn lovande, och borde ha gått att spinna lite mer på. Vid de flesta fall håller sig filmen på rätt sida av det oförklarliga, och det som händer är avsiktligt vagt så att det går att tolka på mer än ett sätt. Det är helt rätt väg att gå. Men problemet är att ett fåtal tillfällen så passeras gränsen och blir direkt övernaturlig och oförklarlig. Det tycker jag inte riktigt passar in, och gör att det börjar handla mer om religion än om hopp, som nog var grundtanken. Det hade varit bättre att ta bort dessa övernaturliga inslag, och istället behålla alla oförklarliga händelser kring fläcken lite mer vag, så att var och en kunnat göra sin egen tolkning av det som inträffat. Det är lite ironiskt att jag förordar något sådant, då jag oftast brukar störa mig på vaga och luddiga filmer där man inte kan veta exakt hur det är tänkt. Men det här är faktiskt ett av fåtalet fall där det hade passat bättre in i filmen och temat. Det är just dessa fåtalet händelser som gör att filmen kan tolkas som religiös propaganda, vilket inte känns som rätt väg att gå. Dessutom stör jag mig över att sensmoralen blivit lite väl övertydlig och förenklad, och att filmen blivit ganska förutsägbar. Dessa är de största problemen med filmen, som annars blivit relativt lyckad. Jag skulle tro att Miraklet med Henry Poole sannolikt fungerar bättre för alla som är religiöst lagda, där det förmodligen upplevs som en riktigt bra film. För oss mer skeptiskt lagda hänger allting på hur lätt man kan ta till sig oförklarliga och lätt övernaturliga händelser kopplade kring ett ganska övertydligt religiöst tema. Kan man inte det, så kommer man också troligen att uppfatta det här som en riktigt dålig film. Jag placerar mig någonstans mitt emellan. Jag inser att det är en ganska bra film, men som saknar någonting som gör att filmen sticker ut i mängden. Det är lite tråkigt, då den med samma grundstory haft potential att bli en mycket bra film.

Surveillance kommer på DVD i ett DVD-fodral med papphölje. Filmen återges i anamorfisk Widescreen med proportionerna 2,35:1, och ljudet finns i både Dolby Digital 5.1 och DTS (båda på engelska). Det är ovanligt och positivt med DTS-ljud, även om undertecknad tyvärr inte har utrustning för att kunna spela upp det. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Textning finns på svenska, norska och finska; men tyvärr finns ingen engelsk text. Det finns heller ingen textning för hörselskadade. DVD-skivan inleds med språkvalsmeny, som följs av varningstexter på valt språk. Därefter får vi se några trailers för andra filmer, som går att hoppa förbi. Därefter kommer man till huvudmenyn, som är på engelska oavsett valt språk men är stilren och stillastående. Väljer man att spela filmen visas först en distributörsjingel på 10 sekunder, innan själva filmen börjar. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt. Enligt uppgift har utländska DVD-utgåvor en hel del extramaterial - däribland bakom kulisserna-dokumentärer och kommentatorspår. Därför är det beklagligt att Noble Entertainment inte kunnat licensiera det extramaterialet även till den skandinaviska utgåvan.

Recensionen skriven: 31 mars 2009
Senast uppdaterad: 1 april 2009

Recensionen har lästs 3363 gånger av 1839 personer, sedan den 31 mars 2009