Ethan Hunt - Tom Cruise Jane Carter - Paula Patton
William Brandt - Jeremy Renner Benji Dunn - Simon Pegg
Kurt Hendricks - Michael Nyqvist Anatoly Sidorov - Vladimir Mashkov
Sabine Moreau - Léa Seydoux Wistrom - Samuli Edelmann
Leonid Lisenker - Ivan Shvedoff Trevor Hanaway - Josh Holloway
Brij Nath - Anil Kapoor Julia Meade - Michelle Monaghan

Den klassiska långkörande TV-serien Mission: Impossible skapades av Bruce Geller, och producerades mellan 1966 och 1973. I serien fick vi lära känna den oberoende myndigheten Impossible Missions Force (IMF), där teamledaren Jim Phelps fick mer eller mindre omöjliga uppdrag att utföra. TV-serien gav upphov till en långfilm 1996, där Tom Cruise spelade huvudrollen och där alla rollfigurer var nya gentemot den gamla serien. Det kom uppföljare 2000 och 2006, och nu är det dags för den fjärde filmen i serien; Mission Impossible: Ghost Protocol.

Ethan Hunt har tillbringat de senaste fyra åren i ett ryskt fängelse, tills dess att myndigheten IMF behöver hans hjälp och ett team fritar honom från fängelset. Ethan, den tuffa Jane Carter och den nytillkomne fältagenten Benji Dunn ställs inför deras tuffaste jobb någonsin; att bryta sig in i ryska Kreml för att där få tag i hemliga dokument. Men något går snett, och under uppdraget sprängs plötsligt hela Kreml i luften. IMF får skulden för explosionen, och USA:s president utfärdar ett så kallat Ghost Protocol; vilket i princip innebär att hela IMF läggs ner och USA:s regering inte längre vill tillkännage att de någonsin har existerat. Helt utan förstärkning och någon myndighet bakom sig måste därför Ethan, Jane och Benji bege sig ut på ett farligt uppdrag för att bokstavligt talat rädda världen. Den svenska professorn Kurt Hendricks har nämligen fått storhetsvansinne, och tänker utplåna nästan hela världen med hjälp av kärnvapen för att - inte helt olikt bibelns Noak - skapa en ny fredfullare värld...

Pinsamt nog har jag fortfarande inte sett någon av de tre tidigare Mission Impossible-filmerna, och det är förstås en nackdel då jag därmed inte känner till rollfigurerna. Däremot har jag givetvis sett åtminstone vissa avsnitt av den klassiska 1970-talsserien, som jag alltid tyckt varit sevärt men ingenting särskilt märkvärdigt. Därför hade jag måttligt höga förväntningar inför Mission Impossible: Ghost Protocol, men filmen är glädjande nog bättre än jag hade väntat mig. Alltför originellt är det inte, men däremot en engagerande och intressant historia som känns förvånansvärt genomarbetad. Tyngdpunkten ligger visserligen som vanligt på action, men det finns i alla fall en vettig story bakom och det handlar inte bara om "skjut på allt som rör sig"-principen.

De centrala rollfigurerna har fått ett hyfsat djup och känns nyanserade, och det är glädjande att så inte bara skett med huvudrollen Ethan utan alla i hans team. På antagonistsidan är det dock mindre gott ställt, och den svenska galningen Kurt Hendricks tillhör det mest endimensionella och stereotypa som världen skådat på ett bra tag. Men jag kan inte förneka att det är kul att höra någon tala svenska i en amerikansk film; och för en gångs skull t.o.m. äkta svenska som inte påminner om svenska kocken i Mupparna. Precis som tidigare Mission Impossible handlar det om högteknologiska uppfinningar och vapen som inte direkt känns trovärdiga, och en hel del luktar science-fiction långa vägar. Men samtidigt är det en del av charmen, och det är åtminstone bitvis gjort med glimten i ögat. Det är småroligt då och då, och filmen är underhållande och charmig. Och framförallt riktigt spännande, för här finns en del riktigt hisnande actionsekvenser där man bokstavligt talat får hjärtat i halsgropen. Merparten av filmen är spännande och fängslande, och intresset hålls vid liv merparten av tiden.

Däremot förekommer vissa logiska luckor, t.o.m. inom filmens egen premiss, och det är långt ifrån någon realistisk film. Det är givetvis fullt avsiktligt och en del av charmen, men vid några tillfällen går det lite för långt. Bitvis blir det också lite för mycket actionscener, då vissa (förvisso väldigt snyggt gjorda) actionsekvenser känns lite för utdragna och hinner upplevas en smula oengagerande. Självklart ska det vara mycket action i en film som denna, men ibland hamnar handlingen i skymundan då det börjar fokusera aningen för mycket på action. Jag upplever också Mission Impossible: Ghost Protocol lite för lång för sitt eget bästa, och en speltid på 2 timmar 13 minuter är i saftigaste laget. Storyn är lite för tunn för att fylla upp all denna tid, och särskilt under de sista 30 minuterna blir det ibland lite väl segt och utdraget. Med en knapp halvtimme (eller åtminstone en kvart) bortklippt skulle det säkerligen upplevas som en betydligt bättre film, och tempot skulle bli mer föredömligt intensiv. Tiden går ändå förhållandevis fort, men mot slutet hinner det bli lite för repetitivt för filmens eget bästa.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk, häftiga actionsekvenser och bra specialeffekter. På det visuella och tekniska planet kan det inte bli mycket bättre, och det märks att utvecklingen gått framåt de senaste åren. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Tom Cruise är bättre än jag hade kunnat drömma om i huvudrollen. Han spelar övertygande och lyckas att göra rollen till sin egen - och genom något slags mirakel tänker man faktiskt aldrig på att det är Tom Cruise. Paula Patton är också mycket bra som Jane, och Jeremy Renner är bra som Benji. Michael Nyqvist gör vad som går av den endimensionella skurkrollen som Kurt Hendricks, men alltför mycket utrymme får han aldrig och det är heller ingen direkt utmanande roll. De flesta hade kunnat klara av rollen lika bra, och jag hade verkligen önskat att Michael kunnat få större utrymme och en rollfigur som åtminstone haft någon form av djup.

Mission Impossible: Ghost Protocol är en ganska bra och underhållande film, som dock blivit lite för lång och vid några tillfällen också känns onödigt rörig. Det är mycket action, ibland lite för mycket, men dock kombinerat med en intressant och vettig grundstory som någorlunda håller ihop logiskt. Därför är filmen fullt sevärd för de flesta, men inget jag vill se om i första taget eller lär fundera över lång tid i efterhand. Jag vet som sagt inte om den är bättre eller sämre än de tre första filmerna, då jag ännu inte sett dem, men förhoppningsvis får jag tillfälle att återkomma om det. Mitt betyg stannar på en svag sjua, men då action långt ifrån är min favoritgenre finns det all anledning att misstänka att betyget kan höjas för personer som mer uppskattar genren.

Recensionen skriven: 25 januari 2012
Senast uppdaterad: 26 januari 2012

Recensionen har lästs 3501 gånger av 1920 personer, sedan den 25 januari 2012