Ilsa Faust - Rebecca Ferguson White Widow - Vanessa Kirby
Benji Dunn - Simon Pegg Luther Stickell - Ving Rhames
Erica Sloan - Angela Bassett Alan Hunley - Alec Baldwin
Solomon Lane - Sean Harris Nils Debruuk - Kristoffer Joner
Zola - Frederick Schmidt Lockbetet - Liang Yang
Julia Meade - Michelle Monaghan Patrick - Wes Bentley

Den klassiska långkörande TV-serien Mission: Impossible skapades av Bruce Geller, och producerades mellan 1966 och 1973. I serien fick vi lära känna den oberoende myndigheten Impossible Missions Force (IMF), där teamledaren Jim Phelps fick mer eller mindre omöjliga uppdrag att utföra. TV-serien gav upphov till en långfilm 1996, där Tom Cruise spelade huvudrollen och där alla rollfigurer var nya gentemot den gamla serien. Det kom uppföljare 2000, 2006, 2011 och nu senast 2015; och nu är det dags för den sjätte filmen i serien. Precis som senast är Mission: Impossible - Fallout skriven och regisserad av Christopher McQuarrie, och det är i mångt och mycket en relativt fri fortsättning på den senaste filmen.

Det har gått två år sedan händelserna i Mission Impossible: Rogue Nation, och resterna av det som en gång i tiden var Syndikatet har numera omarbetats till terroristgruppen Apostlarna. Terroristgruppen vill nu få tag i plutonium för att kunna tillverka kärnvapen, och med tre portabla anläggningar kunna slå ut en tredjedel av jordens befolkning. Ethan Hunt och hans team i IMF försöker att stoppa försäljningen i Berlin, men planen misslyckas då Ethan väljer att prioritera att rädda livet på en medlem i hans team istället för att få tag i plutoniumet. Efter det vill den nya CIA-chefen Erica Sloane inte att Ethan Hunt ensam ska ha ansvaret längre, utan tilldelar specialagenten August Walker till att följa med teamet och iaktta Ethans förehavanden.

De tidigare filmerna och TV-serien har till största delen inte varit så jättemycket att hurra för, men Mission: Impossible - Rogue Nation häromåret var inte alls så tokig. Därför hade jag kluvna förväntningar inför en ny film, men Mission: Impossible - Fallout är en ganska bra och underhållande film, som också känns som en värdig fortsättning på den förra filmen. Storyn är intressant och genomarbetad, om än lite onödigt komplicerad och tungrodd. Särskilt originellt är det inte, utan på gott och ont är det mesta sig likt sedan tidigare filmer. Men det har ändå blivit en engagerande och välgjord film, som håller intresset vid liv på ett effektivt sätt.

Precis som tidigare Mission Impossible-filmer och för all del även många av James Bond-filmerna handlar det om högteknologiska uppfinningar och vapen som inte direkt känns trovärdiga, och en del luktar science-fiction långa vägar. Men samtidigt är det en del av charmen, och det är åtminstone bitvis gjort med glimten i ögat. Det är småroligt då och då, och filmen är underhållande och charmig. Och framförallt riktigt spännande, för här finns en del riktigt hisnande actionsekvenser där man får hjärtat i halsgropen. Merparten av filmen är spännande och fängslande, och jag uppskattar att actionscenerna sällan finns enbart för sakens skull utan för att de faktiskt behövs för handlingen - på så sätt fungerar filmen bättre än de flesta actionfilmer, som bara brukar innehålla en lång rad oengagerande actionsekvenser vare sig de faktiskt har någon relevans eller inte.

De centrala rollfigurerna har fått ett hyfsat djup och känns nyanserade, och det är glädjande att så inte bara skett med huvudrollen Ethan. Benji känns däremot lite underutvecklat, och det är tråkigt att Jane som hade en så stor roll i Ghost Protocol helt lyser med sin frånvaro. Men precis som senast uppskattar jag verkligen Ilsa Faust, som är ett värdefullt tillskott till filmserien och en mångfacetterad rollfigur. Ilsa är dessutom inte det minsta endimensionell eller klichéartad, och det är mycket välkommet med en stark kvinnlig rollfigur i en actionfilm som inte alls objektifieras; det händer minsann inte så ofta. På antagonistsidan är det dock mindre gott ställt, och de rena skurkrollerna har precis som senast blivit bleka och endimensionella.

Däremot förekommer vissa logiska luckor, t.o.m. inom filmens egen premiss, och det är långt ifrån någon realistisk film. Det är givetvis fullt avsiktligt och en del av charmen, men vid några tillfällen går det ändå lite för långt. Stundtals blir det lite för krystat och långsökt, även om regissören gjort sitt bästa att man inte ska hinna tänka på det genom det rafflande tempot. Bitvis blir det också lite för mycket actionscener, då vissa (förvisso väldigt snyggt gjorda) actionsekvenser känns lite för utdragna och hinner upplevas en smula oengagerande. Självklart ska det vara mycket action i en film som denna, men ibland hamnar handlingen i skymundan då det börjar fokusera aningen för mycket på action. Däremot är det ett kul och udda drag att man istället för en biljakt den här gången satsat på en helikopterjakt...!

Jag upplever också att Mission Impossible: Fallout blivit lite för lång för sitt eget bästa, och två och en halv timme är onekligen i saftigaste laget för en film som trots allt inte har någon så omfattande handling. Det är visserligen engagerande hela tiden, men storyn är lite för tunn för att fylla upp all denna tid, och periodvis blir det något utdraget. Med åtminstone en kvart bortklippt skulle det säkerligen upplevas som en bättre film, och tempot skulle bli högre. Tiden går ändå ganska fort, men bitvis blir det likväl en smula repetitivt.

Precis som i tidigare filmer i serien är handlingen onödigt komplicerad, eller kanske snarare är det en i grund och botten ganska simpel intrig som görs betydligt mer komplicerad än den behövt vara. Det är inte alltid helt enkelt att hänga med, då många rollfigurer dyker upp från ingenstans, och det dröjer länge innan man någorlunfa förstår vad det ens handlar om. Det börjar också bli lite tröttsamt att Ethan Hunt överlever precis allting, och ämnar till en massa livsfarliga vansinnigheter som i verkligheten förmodligen skulle finnas ungefär 1% chans att överleva... Så har det förvisso alltid varit i Mission Impossible, och är delvis en del av charmen, men här blir det ännu mer påtagligt då Ethan går över gränsen från modig till dumdristig.

Fotot är snyggt, och filmen har ett starkt bildspråk, häftiga actionsekvenser och bra specialeffekter. På det visuella och tekniska planet kan det inte bli mycket bättre, och det märks att utvecklingen gått framåt de senaste åren. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och Tom Cruise (som jag inte är särskilt förtjust i) är bättre än jag hade kunnat drömma om i huvudrollen. Han spelar övertygande och lyckas att göra rollen till sin egen - och genom något slags mirakel tänker man faktiskt aldrig på att det är Tom Cruise. Men ännu bättre är faktiskt svenska Rebecca Ferguson, som återigen är utmärkt som Ilsa och lyckas att göra en mystisk rollfigur ännu mer mystisk och tvetydig genom sitt agerande. Hon spelar mycket starkt och trovärdigt, och det kan ärligt talat inte bli mycket bättre. Det märks att Rebecca kommit långt sedan Nya tider, då hon visserligen redan då var riktigt bra men inte så här fantastisk. Förhoppningsvis blir det här inkörsporten för fler roller i amerikanska storfilmer för henne, för det förtjänar hon. Jeremy Renner är bra som Brandt, men får tyvärr inte lika mycket att arbeta med här. Simon Pegg gör en stabil insats som Benji, och är bra men sticker heller inte ut nämnvärt.

Mission: Impossible - Fallout är en ganska bra och underhållande film, som dock blivit lite för lång för sitt eget bästa och vid några tillfällen också känns onödigt rörig. Det är mycket action, ibland lite för mycket, men dock kombinerat med en intressant och vettig grundstory som någorlunda håller ihop logiskt. Därför är filmen fullt sevärd för de flesta, men inget jag vill se om i första taget eller lär fundera över lång tid i efterhand. Har man sett någon av de tidigare filmerna i serien, eller för all del även James Bond, vet man ungefär vad som väntar; och även här rör det sig om lättsam underhållning som är trevlig medan man ser den men som inte erbjuder något alltför stort djup eller ens blir alltför minnesvärd. Mitt betyg stannar på en svag sjua, och jag upplever filmen som något sämre än Rogue Nation - men det är absolut inte dåligt, och personer som uppskattar actiongenren mer än jag kommer förmodligen tycka bättre om den.

Filmen går upp på svenska biografer i både 2D- och 3D-version. På pressvisningen jag närvarade på visades bara den vanliga 2D-versionen, och därför kan jag inte uttala mig om 3D-effekterna. Men då filmen - i likhet med majoriteten av alla nyproducerade filmer - inte är inspelad i 3D utan efterhandskonverterad, så är 3D-effekterna sannolikt inte alltför mycket att hänga i granen.

Recensionen skriven: 2 augusti 2018

Recensionen har lästs 247 gånger av 183 personer, sedan den 2 augusti 2018

Film/serie * * * * * * *