Tack till Folkets Bio för recensionsexemplaret
Svensk distributör: Folkets Bio/Cinemagi
Ilona - Kati Outinen Lauri - Kari Väänänen
Fru Sjöholm - Elina Salo Melartin - Sakari Kuosmanen
Lajunen - Markku Peltola Forsström - Matti Onnismaa
Köksmästaren - Tuire Tuomisto Lauris syster - Outi Mäenpää
Frisersalongsägaren - Rose-Marie Precht Bankdirektören - Aarre Karén

Den finska regissören, manusförfattaren och producenten Aki Kaurismäki har varit verksam som skådespelare och regissör i Finland sedan början av 1980-talet, men har på senare år börjat söka sig utanför Finlands gränser. Sedan 1992 års Bohemernas liv har ett flertal av Akis filmer spelats in i Frankrike, och internationellt har han blivit mest känd för den Oscarsnominerade finsk-franska filmen Mannen utan minne från 2002. Senast gjorde han Mannen från Le Havre 2011. En av de hittills sista filmerna som Aki gjort uteslutande i Finland, utan något franskt samarbete, var 1996 års drama Moln på drift som var nominerad till Guldpalmen i Cannes och även vann flera andra priser. Nu har den släppts på nytt på DVD i Skandinavien.

Det gifta paret Ilona och Lauri är i 40-årsåldern och lever ett stillsamt liv i Helsingfors. De har det inte alltför gott ställt ekonomiskt, men klarar sig och är nöjda med tillvaron. Lauri jobbar som spårvagnschaufför, medan Ilona är hovmästare på den gamla slitna restaurangen Dubrovnik som ingen annan än gamla stamgäster besöker längre. Men tillvaron förändras när spårvagnsföretaget ska nedrationaliseras, och folk måste sägas upp; vilket innefattar Lauri. Och strax efter det går Dubrovnik i konkurs, så att även Ilona blir utan jobb.

Jag har inte sett alltför många av Aki Kaurismäkis filmer, och Moln på drift har jag faktiskt inte sett förrän nu. Men trots ett sedvanligt tema visar det sig vara en riktigt bra film, som underhåller och berör med enkla medel. Det är en enkel och ganska tunn historia, som liknar femtioelva andra filmer. Men allting har gjorts med en ovanlig ton och stil, som gör att filmen ändå blir förhållandevis nyskapande och originell. Det finns en viss charm och intresset hålls vid liv med enkla medel. Det rör sig om små vardagshändelser, utan alltför stora utvikningar eller avvikelser. Till skillnad från flera av Aki Kaurismäkis andra filmer finns här inga överdrivna och tillspetsade egenheter, utan det rör sig om en mer realistisk och vardaglig stil.

Det finns ett påtagligt djup med många bottnar och dessutom ett bra budskap. Rollfigurerna är genomarbetade, och både Ilona och Lauri känns nyanserade och äkta. Det är trovärdigt samtidigt som det är en mörk och dyster film. Att filmen kategoriseras som en dramakomedi känns ärligt talat smått ironiskt, för jag kan inte hitta särskilt mycket till humor i det här. Jag skrattade en gång under filmen, men därutöver kunde jag inte ens hitta minsta antydan till humor.

Det här är en oerhört lågmäld och avskalad film, helt befriad från alla antydningar till övertydlighet. Här skrivs vi aldrig på näsan, utan man måste vara uppmärksam för att själv förstå hur allting hänger ihop och ligger till. Ibland kan det kanske gå en smula för långt, men jag uppskattar det och det är trevligt med en film som kräver tankeverksamhet; utan att för den skull bli obegriplig. Dialogen är också avskalad och sparsmakad, och innehåller bara det mest nödvändiga. Men den dialog som finns är desto bättre, och håller en utmärkt klass.

Det är trevligt med en film helt befriad från översentimentalitet och överromantiserande, men istället har det medfört att filmen knappt visar upp några känslor eller sentimentalitet alls - på gott och ont. Att en film om ett gift par inte innehåller minsta antydan till romantik kan exempelvis upplevas något egendomligt, och genom den närmast minimalistiska stilen lyckas filmen aldrig riktigt att gripa tag i tittaren. Det är hela tiden engagerande och intressant, men man får en viss distans till handlingen varför det aldrig blir mer än lite berörande.

Moln på drift är också en långsam och stillsam film, där det inte händer alltför mycket. Det är givetvis fullt avsiktligt och har en viss tjusning, men ibland kan man ändå tycka att det känns något segt. Det förekommer många långa scener, som ändå länge står och stampar på ungefär samma ställe. Filmen skildrar dessutom förlegade och konservativa könsroller på ett lite märkligt sätt, som jag inte lyckats lista ut om det finns någon tanke med eller om Kaurismäki bara har en tveksam kvinnosyn.

Fotot är utmärkt och läckert på ett avskalat sätt. Det påminner lite om Roy Andersson i bildspråket, med långa tagningar och en fast kamera som skildrar mycket på lite distans; helt utan handkamera. Men till skillnad från många av Roy Anderssons filmer tycker jag inte att det blir konstlat eller gjort "för sakens skull" i det här fallet, utan det känns mer naturligt. Det märks att mycket energi har lagts på varenda kameravinkel och detalj, och scenografin är också utmärkt. Skådespelarinsatserna är bra. Kati Outinen och Kari Väänänen är bra i huvudrollerna som Ilona och Lauri, och även i övrigt är det bra skådespelade där alla spelar naturligt och lagom avskalat. Det rör sig inte om någon Oscarsklass, men heller ingenting konkret man kan klaga på.

Moln på drift är en riktigt bra och underhållande film, som engagerar från början till slut med en enkel men intressant och allmängiltig historia. Filmen har en gammaldags stil som nästan påminner om film noir, och det är oerhört finstämt och stämningsfullt. På gott och ont har den här filmen en mycket lågmäld och minimalistisk stil, med förhållandevis lite dialog och en begränsad yttre handling. I mina ögon fungerar det bra i det här fallet, men tycker man inte om långsamma filmer lär man tycka att det blir olidligt segt och tråkigt. Även för mig blev det vid några tillfällen onödigt långsamt, och den avskalade stilen gör också att filmen aldrig riktigt griper tag i mig. Men det är ändå fascinerande och trevligt att titta på, och att det är välgjort kan ingen förneka. Om man tycker om långsamma dramer är det därför en film väl värd att se, och för mig når filmen upp i en halvstark sjua i betyg. Men förvänta er ingen komedi; vad IMDb än påstår...

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild med proportionerna 1,78:1 (fullskärm på en Widescreen-TV), och ljudet är i Dolby Digital 5.1 på finska. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men det rör sig trots allt om en film från 1996 så ha inga orealistiska förväntningar. Filmen är textad på svenska, norska, danska och engelska samt finsk text för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk textning för hörselskadade. Textningen är lagom stor och lättläst. Jag kan dock inte bedöma översättningen i sig, då jag inte talar ett ord finska, men jag hittar i alla fall inget som känns inkonsekvent eller ologiskt i texten. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, och därefter kommer varningstexter på 16 sekunder (som inte går att hoppa förbi). Därpå kommer man direkt till huvudmenyn, som är rörlig och stilren.

Som bonusmaterial hittar vi kortfilmen Blues på Pieksämäki station, som tyvärr är precis vad det låter som. Juice Leskinen och hans band spelar finskspråkig bluesmusik i 18 minuter i en form av filmad konsert. Om man älskar finsk blues är det kanske trevligt, men för oss andra är vitsen mer tveksam. Till råga på allt innehåller hela konserten en enda evighetslång låt, som räcker smått absurda 18 minuter (!). De första minuterna går det väl an, men mot slutet lär även de mest inbitna fansen ha tröttnat - och nästintill tappat livslusten på köpet... Och till råga på allt låter det som att låten bara består av två eller möjligen tre verser som upprepas in absurdum. Det finns heller ingen textning alls; inte ens vid de talade meningar som förekommer i slutet (men jag skulle tro att det bara rör sig om presentation av bandet eller liknande).

Recensionen skriven: 7 augusti 2014
Senast uppdaterad: 8 augusti 2014

Recensionen har lästs 3564 gånger av 2015 personer, sedan den 7 augusti 2014