Mary Debenham - Daisy Ridley Pilar Estravados - Penélope Cruz
Caroline Hubbard - Michelle Pfeiffer Dr. Arbuthnot - Leslie Odom Jr.
Prinsessan Dragomiroff - Judi Dench Edward Henry Masterman - Derek Jacobi
Samuel Ratchett - Johnny Depp Hector MacQueen - Josh Gad
Grevinnan Helena Andrenyi - Lucy Boynton Greven Rudolph Andrenyi - Sergei Polunin
Hildegarde Schmidt - Olivia Colman Gerhard Hardman - Willem Dafoe

Den oerhört skicklige men också självsäkra och egenkära privatdetektiven Hercule Poirot har precis lyckats lösa ett uppmärksammat brott i Jerusalem. Nu ska han vila upp sig med en välförtjänt semester; några dagars tågresa från Istanbul till London ombord på Orientexpressen som hans vän Bouc äger. Men vilan blir kortvarig, för strax efter att Poirot lärt känna den måttligt omtyckta amerikanska antikhandlaren Samuel Ratchett blir mannen mördad under natten. Ingen verkar ha sett något, men då dörrarna mellan kupéerna är låsta på natten måste gärningsmannen vara någon av de dussintal personerna i första klass-kupén. Snart spårar tåget ur på grund av en ravin, och därför kan inte tåget ta sig någonstans. Bouc övertalar därför Poirot att själv utreda fallet och hitta mördaren, så att de ska kunna presentera ett färdiglöst fall för polisen när tåget väl kan köra vidare - enda räddningen för att inte Orientexpressen ska få alltför dålig PR. Men fallet blir mer svårlöst än Poirot väntat sig, då det visserligen finns många med motiv men ingen som tycks ha haft möjlighet att kunna begå mordet.

Man kan fråga sig varför man efter så många år väljer att göra en ny filmversion av Agatha Christies klassiker, men å andra sidan har 1974 års film inte klarat tidens tand alltför väl varför det i och för sig är förståeligt. Handlingen är fortfarande lika intressant, och fastän romanen skrevs på 1930-talet och även den nya filmen utspelas samtidigt är det mycket som är aktuellt och tillämpbart än idag. Upplevelserna kring tåg har förstås förändrats en hel del under de gångna 80 åren - den här lyxmiljön är det knappast gott om nuförtiden - men det kan vara intressant att färdas bakåt i tiden till den här annorlunda eran; samtidigt som budskap och premiss fortfarande är relevant.

Mordet på Orientexpressen är överlag en ganska bra film, men som tyvärr blivit lite mer ojämn än jag hade önskat. Det är underhållande och intressant, och överlag hålls intresset vid liv i det här engagerande dramat. Den här sortens kammarspel som bara utspelas i väldigt begränsade miljöer - i det här fallet alltså bara en enda tågvagn - kan lätt bli tråkiga, men Kenneth Branagh har ändå lyckats över förväntan med att skapa intresse för rollfigurerna och handlingen. Rollfigurerna är något tillspetsade, men känns ändå relativt mänskliga och i alla fall några av dem blir man utan tvekan intresserad av och känner sympati för. I och med det stora antalet rollfigurer hinner många inte få något större djup, och i mångt och mycket förblir många mysterier, men det är trots allt rollfigurer man ändå blir nyfikna på. Det finns också en gnutta humor och lite charm, som hjälper till att lätta upp stämningen utan att för den skull ta överhanden.

Det börjar riktigt bra, och ganska länge är Mordet på Orientexpressen en bra och underhållande film. Men under dess andra halva blir det mer och mer rörigt, och det uppstår så många förvecklingar att man till sist börjar tappa intresset. Till sist får man intrycket att det varit viktigare att med oväntade förvecklingar än att berätta en sammanhängande historia, och det blir onödigt invecklat. Det som börjar lagom invecklat och intressant blir till sist mer än lovligt långsökt. Givetvis har man begränsade möjligheter att göra någonting åt det, om man faktiskt ska följa Agatha Christies roman, men det borde ändå ha varit möjligt att hitta på något lite annorlunda grepp och något sätt att berätta historien så att man bibehåller intresset utan att det upplevs som rörigt och långsökt.

Minst lika allvarligt är också det faktum att filmen, trots att det ska föreställa en deckare, ärligt talat inte är speciellt spännande. Här finns ingen större nerv eller intensitet, utan allting tuffar på i sakta mak. Det finns ingen större spänning, och även fast det överlag är intressant och man vill veta hur det ska sluta, så blir det ändå inte spännande. Jag lyckas inte helt att sätta fingret på vad det beror på, men något är helt klart fel när ett sådant kammarspel och klassisk pusseldeckare inte får någon nämnvärd spänning. Inte ens när filmen mot slutet försöker att åstadkomma actionscener, som känns minst sagt malplacerade i sammanhanget, blir det intensivt eller spännande.

Fotot är makalöst vackert, och för de fåtal svenskar som har möjlighet att se filmen i 70 mm-format är det säkert en storslagen upplevelse. Här finns många vackra vyer och ett starkt bildspråk. Det som i fel händer hade kunnat bli ett statiskt och tråkigt foto fungerar riktigt bra, trots de begränsade miljöerna. Dock kan man ibland skönja att det rör sig om studioinspelning och användning av så kallad "green screen". Det fungerar ändå ganska bra så länge alla befinner sig inne i tåget, men vid de fåtal scener där rollfigurer befinner sig utomhus ser det mer konstlat ut.

Skådespelarinsatserna är överlag bra, och det är minst sagt en imponerande ensemble som man lyckats skrapa ihop. Kenneth Branagh (som även regisserat) gör ganska bra ifrån sig i huvudrollen som detektiv Poirot, och gör prestationsmässigt en fullgod insats. Men detektivens klassiska mustasch ser inte äkta ut för fem öre, och vad värre är låter inte Kenneths franska brytning det minsta äkta heller. Det förtar en del av känslan, och det tar alldeles för lång tid att vänja sig - man borde verkligen ha valt någon fransk skådespelare för den här rollen, istället för att försöka lära ut fransk brytning; något som helt klart är lättare sagt än gjort. Däremot är Daisy Ridley (kanske mest känd från sjunde och den kommande åttonde Star Wars) än en gång utmärkt som Mary. Michelle Pfeiffer är bättre än väntat, och Penélope Cruz och Judi Dench är också mycket bra. Sergei Polunin och Lucy Boynton känns dock väldigt malplacerade, och verkar ha hamnat i helt fel film - detta trots att den sistnämnda utan tvekan spelar bra.

Nya Mordet på Orientexpressen är långt ifrån den första Agatha Christie-filmatiseringen, och lär inte bli den sista heller. Inte heller tillhör filmen någon av de bättre filmversionerna, men är heller inte alls dålig. Det är helt enkelt en helt okej och fullt sevärd film, som är intressant och hyfsat engagerande, och som har en hel del intressant att berätta som är tillämpbart än idag. Och det är nog först nu som filmtekniken är mogen nog för att kunna visa upp sådana här storslagna vyer, och använda specialeffekter utan att det blir uppenbart att det är fejk. Men tyvärr är historien också rörig och lite för invecklad, och i synnerhet mot slutet blir det alltför långsökt. Dessutom får man inte riktigt rätt känsla, då det trots upplägget inte blir särskilt spännande. Så mycket borde ha kunnat göras bättre, och jag misstänker att Kenneth Branagh tagit sig vatten över huvudet i sitt beslut att både regissera och spela huvudrollen - han borde ha fokuserat på enbart regin. Men Mordet på Orientexpressen är ändå en fullt sevärd film och kanske var det trots allt nödvändigt med en ny filmversion i och med att 1970-talsversionen inte upplevs fullt lika bra nu som för några decennier sedan. I och med de fina skådespelarinsatserna, det bra budskapet och det vackra fotot väljer jag trots allt en stark sexa i betyg, och dåligt är verkligen inte - men tyvärr heller inte fullt så bra som jag hade hoppats på. För övrigt verkar slutscenen starkt tyda på att det kommer en till Agatha Christie-filmatisering av och med Kenneth Branagh; jag har svårt att avgöra om det är positivt eller negativt...

Recensionen skriven: 23 november 2017
Senast uppdaterad: 23 november 2017

Recensionen har lästs 3389 gånger av 1995 personer, sedan den 23 november 2017