Regi: Bruce A. Evans
Manusförfattare: Bruce A. Evans & Raynold Gideon
Earl Brooks - Kevin Costner Inspektör Tracy Atwood - Demi Moore
Mr. Smith - Dane Cook Marshall - William Hurt
Emma Brooks - Marg Helgenberger Hawkins - Ruben Santiago-Hudson
Jane Brooks - Danielle Panabaker Nancy - Aisha Hinds

Det tillhör inte vanligheterna med huvudroller som inte är alltför sympatiska, men det har förekommit lite då och då. Sällan har det dock varit lika extremt som i Bruce A. Evans senaste film, som hade biopremiär i Sverige i juni i år och nu släpps på DVD. Earl Brooks är en framstående affärsman - han driver en framgångsrik men okänd firma inom kartongtillverkningsindustrin (finns det verkligen marknad för sådant...?), är lyckligt gift och har en söt dotter i sena tonåren. Men skenet kan ibland bedra, och i fallet med Earl Brooks är det mer extremt än vanligt. Hans hemlighet är nämligen att han i själva verket är en ökänd seriemördare, som roat sig med att mörda oskyldiga främlingar i många år. Han ser det själv som ett missbruk, och går till anonyma alkoholister för att försöka hålla det under kontroll. Hans inre röster, som här personifieras som en levande människa, vill dock annorlunda; och försöker övertala Earl att mörda igen. Earl har stenhård koll på allt och gör inga misstag, och polisen har därför jagat honom utan framgång i många år. Men när han mördar ett ungt par mitt under ett samlag begår han ett misstag för första gången - han upptäcker inte att gardinen är öppen innan han mördar paret, och dagen därpå får han besök från en granne som såg mordet och fotograferade det. Men grannen är inte intresserad av att sätta dit Earl, utan vill hellre följa med honom ut på ett av sina "uppdrag" och se hur det känns att mörda folk. Samtidigt får dock den kvinnliga polisinspektören upp spår efter mördaren, och hon vill inte ge upp...

Det här är en mycket ovanlig och originell film, av vars slag vi knappast tidigare skådat. Den är spännande och intressant, med en del överraskningar längs den i början ganska förutsägbara vägen. Skådespelarinsatserna är generellt också goda, och framförallt Danielle Panabaker och Demi Moore spelar mycket bra. Marg Helgenberg gör också en god insats av en tyvärr alldeles för liten och endimensionell roll. Kevin Costner har aldrig tillhört mina favoritskådespelare, men han spelar förvånansvärt bra här, och gör en relativt trovärdig och övertygande roll. Största problemet med rollbesättningen är egentligen Dane Cook som den skumma grannen Mr. Smith, som tyvärr spelar alldeles för "träigt" och platt, för att få kunna ge något bestående intryck. Filmen lider dock av en del manusmässiga problem också, vilket sänker helhetsintrycket. För det första har storyn en tendens att spreta åt alla håll, och alltför många mer eller mindre irrelevanta sidohandlingar har lagts till, som egentligen inte tillför något till huvudhandlingen. En del av dessa gäller polisen Tracy Atwoods privatliv, där vi inte får veta tillräckligt mycket för att det ska bli intressant, och därför mest känns "i vägen". Jag kan acceptera skilsmässoförhandlingarna kring Tracys mycket skumma ex-man, men när det också blir farligt när en gammal fånge som Tracy satt dit smiter från fängelset och vill hämnas, så blir det helt enkelt för mycket. Regissören verkar också ha en lite väl stor förtjusning i blod, och vid några tillfällen blir det onödigt närgångna blodiga scener, som inte alls passar i den här filmen. Men det kanske största problemet är det faktum att Earl Brooks framstår som orimligt sympatisk, och största delen av tiden verkar han inte alltför upprörd över sina handlingar. Han tar AA-mötena mest som en klackspark, och verkar ärligt talat inte göra alltför stort motstånd mot sin inre röst. Filmen hade tjänat på att mer betona Earls (antar jag) stora samvetskval - trots allt förmodar jag att en man vars inre röster "tvingar"honom att mörda folk, knappast kan må alltför bra psykiskt... Jag ställer mig också lite frågande till ett lite svagt slut, och till råga på allt kvarstår vissa frågetecken som vi aldrig får någon riktig klarhet i, inte minst gällande Earls dotter. Att lämna lösa trådar är jag aldrig särskilt förtjust i, och i det här fallet ger det heller ingen egentlig poäng. Trots de tydliga bristerna, är det dock ändå en intressant och välgjord film. Periodvis är den mycket spännande, och de många överraskningarna gör det svårt att kunna förutspå vad som ska hända. Därmed förblir filmen intressant hela vägen, och fungerar ganska väl trots vissa irritationsmoment. Utan tvekan en sevärd film, men den håller knappast att ses om, och blir heller aldrig särskilt djup.

DVD-utgåvan från SF är av det enklaste slaget, och har anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1 (fullskärm på en Widescreen-TV). Den innehåller ljudspår i DTS (positivt) och Dolby Digital 5.1, men jag har inte haft utrustning för att kunna testa det förstnämnda ljudspåret. Ljud- och bildkvaliteten är fullt godkänd, men utmärker sig inte nämnvärt. Filmen är textad på svenska, norska och finska (men märkligt nog inte danska). Tyvärr finns det varken engelsk text eller textning för hörselskadade på svenska; bådadera hade varit önskvärt. När man matar in skivan möts man först av SF-vinjett, följt av språkvalsmeny och varningstexter på valt språk i några sekunder. Därefter får vi se ett flertal trailers för andra filmer (som dock går att hoppa förbi), innan vi till sist nås av huvudmenyn. Menyerna är enkla och stilrena, men återfinns tyvärr enbart på engelska. Den svenska texten är lagom stor och lättläst, men den språkliga kvaliteten lämnar en del övrigt att önska. För det mesta är det en fullgod överraskning, men det förekommer några kraftiga översättningsfel. Exempelvis har "roommate" (rumskompis - d.v.s. någon man delar lägenhet med) översatts med "kollega" i den svenska texten... Tyvärr finns det inga tillstymmelser till extramaterial - filmen och de påtvingade trailersen är allt som erbjuds. Jag tycker det är mycket svagt att sådana här nyproducerade storfilmer (åtminstone relativt sätt) inte får något som helst bonusmaterial - rimligen borde det finnas sådant att tillgå... Enligt uppgift har den amerikanska DVD-utgåvan en del extramaterial, däribland ett kommentatorspår och bakom kulisserna-featurettes (även om undertecknad inte har sett detta med egna ögon). Det är mycket tråkigt att inte SF kunnat anstränga sig att få med allt extramaterial som resten av världen erbjuds.

Recensionen skriven: 24 oktober 2007
Senast uppdaterad: 24 oktober 2007

Recensionen har lästs 3498 gånger av 1884 personer, sedan den 5 december 2007