Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Regi: Jared Hess
Manusförfattare: Jared Hess & Jerusha Hess
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Napoleon - Jon Heder Deb - Tina Majorino
Pedro - Efren Ramirez Kip - Aaron Ruell
Summer - Haylie Duff

Ungdomskomedier utspelade i amerikansk high school-miljö verkar det nuförtiden gå tretton på dussinet av, och många följer ett ganska givet mönster. Men den här independent-filmen är ett undantag till regeln - en riktigt originell film som inte riktigt liknar något man tidigare sett. Serien utspelas på en amerikansk gymnasieskola, men det ovanliga är huvudrollen. Omslaget kallar karaktären för en "anti-hjälte", men jag skulle tro att de flesta som ser filmen snarare kommer att tänka på ordet "tönt"... Napoleon är nämligen just en tönt, eller nörd om man så vill. Han är godhjärtad och vänlig, men väldigt töntig och tafatt - spontant skulle jag vilja säga "tapig", men jag är osäker på om det är ett vedertaget svenskt ord eller bara något dialektalt ord här uppe i landet... Och att han har problem med det motsatta könet behöver väl knappast nämnas... En dag börjar den mexikanska killen Pedro på skolan, och han och Napoleon börjar genast att umgås och blir goda vänner. Napoleon kommer också i kontakt med den söta men blyga tjejen Deb, och trots en minst sagt trevande start, börjar de att umgås mer och mer. En dag bestämmer sig Pedro för att kandidera till posten som skolans elevrådsordförande, och både Napoleon och Deb hjälper till med kampanjen. Men det är inte helt enkelt, när de tävlar mot Summer; skolans både mycket populära och självsäkra tjej...

Att låta töntar hamna i centrum är onekligen ett mycket originellt och ovanligt drag för en film. På TV har vi tidigare sett liknande koncept i den amerikanska serien Nollor och nördar (Freaks and Geeks), som för övrigt den här filmen har vissa likheter med, men på film kan jag inte minnas att man sett något liknande. Producenterna ska ha en eloge för den originella idén, men tyvärr tycker jag inte riktigt att det fungerar hela vägen. De flesta av skådespelarna är helt okända (åtminstone för det stora flertalet), men dessbättre gör de allra flesta ett bra jobb. Jon Heder gör en imponerande rolltolkning av Napoleon, men bäst tycker jag ändå om Tina Majorino, som vi tidigare sett gästspela som Mac i den fantastiska TV-serien Veronica Mars, i rollen som Deb - hon gör en fantastisk och nästan helt perfekt rollprestation, och kommer verkligen till sin fulla rätt här. Dock hade jag gärna sett att hennes roll kunnat få vara lite större... Tyvärr är jag inte fullt lika förtjust i Efren Ramirez som Pedro - skådespelaren lyckas inte riktigt att förmedla någon vidare inlevelse, och hans rolltolkning känns ganska slätstruken. Visst kan det vara avsiktligt och skrivet så i manus, men tyvärr tycker jag det känns som att hans brist på inlevelse inte beror på manuset. Filmen är förvånansvärt välgjord, om man betänker att det är en independent-film gjord med (relativt) liten budget. Det största problemet är dock manuset. Det händer inte speciellt mycket igenom hela filmen, och första halvtimmen vågar jag nästan säga att ingenting händer. Någon vidare karaktärsutveckling ser vi heller inte till, utan de flesta karaktärerna stampar på ungefär samma ställe filmen igenom. Manuset har också vissa luckor och frågetecken, och slutet känns även lite "ouppklarat". Alltför rolig tycker jag heller inte att den är - visst får man skratta lite då och då, men ännu oftare känns det bara rätt pinsamt. Dock är det absolut ingen dålig film, om någon fått det intrycket. Det är en originell och välgjord film, gjord med både hjärta och hjärna, och med bra skådespelare. Den lär knappast gå till historien som något cinematografiskt mästerverk och jag är tveksam på om den håller att ses om, men den är fullt sevärd för stunden.

Den svenska texten håller riktigt hög klass, och jag har inte hittat mycket att anmärka på. En liten ordvits med namnet Summer och ordet "sommar" går dock förlorat i den svenska översättningen (för den som inte kan engelska), och där tycker jag att översättaren borde ha försökt göra något. Dessutom saknar jag översättning av en del textskyltar i bild, som hade behövts för sammanhanget. Men överlag är textningen ändå riktigt lyckad. Vem eller vilka som stått bakom översättningen framgår dock inte. Texten är lättläst och lagom stor, men jag tycker att den hamnat lite för högt upp - på en 4:3-TV ligger hela texten en bit ovanför det svarta fältet, och upplevs följaktligen ännu högre upp på en Widescreen-TV.

För de läsare som inte brukar läsa sluttexter, är det också på sin plats att varna för att filmen fortsätter efter alla sluttexter. Då visas nämligen en drygt fem minuter lång extra scen, som inte fanns med i den ursprungliga amerikanska versionen, utan nyinspelats i samband med att Fox och Paramount köpt upp rättigheterna till filmen och släppte filmen i amerikansk nyrelease i större skala på bio.

Den skandinaviska DVD-utgåvan är en pan-europeisk utgåva avsedd för ett stort antal länder. Bilden är i anamorfisk Widescreen i 1,78:1, och förutom engelskt ljudspår, finns också dubbade ljudspår på tyska och spanska - samtliga i Dolby Digital 5.1. Textning finns på ett drygt 20-tal språk, däribland de fyra skandinaviska språken. Dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade, vilket är positivt. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Bildkvaliteten är relativt bra, men känns periodvis lite instabil - dessutom förekommer små störningar och "repor" i bilden lite här och var, dock inget som känns särskilt irriterande. Ljudet håller god kvalitet.

När man stoppar i skivan möts av först av språkval. När man valt språk visas Paramount-vinjett på 10 sekunder samt varningstexter på valt språk på cirka 5 sekunder (ingetdera går att hoppa över). Därefter visas huvudmenyn, som tyvärr enbart finns på engelska oavsett valt språk. Menyn är stillastående, men känns en aning brokig. En lite ovanlig sak med menyn är att om man går in på menyn "Audio track" för att välja ljudspår, så kommer man när man valt ljudspår direkt till menyn för val av textningsspår - ett smart drag, vill man välja ljudspår, så är nog chansen stor att man också vill välja textning. Som extramaterial finns först ett kommentatorspår till filmen med regissören och medproducenten Jared Hass, producenten Jeremy Coon samt huvudrollsinnehavaren Jon Heder (Napoleon). Det är hyfsat intressant, och de har en del vettigt att komma med. Vidare finns en bakom kulisserna-dokumentär på knappt fyra minuter om inspelningen av den extrainsatta scenen efter sluttexterna. Visst är det rätt intressant, men det hade väl ändå varit mer intressant med bakom kulisserna-program om hela filmen...? Till sist finns också fyra bortklippta scener (valbara individuellt från meny), som är hyfsat intressanta men tillför inte speciellt mycket nytt. Tyvärr finns det inget alternativ för att spela alla scenerna från menyn, utan man måste välja en och en. Det finns heller ingen introduktion till scenerna, men däremot finns kommentatorspår till alla scenerna med Jared Hass och Jeremy Coon, vilket är värdefullt för att få reda på varför scenerna klippts bort. Jag hade dock önskat introduktioner till scenerna med information om vart de hört hemma i filmen och varför de klippts bort, så man inte behövt spela alla inslagen två gånger (med och utan kommentarer). På omslaget står det utsatt att det som extramaterial också ska finnas "Fotogalleri och mycket mer", men något sådant finns inte alls - i verkligheten finns ingenting alls mer än vad som nämnts ovan. Antagligen har informationen på omslaget skrivits med utgångspunkt från den amerikanska region 1-utgåvan, som enligt uppgift ska innehålla detta fotogalleri plus en extra kortfilm. Men huruvida det varit meningen att detta skulle varit med även i Europa och det blivit något fel vid mastringen, eller Paramount helt enkelt har skrivit fel på omslaget vet jag inte. Allt extramaterial har svensk text, förutom kommentatorspåren till filmen och de bortklippta scenerna, där svensk text saknas. Till kommentatorspåren finns dock textning på engelska, franska, tyska och spanska; men inte svenska. Visst är det tråkigt att svensk text saknas, men med tanke på att själva filmen är textad på 23 språk och DVD-standarden bara tillåter 32 textningsspår på en skiva, så säger sunt förnuft att det vore omöjligt att också texta kommentatorspåret på alla 23 språken - och därmed förstår jag att svenska inte är det mest högprioriterade språket, när man måste begränsa sig till några stycken... Att det åtminstone finns engelsk text till kommentatorspåren är dock ett stort plus, och är säkert till hjälp för många. Till kommentatorspåret till själva filmen kommer det upp en särskild meny innan filmen startar där man kan välja textning av kommentarerna, vilket är smidigt. Till kommentatorspåren till de bortklippta scenerna är det dock värre - väljer man kommentarer till dessa, så visas inslagen utan text (och stänger man av kommentarerna visas svensk text till själva scenerna). Det finns engelsk text även till dessa kommentatorspår, men dessa går inte att komma åt via menyn utan måste slås på manuellt via DVD-spelarens textval efter att de bortklippta scenerna börjar. Lite dumt gjort...

Recensionen skriven: 30 december 2005
Senast uppdaterad: 30 december 2005

Recensionen har lästs 3528 gånger av 2024 personer, sedan den 5 december 2007