Ed Tom Bell - Tommy Lee Jones Llewelyn Moss - Josh Brolin
Chigurh - Javier Bardem Carla Jean Moss - Kelly Macdonald
Carson Wells - Woody Harrelson Wendell - Garret Dillahunt
Loretta Bell - Tess Harper Ellis - Barry Corbin
Carla Jeans mamma - Beth Grant Vicesheriff - Zach Hopkins

© United International Pictures

Bröderna Joel och Ethan Coen har regisserat och skrivit manus till många filmer genom åren, och till de mer framgångsrika hör O Brother, Where Art Thou? och Fargo. Deras senaste film, med den lite kryptiska titeln No Country for Old Men, hade amerikansk premiär i november ifjol. Den är baserad på en roman med samma namn av den amerikanska författaren Cormac McCarthy, som dock bör ses som tämligen okänd här; och jag hittar inget som tyder på att den här boken någonsin översatts eller getts ut i Sverige. Därför har jag av förståeliga skäl heller inte läst boken. Filmen blev i alla fall den stora vinnaren i årets Oscarsgala den 24 februari, och vann pris för både bästa film, bästa regi, bästa manus efter förlaga och bästa manliga biroll. Handlingen utspelas i Texas nära den mexikanska gränsen år 1980, där vicesheriffen i ett litet samhälle arresterar en man. Men mannen är inte så harmlös som han ser ut - han lyckas att mörda vicesheriffen på självaste polisstationen. Tyvärr är det inte hans sista mord, och knappast heller det första. En kort tid senare hittar en jägare vid namn Llewelyn Moss en brottsplats ute i öknen, med bilar och några döda människor. Där hittar han en mängd knark och två miljoner dollar i kontanter, och han kan inte motstå att ta pengarna. Det borde han inte ha gjort, för snart svävar han i stor fara...

Det här är onekligen en originell film, och den är visuellt tilltalande - vackra vyer, snyggt filmat och bra redigerat. Den lyckas på ett skickligt sätt att förmedla en känsla och atmosfär. Därför är det knappast speciellt förvånande att Oscarsjuryn uppskattar den, för upplägget och känslan påminner en aning om andra oscarsbelönade filmer genom åren; däribland Crash. Jag är lite mer kluven i min bedömning, även om det inte råder någon tvekan att filmen är välgjord. Det mesta ser och känns realistiskt, om än med ett undantag - de döda hundar som förekommer vid ett par tillfällen ser inte särskilt verkliga ut, utan det är uppenbart att det är fejkat (dessa hundars utseenden påminner mer om otecknade Scooby-Doo än om riktiga hundar). Det är visserligen förståeligt, man kan ju inte gärna döda hundar för en film, men jag har sett mer trovärdiga döda hundar i andra filmer. Filmen använder sig av bakgrundsmusik väldigt sparsamt, och det är faktiskt bara ett fåtal scener där det finns någon musik alls. Annars är filmen tyst, helt utan stämningsmusik. Det är ett ovanligt begrepp, men fungerar riktigt bra här. Skådespelarinsatserna är också utmärkta, och Javier Bardem ger ett riktigt kusligt intryck som den kallblodiga mördaren Chigurh - oscarn han fick för bästa manliga biroll var välförtjänt. Inledningsvis är det lite svårt att lista ut hur allting hänger ihop, och den röda tråden är tunn. Dessbättre blir betydligt bättre efter ett tag, och en stor del av filmen är spännande och intressant. Dialogen är också trovärdig och genomarbetad. Filmen är också förutsägbar med en del oväntade vändningar, vilket höjer helhetsintrycket. Delar av filmen har dock ett mycket långsamt tempo, och tyvärr blir det periodvis lite för segt och nästan halvtråkigt. Jag hade tur att jag var någorlunda pigg och utvilad när jag såg filmen, för annars är jag inte säker på om jag verkligen hade kunnat hålla mig vaken - andra personer närvarande vid samma pressvisning hade inte samma tur... Filmen hade tjänat på att kortas ner en del, för att öka tempot och ta bort en del irrelevanta och onödigt utdragna scener. Även om filmen är ganska djup och genomtänkt, så får vi inte lära känna de flesta av rollfigurerna särskilt väl. Lite udda är också att ingen av karaktärerna framstår som alltför "goda" eller sympatiska, men om det är fördel eller nackdel är väl upp till var och en att avgöra. Vissa detaljer och förhållanden får vi aldrig någon ren klarhet i. Men framförallt är jag inte speciellt nöjd med slutet. Slutet känns alltför ouppklarat, och ett antal frågetecken kvarstår. Jag får nästan känslan av att en del av poängen med filmen försvinner mot slutet. Det tillsammans med det sega tempot och de inte alltför genomarbetade karaktärerna gör att jag inte blev alltför imponerad över filmen. Men det är utan tvekan en sevärd och intressant film, som visuellt och tekniskt är imponerande. Jag har hittills inte haft möjlighet att se någon av de andra nominerade filmerna för bästa film vid Oscarsgalan i år, men ärligt talat har jag sett bättre filmer gjorda 2007. Kanske har jag missat en del poänger och tankar, så det är möjligt att jag får justera mitt omdöme när filmen släpps på DVD (preliminärt i juli i år). Men fram tills dess stannar mitt betyg vid en sjua.

Den svenska textningen håller relativt hög kvalitet, även om jag upptäckte ett fåtal översättningsmissar samt en och annan felstavning. Av någon anledning är det dock bara den engelska dialogen som översatts, och de fåtal repliker på spanska som förekommer har inte översatts alls. Jag vet i dagsläget inte om det är avsiktligt eller inte, och jag vet heller inte huruvida dessa repliker textats på engelska när filmen gick på bio i USA. Det är hursomhelst lite irriterande (särskilt när man som jag inte förstår ett ord spanska), även om jag misstänker att dessa repliker inte är särskilt viktiga för sammanhanget.

Recensionen skriven: 27 februari 2008
Senast uppdaterad: 28 februari 2008

Recensionen har lästs 4333 gånger av 2505 personer, sedan den 27 februari 2008