Lula - Lizzy Caplan Jack Wilder - Dave Franco
Dylan Rhodes - Mark Ruffalo Vicedirektör Natalie Austin - Sanaa Lathan
Thaddeus Bradley - Morgan Freeman Arthur Tressler - Michael Caine
Walter Mabry - Daniel Radcliffe Owen Case - Ben Lamb
Li - Jay Chou Bu Bu - Tsai Chin
Dylan som barn - William Henderson Lionel Shrike - Richard Laing

Det har gått ett år sedan magikergruppen känd som Four Horsemen lyckades att överlista FBI, och sedan dess har alla legat lågt. Utbrytarexperten Henley har lämnat gruppen efter att hon inte orkat vänta längre, och även för Atlas, Merritt och Jack börjar tålamodet tryta. FBI-agenten Dylan Rhodes gör sitt bästa för att inte avslöja gruppen eller att han är dess ledare för sin nya partner Natalie Austin, och ordnar också en ersättare för Henley i den skickliga och mystiska amatörmagikern Lula. Snart får de fyra medlemmarna ett nytt uppdrag: att avslöja mjuk- och hårdvaruföretaget Octas grundare Owen Case som en bedragare, och se till att företagets nya mobiltelefon som spionerar på användarna på ett sällsynt avancerat sätt inte ser dagens ljus. Men teamets plan på att avslöja allting under en mässa går inte som planerat, för mitt under Horsemens presentation avbryter en mystisk okänd man deras planer för att avslöja att Jack Wilder (som allmänheten tror har dött) faktiskt är vid liv och att FBI-agenten Dylan är mullvad. Snart är resten av FBI gänget i hälarna, och de fyra medlemmarna måste tillsammans med Dylan fly.

Den första Now You See Me var en mycket bra film, åtminstone för mig oväntat. Därför hade jag höga förväntningar inför Now You See Me 2. Till största delen infriades dem, och även om tvåan kanske inte riktigt når upp i samma klass som originalfilmen så är det inte långt ifrån. Det är trevligt att återse gänget igen, men tråkigt att Henley den här gången lyser med sin frånvaro - hon var en av mina favoriter i den första filmen, varför det inte riktigt blir likadant utan henne.

Jag måste dock medge att Lula är en fullgod ersättare för Henley, och en intressant rollfigur även hon. Glädjande nog får hon större utrymme än Henley fick, varför den här filmen får en något bättre dynamik än ettan då hon har en lika stor roll som de manliga medlemmarna. Filmen har en intressant story, som erbjuder någonting nytt utan att det känns som en upprepning av den första filmen; men utan att överge den stil och känsla som genomsyrade originalfilmen.

Precis som senast rör det sig om en invecklad intrig, där det inte är helt enkelt att hänga med i svängarna. Det är ingen film man kan slötitta sig igenom, utan man måste vara uppmärksam och hänga med i allt som händer. Tempot är högt, och det är en intensiv film utan en enda lugn stund. Däremot upplever jag tempot något lägre än i den första filmen, och dialogen är inte riktigt lika rapp, vilket nog får ses som en fördel då det blev lite för mycket av den varan senast. Åtminstone periodvis är det riktigt spännande, och det är också intensivt och händelserikt varför man dras in i filmen och förblir intresserad hela tiden. Det är fängslande och fascinerande, och överlag är det också oförutsägbart. Det är dessutom charmigt och småroligt, vilket bidrar till att lätta upp stämningen.

Precis som senast är det en osannolik premiss, men som överlag ändå håller ihop logiskt. Men till skillnad från i den förra filmen upplevde jag den här gången att det finns några logiska luckor, och intrigen går ibland över gränsen från att vara långsökt till praktiskt taget omöjlig. Även fast trovärdighet förstås inte direkt är något som genomsyrade Now You See Me, så känns det ändå som ett steg i fel riktning att börja tänja på gränserna ännu mer.

Precis som senast är det också ganska uppenbart att manusförfattarna valt att prioritera premissen och tempot framför karaktärsutveckling. Visserligen hinner både de fyra "Horsemen", Dylan och till viss del även FBI-agenten XXX få några nyanser, men det finns inte mycket till karaktärsutveckling eller personbeskrivningar. Nytillkomna Lula förblir också till stora delar ett mysterium - hon är charmig och cool, men alltför mycket om henne får vi inte veta; faktiskt inte ens hennes efternamn. Visserligen får man väl inte veta alltför mycket om någon, men Lula är i en klass för sig, även om jag i och för sig förmodar att det är fullt avsiktligt.

Fotot är snyggt, och flmen har ett starkt och effektivt bildspråk med många storslagna effekter. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och glädjande nog är det samma skådespelare till alla rollfigurer som är gemensamma mellan de båda filmerna. Jesse Eisenberg, Woody Harrelson och Dave Franco är samtliga mycket bra, och Lizzy Caplan är utmärkt som nytillskottet Lula. Jag saknar fortfarande Isla Fisher, som dessutom är en av mina favoritskådespelare, men om hon nu inte kunde vara med är det i och för sig bra att filmteamet valt att skriva ut rollfiguren istället för att ersätta henne som samma rollfigur. Mark Ruffalo är också bra, och det finns faktiskt inte ett enda svagt kort i den här ensemblen.

Now You See Me 2 är en riktigt bra och underhållande film, som har en ny handling som på ett skickligt sätt anspeglar till den första filmen utan att kännas som en upprepning. Det är charmigt, småroligt och riktigt spännande; och intresset hålls vid liv på ett sällsynt lyckat sätt. Man får fortfarande inte veta alltför mycket om rollfigurerna, men Thaddeus Bradley får i alla fall aningen fler nyanser än senast. Jag kan dock tycka att den här filmen fokuserar lite mindre på storslagna trolleritrick än i den första filmen, och med tanke på att det ju är en del av själva premissen känns det inte som rätt väg att gå. Därför tycker jag sammantaget inte riktigt att den här filmen når upp till samma höga nivå som ettan, men det är ändå en riktigt bra och lyckad film som är väl värd att se för alla som tycker om annorlunda filmer och kan stå ut med en och annan logisk lucka. Men det är nästan ett måste att ha sett den första filmen först, då filmen knappt har någon resumé alls, så har ni inte gjort det bör ni absolut göra det innan ni ser denna. Now You See Me 2 ger jag i alla fall en stark sjua i betyg, och det är inte långt ifrån originalfilmens höga klass.

Recensionen skriven: 15 juni 2016
Senast uppdaterad: 15 juni 2016

Recensionen har lästs 2682 gånger av 1522 personer, sedan den 15 juni 2016