Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Regi: Rob Reiner
Manusförfattare: Justin Zackham
Edward - Jack Nicholson Carter - Morgan Freeman
Thomas - Sean Hayes Virginia - Beverly Todd
Dr. Hollins - Rob Morrow Roger - Alfonso Freeman
Angelica - Rowena King Emily - Jennifer Defrancisco

Amerikanska Rob Reiner har hunnit med det mesta under sina år. Han började sin karriär som skådespelare, och fastän han fortfarande inte övergett den biten, har han ända sedan 1980-talet också varit verksam som både regissör, manusförfattare och producent. Bl.a. regisserade han klassiska När Harry träffade Sally och Stand by Me. Hans senaste film som regissör fick i Sverige namnet Nu eller aldrig, och har nu släppts på DVD ganska precis fyra månader efter biopremiären. I centrum står den cyniska mångmiljardären Edward Cole, som äger ett stort privat sjukhus. Han har varit gift fyra gånger men det har aldrig fungerat väl, och nu är han ensam och har inte ens någon kontakt med sin dotter. När han en dag kollapsar under ett styrelsemöte, blir han inlagd på sitt eget sjukhus - för första gången i sitt liv. Där lär han träffa den snart pensionerade och halvfattiga bilmekanikern Carter, som är gift sedan 45 år tillbaka och har flera barn. Trots att de tillhör vitt skilda världar, börjar de prata med varandra och blir vänner. De råkar nämligen ha något gemensat - båda två har cancer som inte förväntas gå att bota, och ingen av dem lär överleva mer än ett år till. De skriver tillsammans en lista på saker de vill hinna göra och uppleva innan de dör, och då Edward har mer pengar än han kan göra av med, tvekar de inte att resa jorden runt och göra så mycket som möjligt från listan.

Det här är en riktigt trevlig och charmig film, som har blivit riktigt underhållande. Det syns att regissören Rob Reiner är rutinerad, då han lyckats göra en välgjord film som både är snyggt filmad, har vackra vyer och bra skådespelarinsatser. Både Jack Nicholson och Morgan Freeman är bra, och spelar sina rollfigurer övertygande och starkt, även om den förstnämnda vid en del tillfällen kommer farligt nära gränsen för överspel. Det har också blivit en relativt lyckad blandning mellan drama och komedi, där ingen av delarna tar överhanden. Någon stor skrattfest blir det aldrig, men visst får man skratta ett antal gånger och filmen har en del roliga one-liners och smårolig situationskomik. Men trots att det är en underhållande film, så är jag ändå inte helt nöjd. Efter en stark start, börjar storyn efter ett tag kännas ganska forcerad och konstruerad, och trovärdigheten sjunker. Man kan också ifrågasätta hur två dödligt cancersjuka äldre personer, klarar av att båda hoppa fallskärm och allt möjligt utan problem, och helt plötsligt ser ut att må orimligt bra. Några större överraskningar väntar heller inte - det är en ganska förutsägbar film, som följer de gängse mallarna för genren utan direkta utsvävningar. Manuset har också blivit lite lättviktigt, och vågar inte riktigt ta ut svängarna tillräckligt. Det är visserligen ganska roligt och charmigt, men särskilt djupt blir det aldrig och filmen tar aldrig riktigt fart på allvar. Överlag är det ganska segt, och det händer inte tillräckligt mycket för att till fullo hålla intresset vid liv hela tiden. Trots det allvarliga ämnet, blir filmen heller aldrig särskilt berörande och för mig var tårarna långt borta. Det blir helt enkelt inte särskilt gripande, trots att det mot slutet är uppenbart att regissören drar på stora stråkar för att avsiktligt framkalla sentimentalitet. Det kan till viss del bero på att filmen blivit ganska ytlig och lättköpt, och långt ifrån så djup som man hade kunnat önska utifrån ämnet. Men när man trots allt får skratta en del, och filmen är välgjord med ett sympatiskt budskap, så är jag beredd att förlåta en del brister. Därför får den trots allt en svag sjua, och jag kan utan tvekan rekommendera filmen till de flesta. Den lär dock inte hålla att ses om, så att hyra den på DVD är det klokaste draget.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk Widescreen-bild i originalformatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och förutom det engelska originalljudet finns även spansk dubbning. Textning finns på åtta olika språk, däribland de skandinaviska språken. Det finns engelsk text för hörselskadade, men tyvärr inte vanlig engelsk text. Någon svensk text för hörselskadade eller döva finns heller inte. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel. Därefter dyker en språkvalsmeny upp, eller närmare bestämt en landsmeny. Märkligt nog innehåller menyn ett femtiotal länder, fördelade på ett flertal olika skärmbilder, trots att filmen inte är textad på ens en bråkdel av dessa språk. Sverige hittar man inte förrän på fjärde sidan, och det tar en evighet att komma så långt. Dessutom spelar landsvalet i praktiken ingen roll, då menyn är på engelska oavsett land och filmen inte ens textas automatiskt på språket för det land man valt. Det enda landsmenyn spelar för roll är att avgöra vad som ska visas innan menyn kommer. Väljer man Sverige, visas en irriterande anti-piratpropaganda på 50 sekunder - den går inte att hoppa förbi, men går att spola förbi på bild. Då är det smartare att istället välja England eller Australien som land. Då slipper man all propaganda, och man kommer direkt till huvudmenyn. Från huvudmenyn måste man manuellt gå in och välja textningsspråk oavsett vilket land man valde inledningsvis, vilket är lite irriterande. Efter filmen dyker nästa irritationsmoment upp, då det visas varningstexter på ett femtiotal olika språk; trots att filmen inte ens är vare sig dubbad eller textad på minst ett fyrtiotal av dessa. Vad det egentligen skulle uppnå är bortom mitt förstånd, och jag förstår inte varför Warner inte verkar vara kapabla att bara visa varningstext på just det språket som man faktiskt valt. Här blir det dock inte lika irriterande som vanligt, då det faktiskt går att hoppa förbi varningstexterna - antingen en i taget genom att gå till nästa kapitel upprepade gånger, eller samtliga genom att trycka på DVD-spelarens menyknapp. Det enda extramaterial som finns är en musikvideo med John Mayer av filmens ledmotiv "Say". Inte speciellt mycket att hurra för, med andra ord... Vid en sådan här pass ny amerikansk storfilm borde man verkligen kunna förvänta sig betydligt mer bonusmaterial än detta.

Recensionen skriven: 2 september 2008
Senast uppdaterad: 2 september 2008

Recensionen har lästs 4740 gånger av 2693 personer, sedan den 2 september 2008