Rose Weil - Helena Bonham Carter Daphne Kluger - Anne Hathaway
Nine Ball - Rihanna Tammy - Sarah Paulson
Constance - Awkwafina Amita - Mindy Kaling
Claude Becker - Richard Armitage John Frazier - James Corden
Penelope Stern - Dakota Fanning Veronica - Nathanya Alexander
Reuben - Elliott Gould Keri - Talia Cuomo

Debbie Ocean - syster till den nyligen bortgångne Danny Ocean (från Ocean's Eleven) - blir frisläppt efter fem år i fängelse för bedrägeri, efter en snyfthistoria där hon lovar frigivningsnämnden att hon verkligen inte är kriminell till skillnad från resten av släkten. Men det är bara spel för galleriet, och varenda vaken timme i fängelset har hon planerat sin nästa stora kupp in i minsta detalj - att stjäla den anrika franska juvelerarfirman Cartiers dyraste och mest välbevakade smycke; halsbandet "Toussaint" av diamanter värd 150 miljoner dollar. Den lilla detaljen att halsbandet aldrig ens plockats fram ur Cartiers kassaskåp de senaste 50 åren är inget som stoppar Debbie. Hon övertalar sin gamla medbrottsling Lou att hjälpa henne, men de kommer inte klara det ensamma. De värvar modedesignern Rose, hackern Nine Ball, juvelerarexperten Amita, hemmafrun Tammy och den skickliga ficktjuven Constance till att hjälpa till, och tanken är att lura den självupptagna skådespelerskan Daphne att göra grovjobbet genom att hon ska be att få använda halsbandet under den enorma MET-galan i New York där hela världens mode- och kändiselit samlas.

Den ursprungliga Ocean's Eleven var en bra film, om än utan att vara alltför minnesvärd, medan de två uppföljarna kändes som upprepningar men ändå var helt okej. När man nu "startar om" konceptet med Ocean's 8 rör det sig om samma premiss och stil som i föregångarna, men med den avgörande skillnaden att alla väsentliga rollfigurer är kvinnor. Det gör förstås att både stil och känsla förändras, och det ligger också helt rätt i tiden. Därmed har Ocean's 8 blivit en riktigt bra film, som kvalitetsmässigt känns ungefär jämförbar med den första filmen, men som upplevs som en frisk fläkt i och med den starka kvinnliga ensemblen.

Det är alltså 8 starka kvinnor som står i centrum, som är självsäkra och starka och där ingen behöver hjälp av män till någonting alls. Vi kanske inte får veta så jättemycket om en del av karaktärerna, men alla får åtminstone en del nyanser och ingen upplevs särskilt stereotyp. Det uppskattar jag, och det gör att filmen ligger rätt i tiden och erbjuder något förhållandevis nytt. Det är onekligen en trevlig omväxling att slippa behöva stå ut med unkna könsroller, stereotyper och sexistiska anspelningar, på samma sätt som borde vara ett minne blott men som majoriteten av alla filmer (i synnerhet inom den här genren) fortfarande lider av i mer eller mindre hög grad. Det är också intressanta och förhållandevis minnesvärda rollfigurer, vilket förhöjer helhetsintrycket.

Precis som i den ursprungliga trilogin är det en spännande och engagerande film, med en intressant stöt. Intresset hålls vid liv på ett elegant sätt, och även fast filmen kanske inte är alltför minnesvärd så kan man inte förneka att den både har en tacksam intensitet och en stil som bidrar till ett effektivt engagemang. Allt håller sig förhållandevis trovärdigt och realistiskt, och även fast det upplevs ganska lättsamt att lyckas med en så komplicerad stöt så uppstår inga nämnvärda trovärdighetsproblem och det känns jordnära. Här finns också en del charm och en gnutta humor för att lätta upp stämningen, även fast tyngdpunkten ligger på en trovärdig dramathriller.

På gott och ont finns färre actioninslag än i Ocean's Eleven, och här är det istället huvudsakligen en dramathriller med ett fåtal actioninslag; hellre än att som förut vara mer en renodlad actionthriller. Vad man tycker om det är förstås en smaksak, och om man vore konspiratoriskt lagd skulle man kunna misstänka att filmteamet valt att tona ner actionscenerna just för att det är kvinnliga rollfigurer. Fast å andra sidan har jag alltid föredragit thrillers framför renodlad action, då action ofta har en förkärlek att mer upplevas utdraget än spännande, så jag tycker ändå det här är ett klokt beslut för att göra filmen mer fängslande.

Ett större problem är att fallet (d.v.s. stöten) i sig förvisso är intressant, men upplevs lite för enkel. Det som låter väldigt komplicerat och avancerat skildras som nästintill en barnlek, och kvinnorna möts inte direkt av något stort motstånd. Polisen verkar inte bry sig, och de verkar sällan eller aldrig ha någon som "jagar" dem eller är dem på spåren. Visserligen finns en försäkringsutredare med i bilden, men sådana känns ju inte direkt som ett lika stort hot som poliser. Därigenom blir det inte riktigt så spännande eller rafflande som det hade kunnat bli, och det blir heller inte riktigt samma spänning som i framförallt Ocean's Eleven. Lite tråkigt, och jag hade önskat att så intressanta och kompetenta kvinnor hade fått lite mer att bita i.

Fotot är snyggt, och filmen har ett effektivt bildspråk med trovärdiga och lågmälda effekter. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och det är onekligen en imponerande ensemble som filmteamet lyckats att skrapa ihop. Sandra Bullock är mycket bra som Debbie, och gör en av sina bästa insatser på flera år. Cate Blanchett är mycket bra som Lou, och Anne Hathaway, Helena Bonham Carter och Sarah Paulson gör också mycket bra ifrån sig. Sångerskan Rihanna är bättre än väntat som hackern Nine Ball, och gör faktiskt riktigt bra ifrån sig i en ganska svår roll. Mindy Kaling och Awkwafina gör också mer än godkända rollprestationer. De manliga skådespelarna (som dock inte finns så många av) imponerar dock inte lika mycket som kvinnorna - Richard Armitage gör ett något stelt och opersonligt intryck, medan James Corden balanserar på gränsen till överspel i rollen som försäkringsutredaren John.

Ocean's 8 är en riktigt bra film, som är underhållande och spännande och som har många intressanta rollfigurer. Jag uppskattar de många starka och självsäkra kvinnorna som allting kretsar kring, och likaså att alla väsentliga roller är kvinnor medan männen förpassats till mindre biroller - d.v.s. ganska precis tvärtom som i de tre tidigare filmerna. Det ligger helt rätt i tiden, precis som fokuset på karaktärer och spänning hellre än på våldsamma actionsekvenser. Därigenom finns här också mindre våld och ett något större djup än i de tidigare filmerna, och det uppskattar jag. Men det är synd att allting upplevs lite förenklat, och att kvinnorna inte möts av något alltför stort motstånd. Det gör att det kan upplevas en smula menlöst, och jag hade hoppats att så starka kvinnor skulle få en lite mer ordentlig utmaning. Förhoppningsvis får de det till nästa film, då jag hoppas och tror att det kommer bli fler filmer med den här ensemblen. Hursomhelst är Ocean's 8 en bra film, men som samtidigt inte riktigt blivit så minnesvärd som jag hade önskat. Men är man bara ute efter lättsam underhållning är det likväl ett ypperligt val, och en film väl värd att se för de flesta. Därför väljer jag att sätta betyg med hjärtat hellre än hjärnan, och väljer därför en hyfsat stark sjua.

Recensionen skriven: 28 juni 2018
Senast uppdaterad: 29 juni 2018

Recensionen har lästs 1957 gånger av 1151 personer, sedan den 28 juni 2018