Nate - Karan Soni Trina - Jillian Bell
Allison - Vanessa Bayer Walter Davis - Courtney B. Vance
Savannah - Abbey Lee Mary Winetoss - Kate McKinnon
Jeremy - Rob Corddry Fred - Randall Park
Meghan - Jamie Chung Joel - Sam Richardson
Drew - Oliver Cooper Ezra - Matt Walsh

Efter att deras föräldrar dog fick Carol ärva VD-posten till familjens numera landsomspännande IT-företag Zenotek, medan hennes mindre ambitiösa men mer festintresserade bror Clay fick "nöja sig" med att bli platschef för företagets filial i Chicago. Filialen går bara med mycket knapp vinst och Carol tycker inte att det räcker. Hon är inte heller särskilt förtjust i julen, så hennes första beslut blir att genast ställa in Zenoteks planerade årliga julfest; liksom bonusar, julklappar och annat traditionsenligt. Carol hotar dessutom att avskeda minst 40% av alla anställda, om de inte lyckas att öka omsättningen med 15% inom loppet av några dagar. Både Clay och avdelningschefen Josh inser att det bara finns ett sätt att lyckas med det - att få Walter Davis och hans företag att välja Zenotek som IT-leverantör framför mer välkända storföretag. Men hur ska man lyckas med det konststycket...? Jo, genom att mot Carols order arrangera en julfest och bjuda in Walter Davis dit. Och inte vilken julfest som helst, utan en gigantisk och extravagant sådan; en tillräckligt imponerande fest så att Walter kan tänka sig att anlita Zenotek. Clay, Josh och företagets tekniska chef Tracey arrangerar allt, tillsammans med flera andra anställda. Men tyvärr spårar festen ur rejält, samtidit som Carol får nys om festen...

Premissen är inte direkt originell, och Carol känns dessutom åtminstone bitvis som mer än lovligt inspirerad av Ebenezer Scrooge från Charles Dickens berömda julsaga. Men grundstoryn är ändå ganska kul, och har en del poänger. Överlag är Office Christmas Party en helt okej film, som är underhållande och charmig men tyvärr också ganska ojämn. Något större djup finns inte, men det finns i alla fall en del aningen djupa poänger, och jag tror heller inte att någon förväntar sig något djupsint mästerverk utifrån den här titeln och premissen. Däremot har det överlag blivit förhållandevis engagerande, och intresset hålls vid liv nästan hela tiden.

Det finns också rikligt med charm, och det är också en ganska rolig film. Man får skratta då och då, och fastän det är långt ifrån de riktigt klockrena poängerna så är det i alla fall hyfsat humoristiskt ganska ofta. Filmen har också ett högt tempo och mycket rapp dialog, så det gäller att hänga med för att inte missa humoristiska poänger. Jag lär förmodligen ha missat en och annan poäng, men det är ändå ganska roligt och underhållande. Humorn påminner i stil och känsla en del om bl.a. Baksmällan, så det rör sig inte direkt om någon alltför intelligent humor, men här hålls i alla fall "kiss och bajs"-skämten till ett minimum.

Det börjar riktigt bra, och inledningsvis är det här en riktigt underhållande och trevlig film med "lagom" humor och en del lyckade poänger. Problemet är bara det att filmen efter ett tag sakta men säkert börjar spåra ur; detta i takt med att själva julfesten även den spårar ut å det grövsta. Efter ett tag blir det lite för mycket av det goda, och jag önskar att manusförfattarna kunnat tona ned allt en smula - det blir helt enkelt inte särskilt roligt längre, när allt går ut på att överdriva till bristningsgränsen. Det påverkar även trovärdigheten till det sämre, efter att filmen till en början känts hyfsat realistisk. Storyn känns också lite för tunn, och lite för mycket tid går åt till att bevittna den urspårade julfesten, som tillhör det mest extrema som världen någonsin skådat. Jag hoppas innerligt att det i verkligheten aldrig kan gå till riktigt på samma sätt som i filmen...

Till skillnad från många andra komedier är det dock glädjande att Office Christmas Party lyckas att undvika de flesta stereotyper som annars varit så vanligt förekommande. Det är fortfarande ganska förutsägbart och klyschigt, men bland rollfigurerna finns inga uppenbara stereotyper. Till skillnad från i exempelvis den något besläktade Baksmällan finns heller inga uppenbart sexistiska inslag, och både männen och kvinnorna festar på lika villkor och spårar ur lika mycket. Det är glädjande, fastän jag gärna hade sett lite mer intelligent humor än det här.

Fotot är enkelt men effektivt, och fastän det inte direkt finns vackra vyer eller något originellt bildspråk så fyller det sin funktion. Skådespelarinsatserna är överlag riktigt bra. Jason Bateman spelar en liknande roll som han gjort dussintals gånger förut, men gör det för all del bra och gör en trovärdig rollprestation. Jennifer Aniston är riktigt bra i en svår och otacksam roll som Carol, och då det skiljer sig ganska påtagligt från det mesta hon gjort förut är det imponerande att hon lyckas att framstå som så trovärdig och utan att man ens tänker på att det är hon. T. J. Miller känns en smula typecastad och är den kanske minst originella rollfiguren, men icke desto mindre spelar han bra. Olivia Munn är mycket bra som Tracey, och gör både den mest intressanta rollfiguren och samtidigt sannolikt den bästa rolltolkningen. Jillian Bell är också riktigt bra, liksom Karan Soni och Vanessa Bayer.

Office Christmas Party är inte direkt djupsint eller särskilt nyskapande, men är man på humör för lättsam underhållning fungerar det ganska bra. Det är ganska roligt, och även fast de riktigt stora skratten uteblir så fnissar man i alla fall desto oftare. Här finns en del överraskningar, men också mycket som lätt kan förutspås. Men det är charmigt och underhållande under en ganska lång tid. Det är bara synd att filmen under dess andra halva spårar ur å det grövsta, vilket också förtar igenkänningshumorn då ingen lär kunna känna igen sig i en så utflippad premiss. Att sen nästan alla julfilmer som gjorts genom tiderna har likheter med Charles Dickens En spökhistoria vid jul får man väl ha överseende, och här är det i alla fall främst Carol som man känner igen därifrån. Det här är i alla fall en helt okej film, som är sevärd för de flesta men som hade kunnat bli så mycket bättre om man haft den goda smaken att tona ned ett och annat. Mitt betyg stannar därför på en ganska stark sexa, och det finns trots allt mycket att hämta genom en rapp dialog och hyfsat lyckad humor.

Recensionen skriven: 6 december 2016
Senast uppdaterad: 6 december 2016

Recensionen har lästs 2805 gånger av 1590 personer, sedan den 6 december 2016