Regi: German Kral
Manusförfattare: German Kral
Klarar av Bechdel-testet: Ej tillämpbart
María Nieves (dokumentär) - María Nieves Rego Juan Copes (dokumentär) - Juan Carlos Copes
María som ung (spelfilmsinslag) - Ayelén Álvarez Miño Juan som ung (spelfilmsinslag) - Juan Malizia
María som vuxen (spelfilmsinslag) - Alejandra Gutty Juan som vuxen (spelfilmsinslag) - Pablo Verón

En av de mer välkända tangoparen i världen är María Nieves Rego (född 1934) och Juan Carlos Copes (född 1931). De träffades 1948 när hon var 14 och han var 17, och dansade sedan tango tillsammans i nästan 50 år - de första decennierna som ett kärlekspar, men efter att han var otrogen och fick barn med en annan kvinna skiljdes dem; men fortsatte ändå att dansa tillsammans under många. Fram tills 1997, och nuförtiden pratar de aldrig ens med varandra. I den tysk-argentinska dokumentären Our Last Tango får vi höra om deras tangohistoria, och även få höra Juan och i synnerhet Maria berätta om kärleken till tangon och inledningsvis till varandra.

Jag vet inte om det bara är jag som är oallmänbildad eller om paret är mindre kända i Sverige än i andra länder, för jag hade aldrig ens hört talats om María Nieves Rego och Juan Carlos Copes innan jag satte mig ner i biofåtöljen för att se Our Last Tango. Det är förstås inte det bästa utgångsläget, och jag vet ärligt talat inte huruvida dessa två är välkända utanför en smalare danskrets. Filmen som sådan är hursomhelst intressant, och det är fascinerande att få höra i synnerhet María berätta om kärleken till tangon. Det finns onekligen en intressant historia att ta upp här, som även är relativt allmängiltigt utanför danskretsar.

Det är också ett smart drag att dokumentären innehåller spelfilmsinslag, där skådespelare skildrar María och Juans relation i yngre år genom ett flertal dansscener; just för sådant som inte finns autentiskt filmmaterial från. Det är ett effektivt sätt att mer levandegöra berättelsen, och det fungerar bra. En trevlig touch är också att skådespelarna i dessa spelfilmsinslag också är dem som intervjuar María och Juan i de dokumentära delarna. Jag tycker dock att spelfilmsinslagen har blivit för underanvända, då de nästan uteslutande innehåller dans utan dialog, medan man borde ha kunnat använda samma grepp för att även berätta om parets privatliv. Dansinslagen är ofta också lite för hårt klippta, och blir för kortfattade och fragmentariska.

Men det stora problemet med Our Last Tango är det tråkiga och monotona upplägget. Filmen fokuserar nästan uteslutande på att vi får se María och i mer begränsad omfattning Juan tala i en intervju, varvat med dans under spelfilmsinslagen. Om deras privatliv får vi inte veta mer än det allra mest nödvändiga, och det är mycket som lämnas osagt. Inte heller får vi se autentiskt filmmaterial annat än i undantagsfall, och vad María gjort på senare år lämnas till stora delar osagt. Och även om det María berättar är intressant, så blir det så tråkigt upplägg att bara höra någon stå rakt upp och ned och prata i en och en halv timme. Dansscenerna är förvisso snyggt koreograferade, men det hade behövts någonting mer för att få veta mer om deras privatliv och att få filmen att kännas mer levande. Intervjuer i all ära, men det rör sig ju trots allt om en dokumentärfilm på bio och inte om en talkshow på TV...

Dessutom är det uppenbart att nästan allt berättas ur Marías perspektiv, mdan Juan är betydligt mer fåordig i sina kommentarer. Därför kan man inte låta bli att undra hur Juan ser på saken. Har han samma inställning, eller har han uppfattat allting på ett helt annat sätt? Och är det filmmakarnas avsikt att skildra berättelsen ur Marías perspektiv (det är ju trots allt alltid en fördel rent filmiskt att fokusera på "offret"), eller har Juan inte velat prata särskilt mycket? Självklart är alla dokumentärer mer eller mindre partiska och vinklade - trots allt är ingen människa kapabel att vara 100% opartisk och neutral - men då det här blivit så övertydligt från Marías sida börjar man genast ställa sig frågan varför.

När det gäller dokumentärer är det viktigt att skilja på ämnet och på filmens kvalitet. Our Last Tango har ett intressant ämne, och känner man till María och Juan är det säkert mycket fascinerande och intressant. Men som film betraktad är jag tyvärr inte alltför positiv. Det är att göra allt lite för enkelt för sig att till 80% fokusera på intervjuer, med personer som står och pratar oavbrutet. Det funkar på TV, men för biofilmer har åtminstone undertecknad lite högre krav. De spelfilminslag som förekommer med María och Juans tidigare relation som danser är snyggt och elegant gjorda, men används lite för sparsmakat och det är mycket man inte får veta. För de som är väl insatta i María Nieves Rego och Juan Carlos Copes är filmen säkert intressant att se på, men oavsett vilket borde man rent filmiskt kunna förvänta sig lite mer av en dokumentärfilm som går upp på bio. Det har helt enkelt blivit ett lite för monotont och tråkigt upplägg, där man inte alls utnyttjar filmmediet så mycket som man hade kunnat göra. Mitt betyg stannar därför på en stark fyra och för mig är det tveksamt om filmen är sevärd, men om man faktiskt känner till dessa båda dansare blir det säkert mer intressant varför betyget förmodligen förtjänar att höjas ett eller max två steg. Jag har dock svårt att tro att filmen är alltför lyckad, oavsett hur väl man känner till María och Juan.

Recensionen skriven: 20 april 2016
Senast uppdaterad: 20 april 2016

Recensionen har lästs 2913 gånger av 1654 personer, sedan den 20 april 2016