Tack till Warner Home Video för recensionsexemplaret
Bruce - Masi Oka Lloyd - Nate Torrence
Nina - Jayma Mays Isabelle - Marika Dominczyk
Neil - J.P. Manoux Underchef/CIA-chef - Larry Miller
Howard - Bryan Callen Judy - Kelly Karbacz
Hymie - Patrick Warburton Agent 34 - Amanda Tosch
Agent 91 - Terry Crews Agent 99 - Anne Hathaway

Den gamla klassiska TV-serien Get Smart från 1965 och framåt har blivit högaktuell på nytt, i och med långfilmen med samma namn som nyligen hade biopremiär. I kölvattnet efter den filmen har nu Get Smart's Bruce and Lloyd Out of Control släppts på DVD, som enklast kan beskrivas som en spin-off som utspelas under samma tidsperiod som långfilmen, men ur andra perspektiv - d.v.s. ungefär på samma sätt som Lejonkungen 3. Den här gången hamnar Max och agent 99 i skymundan, medan labbteknikerna Bruce och Lloyd (som var biroller i Get Smart) på CONTROL står i centrum. Redan i huvudfilmen tyckte de om att uppfinna saker, och här är det en av deras uppfinningar som det handlar om - nämligen en osynlighetsmantel, som aldrig nämndes under den första filmen. Denna osynlighetsmantel, som gör att man blir osynlig om man har den på sig, har nämligen blivit stulen från labbet. Då den skulle kunna vara mycket farlig i orätta händer, och alla agenter är utslagna efter händelserna i huvudfilmen, ger Bruce och Lloyds chef dem uppdraget att ge sig ut utanför labbet och få tillbaka manteln. De får reda på att myndigheter i Maraguay (ett påhittat grannland till Paraguay) har stulit mantelb, för att använda den till mindre goda syften. Tillsammans med Bruces flickvän Nina beger sig därför Bruce och Lloyd i väg till Maraguay för att få tillbaka manteln...

Jag tyckte om filmen Get Smart, och att göra spin-off-filmer som utspelas parallellt med den första filmen är smart, som rätt använt kan bli ganska effektfullt. Här har det dock blivit lite väl fristående, och kopplingarna till huvudfilmen är få. Det märks tydligt att det rör sig om en efterhandskonstruktion, i synnerhet som vi aldrig ens får se Maxwell Smart (Steve Carell) och agent 99 (Anne Hathaway) bara medverkar i en enda scen. Det verkar föga troligt att allt det här skulle ha kunnat hända parallellt med huvudfilmen, då osynlighetsmanteln aldrig nämndes under den första filmen och vi heller aldrig fick se Bruces flickvän Nina i den filmen. Det har helt enkelt blivit lite för fristående för att trovärdigt kunna utspelas samtidigt som Get Smart, och det är synd att inte manusförfattarna utnyttjat tillfället lite bättre. Dock uppskattar jag att vi fått en chans att lära känna Bruce och Lloyd lite bättre, som var intressanta rollfigurer i huvudfilmen, men som vi inte fick se alltför mycket av. Det är trevligt, och de båda karaktärerna har blivit mer mångbottnade här än i den biovisade filmen. Dessutom är Nina ett värdefullt tillskott och en intressant rollfigur, och henne hade jag gärna sett även i Get Smart. Men storyn är mycket tunn; tunnare än i Get Smart och lite för tunn för sitt eget bästa. Det har dock filmteamet tydligen insett, för då sluttexterna börjar rulla redan efter en timme är det tveksamt om det här verkligen kan klassas som en långfilm. Det hade varit bättre att utveckla handlingen lite mer, och istället kunnat förlänga filmen lite grand. Filmen är smårolig med en hel del fyndiga situationer och lustigheter, men har inte blivit lika rolig som Get Smart. Skådespelarinsatserna är bra, och alla rollfigurer som syntes i huvudfilmen spelas av samma skådespelare här. Japanska Masi Oka, mest känd som Hiro i TV-serien Heroes, är mycket bra och spelar övertygande och starkt. Jag är inte riktigt lika förtjust i Nate Torrence som Lloyd, som gör ett lite för stelt intryck. Då tycker jag bättre om Jayma Mays, som lustigt nog också medverkat i Heroes och dessutom i Ugly Betty som Nina, som gör en lysande och stark rolltolkning. Kort sagt hade jag väntat mig mer av Get Smart's Bruce and Lloyd Out of Control, som hade potential att bli lika bra som Get Smart. Men värdelös är den absolut inte - det är en smårolig och charmig film, som duger som underhållning för stunden. Ingenting man vill se mer än en gång, men som är värd att hyra på DVD om man tyckte om Get Smart. Längre än till en svag femma räcker det tyvärr inte, men filmen fyller trots allt en viss funktion och det är välbehövligt att äntligen ha fått en chans att lära känna Bruce och Lloyd lite bättre.

Recensionen skriven: 16 oktober 2008
Senast uppdaterad: 17 oktober 2008

Recensionen har lästs 3945 gånger av 2098 personer, sedan den 16 oktober 2008