Tekniker: Miguel Pizarro & Oscar Harryson
Producent: Diresh Mirchandani
Norman - Melker Duberg Neil - Karl Nygren
Courtney - Mikaela Tidermark Alvin - Jesper Adefelt
Sandra - Cecilia Wrangel Perry - Lennart Jähkel
Mitch - Lucas Krüger Farmor - Iwa Boman

Det amerikanska animationsbolaget Laika Entertainment grundades 2005, och har specialiserat sig på så kallad stop motion-animation via dockor. Företaget låg bakom kortfilmer som Moongirl och merparten av animationen bakom Tim Burtons Corpse Bride, men blev kända på allvar genom Oscarsnominerade Coraline och spegelns hemlighet 2009, som regisserades av Henry Selick. Han har sedan dess lämnat företaget, och när deras andra egna långfilm ParaNorman sett dagens ljus är den istället regisserad av Sam Fell (som bl.a. regisserat Bortspolad) och regidebuterande Chris Butler, som tidigare bl.a. varit storyboard-illustratör för Coraline och spegelns hemlighet.

I den lilla småstaden Blithe Hollow bor 11-årige Norman; en liten kille med en övernaturlig förmåga - han kan se och tala med spöken, något som kan bli ganska jobbigt då det finns gott om spöken i samhället. Hans föräldrar tror inte på honom, och i skolan blir han mobbad av nästan alla. Ja, de allra flesta levande människor i staden tycker det är skumt med ett barn som påstår sig se spöken. I skolan upplyser lärarna alla om att staden enligt legenden utsatts för en förbannelse - en häxa som avrättades för häxkonst under 1700-talet, och som i samband med sin död förbannade juryn som dömde henne, så att de ska återuppstå från de döda som zombies och terrorisera staden. Alla ser på historien som en saga, men Normans eremit till farbror - som har samma förmåga som Norman och som ingen i släkten vill ha mycket att göra med - insisterar på att legenden är sann. För sent inser resten av ortsbefolkningen att legenden faktiskt är sann, och när häxans sju spöken stiger upp från sina gravar är Norman den enda som kan rädda staden...

Jag tyckte om Coraline och spegelns hemlighet, och såg därför fram emot en ny film från samma team (om än inte samma regissör). Fast jag måste medge att det lät närmast absurt att kombinera dockanimerad familjefilm med skräck, och jag undrade både en och två gånger om det verkligen skulle fungera. Men glädjande nog gjorde det det, och ParaNorman är faktiskt en riktigt bra och underhållande film. Grundstoryn är måhända inte alltför originell, men genom den animerade och förhållandevis barnvänliga stilen blir konceptet som helhet ändå nyskapande. Det är charmigt, småroligt och underhållande. Samtidigt är det spännande ganska ofta, och bitvis riktigt obehagligt. Men någon renodlad skräckfilm är det inte, utan skräcktemat är trots allt något nedtonat och familjevänligt. Det blir därmed inte direkt läskigt, men däremot ofta obehagligt och smått otäckt någon gång då och då.

Men även om just rysardelen är förhållandevis nedtonad, så är temat definitivt inte speciellt barnvänligt. I den bemärkelsen är det en väldigt vuxen film, med en mörk stämning och som tar upp ämnen som häxjakterna på 1400-talet och framåt och avrättningar - inte direkt barnvänligt, och jag är inte alls säker på om yngre barn förstår sig på allting. Men jag tycker om det, och det är uppfriskande med en familjefilm som inte alls talar ner till folk utan som hellre kräver en del av sin publik. Därigenom har filmteamet lyckats med konststycket att få till en film som fungerar bra för både barn och vuxna. Den är mörk och vuxeninriktad, men är samtidigt en smula nedtonad och barnanpassad, varför den bör passa perfekt för föräldrar som vill se film med sina barn. Filmen fungerar alltså ungefär lika väl för både barn, ungdomar och vuxna; men samtidigt är 11-årsgränsen berättigad, så alltför unga barn lär både bli skrämda och dessutom inte förstå tillräckligt.

Filmteamets ambition att skapa en film som passar för både barn och vuxna utgör dock samtidigt en av filmens problem. När man försöker att tilltala alla är det lätt hänt att det blir en smula menlöst, och det gäller även här. Trots att det finns kusliga inslag blir filmen för vuxna aldrig direkt skrämmande, samtidigt som de allra yngsta lär bli lite väl skrämda av filmens mörka stil och tema. Den barnvänliga humorn finns det heller inte så jättemycket av, och trots att det är roligt lockar det ytterst sällan till några stora skratt. Med andra ord är det en barnvänlig film som inte fungerar för de allra yngsta, samtidigt som det för fullvuxna som inte ser filmen i barns sällskap ibland kan kännas en smula menlöst. Detta begränsar målgrupperna en smula, vilket är beklagligt då det absolut inte är något fel på ambitionen.

Jag kan också tycka att många av birollerna blivit lite väl stereotypa och klichéartade, något som visserligen inte alls är ovanligt nuförtiden men också väldigt onödigt. Den enda som egentligen blivit helt mångbottnad och nyanserad är Norman själv, men jag uppskattar också hans syster Courtney som inte blivit fullt så stereotyp som det verkat vid en första anblick. Det förekommer också enstaka logiska luckor, åtminstone i mina ögon även om jag inte kan utesluta att det är jag som missat något.

Däremot uppskattar jag att ParaNorman för en gångs skull blivit en barnvänlig dockanimerad film med väldigt vuxet tema och förhållandevis mörk stämning. Det är långt ifrån den mer nedtonade och förenklade stilen som ofta genomsyrar animerade filmer, och det här är också en ovanligt lågmäld film helt befriad från övertydlighet. Det är både charmigt, fängslande och intressant nästan hela tiden. Mot slutet blir det också riktigt gripande, och under några scener kunde jag inte hålla tårarna borta. Tempot är också föredömligt, och det blir aldrig segt eller tråkigt.

Visuellt är det här en närmast fulländad film, som kombinerat dockor via stop motion-animation med datoranimation för effekter och vissa dockors ansikten. Det är snyggt, fantasifullt och en fröjd för ögat där stor energi lagts på detaljer. Estetiskt är filmen minst lika tilltalande som Coraline och spegelns hemlighet och The Nightmare Before Christmas, och jag är imponerad över konstnärernas sinne för detaljer och surrealistiska stil. Däremot blev jag inte lika imponerad över 3D-effekterna, som oftast inte går längre än till en hyfsad djupkänsla och några få häftiga "kameraåkningar". Därför ger det inte speciellt mycket att se filmen i 3D, och det faktum att allting dessutom blir aningen för mörkt med 3D-glasögonen på gör att jag misstänker att filmen blir mer trivsam i traditionell 2D.

ParaNorman är en riktigt bra och underhållande film, som både är otäck, rolig, djup och berörande. Visst kan filmen ses som en form av kompromiss i ett försök att passa både barn och vuxna, och därför tar den inte riktigt ut svängarna tillräckligt åt något håll alls. Det kan därför upplevas en smula menlöst för mycket och en smula för otäckt för barn, men å andra sidan förtjänar filmteamet en stor eloge för att ens ämna till att skapa en dockanimerad rysarthriller; något jag inte ens trodde var möjligt. Det är inte alls perfekt, men en riktigt lyckad film som någorlunda väl passar både barn, ungdomar och vuxna. Jag tycker också att den är något bättre än Coraline och spegelns hemlighet, och betygsmässigt förtjänar den en stark sjua. Men det är en ganska vuxen och mörk film, så jag skulle personligen inte rekommendera yngre barn att se den, utan från ca 9 - 10 år i föräldrars sällskap är en rimlig nedre gräns; vad Statens Medieråd än anser om saken...

Coraline och spegelns hemlighet fick ju tyvärr aldrig någon svensk dubbning, men dessbättre har ParaNorman dubbats till svenska. Den svenska dubbningen är det Oscar Harrysons bolag soundHabits Studios som gjort via danska Smartdub. Bakom regi står dubbningsveteranen och musikalartisten Joakim Jennefors. I huvudrollen som Norman hör vi Melker Duberg, och han gör en bra insats med bra inlevelse och en röst förhållandevis nära originalet. Även i övrigt är det bra skådespelare och alla talar med bra eller utmärkt inlevelse; men då originalversionen inte kommer att visas i Skellefteå har jag av förståeliga skäl inte haft möjlighet att göra någon närmare jämförelse. Översättningen ser ut att vara bra, och utan tillgång till originalversionen var det ingenting jag reagerade på. Munrörelserna stämmer ganska väl och är över förväntan.

ParaNorman har tyvärr ingen direkt svensk bildversion på bio, men enstaka viktigare textskyltar har översatts med speakerröst. Alla för- och eftertexter återges på engelska, komplett med engelska originalröster under eftertexterna. Efter alla sluttexter listas svenska röster och studiocredits, i ett högt tempo där det är minst sagt svårt att hinna läsa allt.

Recensionen skriven: 20 september 2012
Senast uppdaterad: 21 september 2012

Recensionen har lästs 12540 gånger av 5542 personer, sedan den 20 september 2012