Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Manusförfattare: Michael R. Perry, Christopher Landon & Tom Pabst
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Kristi - Sprague Grayden Daniel - Brian Boland
Ali - Molly Ephraim Hunter - William Juan Prieto / Jackson Xenia Prieto
Katie - Katie Featherston Micah - Micah Sloat
Brad (Alis pojkvän) - Seth Ginsberg Martine (barnflickan) - Vivis Cortez

Ända sedan den enorma framgången för lågbudgetrysaren Blair Witch Project är det många som försökt att efterlikna den framgången med billiga lågbudgetfilmer, ofta av skräckkaraktär. Det är få som lyckats, men undantaget är den Israelfödda Oren Pelis debutfilm Paranormal Activity från 2007, som lite otippat blev en enorm succé över hela världen. Därför är det knappast någon större överraskning att man därefter velat upprepa den framgången med en uppföljare. Oren Peli har fått nöja sig med att producera den här filmen, och nu är det istället Tod Williams som regisserat. För ovanlighetens skull vid en uppföljare utspelar sig Paranormal Activity 2 innan och samtidigt som händelserna i den första filmen. Medan handlingen då kretsade kring Katie och hennes sambo Micah, så får vi nu följa Katies storasyster och hennes familj.

Katies syster Kristi och hennes man Daniel har just flyttat in i ett nytt hus tillsammans med deras nyfödda son Hunter och Daniels tonårsdotter Ali från ett tidigare förhållande. Snart drabbas de av ett besynnerligt inbrott, då många möbler förstörs men ingenting verkar vara stulet. Efter det installerar Daniel och Kristi ett larm och övervakningskameror i huset, för att kunna se vad som egentligen händer. De filmar också händelser med hemvideokamera, för att dokumentera inbrottet. Deras barnflicka varnar paret för att huset är hemsökt, men Daniel vill inte tro på sådant larv. Åtminstone fram tills dess att allt fler mystiska händelser inträffar, och det snart står klart att det finns någon form av demonisk kraft i huset...

Paranormal Activity var en bra film, som effektivt lyckades förmedla en obehaglig stämning med minimal budget. Och det är givetvis också en story som är lätt att upprepa, varför en uppföljare trots allt känns logiskt. Men även fast Paranormal Activity 2 lyckas fördjupa storyn lite grand och tillför något nytt till originalfilmen tycker jag inte att den kommer upp i riktigt samma klass. Jag tycker verkligen om storyn, och att filmen utspelas före och parallellt med den första filmen hos en annan familj är ett smart drag, som gör att storyn effektivt återkopplar till den första filmen och använder samma grepp, utan att för den skull kännas som en ren upprepning. Här handlar det inte enbart om filmade videoklipp med handvideokamera, utan även om övervakningskameror. Därför blir det långa partier med fast kamera från långt avstånd, men det fungerar trots allt ganska väl bara man är uppmärksam. Jag uppskattar också att vi får en lite djupare förklaring till händelserna i den första filmen, och får en form av bakgrundshistoria till det som händer.

Det stora problemet är att Paranormal Activity 2 har ett mycket lågt tempo, där det förekommer många repetitiva kameravinklar över köket, barnkammaren och hallen utan att det egentligen händer någonting. Även den första filmen var visserligen lite åt samma håll, men här går det ännu längre då det mesta vi får se utspelas i realtid. Att se fasta nattliga bilder från rum där nästan ingenting händer kan snabbt bli tjatigt, och därför upplevs filmen bitvis som ganska seg. Det gör dock kontrasten effektiv vid de överraskningsmoment när det faktiskt händer något, och det gör att det vid några tillfällen blir både otäckt och effektivt. Men tempot är lite för segt under hela den första timmen, och det är först under den sista halvtimmen som storyn faktiskt tar fart på allvar.

Precis som senast handlar det nästan uteslutande om psykologisk skräck, för det är egentligen inte särskilt mycket vi får se i bild. Istället handlar allt om ens egen fantasi, och vad man själv kan inbilliga sig händer utifrån det lilla vi får se. Då våra fantasier oftast överträffar verkligheten, så är det ett smart drag och gör att filmen trots allt blir obehaglig. Men jag tycker inte riktigt att det är lika otäckt som i den första filmen, fastän den heller inte var alltför hemsk. Paranormal Activity 2 förmedlar en effektiv obehaglig stämning, och visst får man lite kalla kårar av en del som vi får se. Men det dröjer över en timme innan filmen blir riktigt otäck, och fram tills dess är det inte mer än hyfsat obehagligt. Lite mer än så borde man kunna fordra av en rysare, och att bli lite skrämd först efter en dryg timme - och sedan dess bara vid enstaka tillfällen - är lite för lite. Även mot slutet blir det heller inte alltför kusligt utan mest lite otäckt och spännande. Det är långt ifrån den effektiva skräckstämningen i exempelvis Blair Witch Project, och efter den här filmen lär åtminstone inte jag få svårt att sova.

Däremot känns även denna mycket realistisk och trovärdig, och den autentiska känslan är oerhört stark. Genom upplägget och textskyltarna är det också upplagt som en dokumentär, och det är lätt att tro att det faktiskt är verklighet. Dessbättre är så dock inte fallet. Rollfigurerna har också blivit relativt mångbottnade, vilket förhöjer helhetsintrycket.

Precis som Blair Witch Project och den första Paranormal Activity, så är Paranormal Activity 2 inspelad med mycket liten budget och enkla medel. Allt är inspelat med antingen hemvideokameror eller fast uppsatta övervakningskameror, så det finns inget avancerat bildspråk. Men i all sin enkelhet är det trots allt ett starkt och snyggt foto som erbjuds, och det är färre scener med skakig handkamera än i den första filmen. Det är också något fler miljöer än i den första filmen, då vi också får se några utomhusscener från familjens trädgård och i synnerhet bassäng. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och alla spelar övertygande och trovärdigt. Det är också något fler skådespelare än i den första filmen, även fast det främst är fem personer vi får se någorlunda regelbundet.

Paranormal Activity 2 har absolut ett existensberättigande, som fördjupar och förklarar både den här filmens story och den första filmens, och det är ett smart upplägg att förlägga handlingen parallellt med den första filmen. Det är också roligt att få återse Katie från den första filmen, men Micah har tyvärr begränsats till en minimal biroll i några få scener. Det är en realistisk film med en mycket övertygande obehaglighetskänsla, men tyvärr blir det väldigt sällan direkt otäckt och den första timmen går det aldrig längre än till en övertygande obehaglig stil. Under den första timmen går det också lite väl långsamt framåt, och därför blir det tyvärr inte riktigt lika engagerande som den första filmen. Därför nöjer jag mig med en stark sexa för Paranormal Activity 2, vilket är tråkigt då jag verkligen uppskattar att filmmakarna försökt förklara det som lämnats obesvarat i den första filmen. Men fortfarande är det en fullt sevärd film för många, och uppskattade man den första filmen lär man också uppskatta denna.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen används på en Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra, i synnerhet om man tar hänsyn till filmens natur och den låga budgeten, men ibland blir det ganska grynig bild. Filmen är textad på de nordiska språken samt engelska och holländska, och jag uppskattar att det finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och därefter kommer huvudmenyn; som enbart finns på engelska.

Filmen erbjuds i två versioner på DVD-skivan; både den biovisade versionen och en utökad Directors Cut-version som är sju minuter längre. Jag valde att se den sistnämnda, men jag har också gjort stickprovskontroller mot den biovisade versionen och hittar inga större avvikelser - storyn, början och slutet är i alla fall identisk i båda versionerna, så förmodligen rör det sig främst om nedkortade scener i bioversionen. Det extramaterial som finns är ett par bortklippta scener, som presenteras som "upphittat" övervakningsmaterial. Det är obehagligt och intressant, men jag blir inte riktigt klok på var i filmen som de varit menade att ligga. Slutligen finns även en biotrailer, som i vanlig ordning inte tillför speciellt mycket.

Recensionen skriven: 11 mars 2011
Senast uppdaterad: 11 mars 2011

Recensionen har lästs 3821 gånger av 2060 personer, sedan den 11 mars 2011