Manusförfattare: Christopher Landon & Zack Estrin
Klarar av Bechdel-testet: Ja, klarar alla tre steg (fast viss tveksamhet råder)
Alex - Kathryn Newton Ben - Matt Shively
Wyatt - Aiden Lovekamp Robbie - Brady Allen
Holly (mamma) - Alexondra Lee Doug (pappa) - Stephen Dunham
Katie - Katie Featherston

Ända sedan den enorma framgången för lågbudgetrysaren Blair Witch Project är det många som försökt att efterlikna den framgången med billiga lågbudgetfilmer, oftast av skräckkaraktär. Det är få som lyckats, men undantaget är den Israel-födde Oren Pelis debutfilm Paranormal Activity från 2007, som lite otippat blev en enorm succé över hela världen. Därför är det knappast någon större överraskning att man därefter velat upprepa den framgången med uppföljare, och nu är det dags för den fjärde filmen i serien. Precis som i den andra och tredje filmen har Oren Peli fått nöja sig med att producera filmen, och bakom regi står precis som till den tredje filmen dokumentärfilmarna Henry Joost och Ariel Schulman; som tillsammans tidigare legat bakom Catfish. I den första filmen kretsade handlingen kring Katie och hennes sambo Micah, och i tvåan fick vi parallellt istället följa Katies storasyster Kristi och hennes man. I den tredje filmen var det dags att backa tillbaka klockan till 1988, och följa Katie och Kristis uppväxt. Till Paranormal Activity 4 är det nu istället dags att flytta fram handlingen till år 2011; fem år efter händelserna i de två första filmerna då Katie dödade sin pojkvän, kidnappade hennes systers son och ingen sedan har sett till någon av de två igen.

Tonårstjejen Alex bor tillsammans med sin lillebror Wyatt och deras föräldrar i ett toppmodernt hus i ett fint kvarter. Alex umgås mycket med kompisen Ben, men båda två blir konfunderade över att grannsonen Robbie har en förkärlek att hälsa på hos Alex och hennes familj väldigt ofta. Det blir heller inte bättre när Robbies mamma hamnar på sjukhus, och Alex mamma erbjuder Robbie att bo hos dem i några dagar. Men Alex och Ben tycker att någonting verkar skumt med Robbie - han umgås ofta med en osynlig vän, och lägger sig ibland t.o.m. i Alex säng på natten. De vill komma till botten med vad som händer, och därför installerar Ben program för att kunna spara strömmarna från alla datorers webbkameror i huset. Men Robbies beteende blir alltmer besynnerligt, och till råga på allt verkar även Wyatt bete sig märkligare och märkligare. När Robbies mamma Katie trots allt verkar vara hemma och inte alls på sjukhuset, blir saker och ting ännu mer komplicerade...

Den första Paranormal Activity var en riktigt bra film, medan tvåan däremot var lite sämre. Den tredje filmen var däremot återigen bra och i stort sett lika bra som ettan, och därför hade jag ganska höga förväntningar inför Paranormal Activity 4. Nu är handlingen förflyttad till nutid (eller närmare bestämt 2011), och det medför en del intressanta nya möjligheter med storyn och inte minst att handlingen åtminstone till viss del kan knyta ihop säcken. Trots att merparten av filmen handlar om en ny familj, så får vi här en del nya ledtrådar om händelserna i de tidigare filmerna. Det är intressant och smart, och jag uppskattar att filmen logiskt och kontinuitetsmässigt någorlunda stämmer överens med de tre första filmerna.

Det är intressant och engagerande, trots att mycket är sig likt jämfört med de tidigare filmerna. Jag uppskattar att det, precis som senast, är mindre mängd "fast övervakningskamera på långt håll" jämfört med de två första filmerna i serien. Här ser man det mesta som händer, och det är mer handkamera samtidigt som de fasta kameror som finns inte är på lika långt håll. Det kan visserligen bli lite för skakigt, särskilt på en stor bioduk, men jag blev i alla fall inte direkt illamående av att se det. Det är smart att utnyttja modern teknik genom att bygga upp filmen kring datorer och webbkameror, i synnerhet för de fasta kamerorna, men samtidigt medför det vissa trovärdighetsproblem - jag har helt enkelt väldigt svårt att tro att någon som svävar i livsfara skulle orka kånka runt på en bärbar dator runt huset...

Precis som i de tidigare filmerna handlar det till största delen om psykologisk skräck, för det är egentligen inte alltför mycket vi faktiskt får se i bild. Istället handlar mycket om ens egen fantasi, och vad man själv kan inbilliga sig händer utifrån det lilla vi får se. Då våra fantasier oftast överträffar verkligheten, så är det ett smart drag och gör att filmen trots allt blir riktigt obehaglig. Bitvis är det en riktigt otäck film, som har en övertygande obehagskänsla igenom hela filmen och där det då och då blir så otäckt att man hoppar till rejält och sitter som på nålar. Mot slutet fick jag riktig gåshud, och ju längre filmen pågår desto mer obehagligt och otäckt blir det. Av en del scener får man verkligen kalla kårar, och Paranormal Activity 4 känns betydligt otäckare än den lite mer menlösa andra filmen i serien. Men någon jättekuslig film är det trots allt inte - det finns värre rysare, och exempelvis Blair Witch Project fungerade bättre på den fronten. Men det är i alla fall tillräckligt för att jag ska misstänka att jag kan få svårt att sova ett tag, och det är en film som man trots allt lär komma ihåg ett tag.

Precis som de flesta tidigare filmer i serien lider Paranormal Activity 4 dock med lite problem med slutet. Mot slutet avslöjas lite för mycket, och filmen går ifrån den tidigare så påtagliga psykologiska skräckkänslan. Slutet känns också alltför antiklimaktiskt, då man precis som i trean bokstavligt talat blir hängande i luften utan att få klarhet om i stort sett någonting. Det är verkligen tråkigt att det verkar vara så svårt att få till bra slut i skräckfilmer, då filmen fram till de sista tio minuterna är riktigt bra.

Precis som de två tidigare filmerna, så är Paranormal Activity 4 inspelad med mycket liten budget och enkla medel. Allt är inspelat med antingen hemvideokameror eller fast uppsatta kameror, så det finns inget avancerat bildspråk. Men i all sin enkelhet är det trots allt ett starkt och snyggt foto som erbjuds, och scenerna med skakig handkamera blir inte lika jobbiga som i somliga filmer inom genren. Miljöerna är dock begränsade, och 90% av filmen utspelas i samma hus och i något av 3 - 4 olika rum. Skådespelarinsatserna är mycket bra, och jag uppskattar att filmteamet som tidigare satsat på förhållandevis okända skådespelare som man inte redan sett i femtioelva andra filmer. Kathryn Newton är mycket bra som Alex, och spelar naturligt in i minsta detalj. Alexondra Lee och den nyligen bortgångne Stephen Dunham är bra som hennes föräldrar, och Matt Shively är riktigt bra som Ben. I de två barnrollerna är Brady Allen och Aiden Lovekamp ganska bra, men spelar lite stelt och känns inte helt naturliga. Det är trevligt att återse Katie Featherston som Katie, och hon är fortfarande mycket bra även om hon får mindre att arbeta med den här gången.

Paranormal Activity 4 har en smart och lyckad grundstory, även fast mycket är sig likt jämfört med de tidigare filmerna i serien. Det är otäckt och obehagligt, samtidigt som man hinner bry sig om i synnerhet Alex som hinner få hyfsat många nyanser. Det är charmigt, fängslande och obehagligt; även om det i ärlighetens namn ibland blir en smula förutsägbart. Efter viss tvekan ger jag filmen en halvstabil sjua i betyg, och det är en ganska bra och lyckad film även fast det knappast är en sådan film som tillför så mycket att se på bio. Alltför originellt är det inte, utan filmen bibehåller ungefär samma upplägg och stil som den första Paranormal Activity. Men det är i och för sig inget större fel med det, och man känner i alla fall igen sig utan att det blir en ren kopia. Efter alla sluttexter fortsätter handlingen för övrigt med en extra scen på ett par minuter, men av någon outgrundlig anledning är denna scen på spanska utan text (!)...

Recensionen skriven: 18 oktober 2012
Senast uppdaterad: 19 oktober 2012

Recensionen har lästs 3939 gånger av 2346 personer, sedan den 18 oktober 2012