Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Irma Arista (Jesses mormor) - Renee Victor Cesar Arista (Jesses pappa) - David Saucedo
Arturo Lopez - Richard Cabral Oscar Lopez - Carlos Pratts
Ali Ray - Molly Ephraim Covena - Meredith Eaton
Ana Sanchez - Gloria Sandoval Santo - Juan Vasquez
Katie - Katie Featherston Micah - Micah Sloat
Katie som barn - Chloe Csengery Kristi som barn - Jessica Tyler Brown

Ända sedan den enorma framgången för lågbudgetrysaren Blair Witch Project är det många som försökt att efterlikna den framgången med billiga lågbudgetfilmer, oftast av skräckkaraktär. Det är få som lyckats, men undantaget är den Israel-födde Oren Pelis debutfilm Paranormal Activity från 2007, som lite otippat blev en enorm succé över hela världen. Därför är det knappast någon större överraskning att man därefter velat upprepa den framgången med uppföljare, och nu är det dags för den femte filmen i serien; som officiellt klassas som en spin-off hellre än en ren uppföljare. Precis som i den andra, tredje och fjärde filmen har Oren Peli fått nöja sig med att producera filmen, och bakom regi står den här gången Christopher Landon.

Året är 2012, sex år efter händelserna i de två första filmerna. Den kaliforniska tonårskillen Jesse bor med sin pappa, storasyster och sin endast spanskspråkiga farmor; och har precis tagit studenten. I lägenheten nedanför deras bor Ana, som alla tror är en häxa. En natt hittas Ana brutalt mördad, och polisen misstänker en tidigare klasskompis till Jesse. När Jesse och hans kompisar Marisol och Hector börjar upptäcka mystiska ljud från Anas lägenhet bestämmer de sig för att ta sig in dit och undersöka saken. I Anas lägenhet finns många ockulta föremål, och dessutom gamla VHS-band med Katie och Kristi. Därefter dröjer det inte länge innan Jesse börjar bete sig mer och mer underligt, och när han dessutom tycks ha fått övernaturliga krafter börjar alla utom han själv att ana oråd.

Den första Paranormal Activity var en riktigt bra film, medan uppföljarna varierat mellan bra och hyfsad - men efter så pass många filmer är det i och för sig glädjande att ingen varit dålig. Paranormal Activity - The Marked Ones är en ganska bra film, men som tyvärr inte är någon av de bättre filmerna i serien. Kopplingen till de tidigare filmerna är betydligt svagare den här gången, men ser man hela filmen märker man ändå en liten koppling till de tidigare filmerna (främst den första). Storyn är intressant och genomarbetad, men särskilt originellt blir det inte. Upplägget skiljer sig dock lite från tidigare, då det här inte är huset/lägenheten som huvudpersonerna bor i som tycks vara hemsökt, utan att det istället är kopplat till grannen.

Medan de fyra första Paranormal Activity-filmerna i stort sett var otäcka från första början, har den här filmen fått en ny stil som istället sakta eskalerar från ett stillsamt drama till en otäck skräckfilm. I sig ingen dum idé, då man blir mindre avtrubbad av den här ökande obehagskänslan, men jag tycker att det tar för lång tid innan det blir otäckt. Det dröjer till mer än halvvägs in i filmen innan den ens med den bästa viljan i världen kan kategoriseras som en skräckfilm, och även efter det rör det sig mer om obehagskänslor än att det faktiskt är läskigt. Det är först under den sista kvarten som det blir riktigt otäckt, och lite mer än så brukar jag förvänta mig av en rysare.

Däremot är det hyfsat obehagligt och lite spännande, och ser man på filmen som ett rysardrama fungerar det betydligt bättre. Det är charmigt med viss lågmäld (men billig) humor, och filmen förblir engagerande hela tiden. Tiden går ganska fort, och det är en fängslande och fascinerande film. Rollfigurerna hinner få i alla fall några nyanser, även fast man kan tycka att flera av dem är lite väl naiva för sin ålder och beter sig inte alltid helt logiskt.

Till den här filmen rör det sig inte längre om övervakningskameror, utan det är Jesse och Hector som själva filmar allting med en videokamera. Det gör att bildspråket får mer klassiskt Blair Witch Project-stuk, med skakig handkamera hela tiden hellre än fasta övervakningskameror. Det är i och för sig ett välkommet grepp, då filmerna känns mer levande med handkamera än med fasta översiktskameror. Problemet är att det också medför en del trovärdighetsproblem, då det inte finns någon rimlig förklaring till varför Hector filmar en del av det de upplevelser. Varför kånka runt på en videokamera för jämnan, även innan det faktiskt har uppstått några övernaturliga händelser...? Att dessutom filma av TV-skärmar med sådant som rimligtvis också finns att tillgå på annat håll, eller åtminstone kan spelas in med andra medel, känns ju ganska ologiskt.

På gott och ont, men mest ont, är det här den första filmen i serien med manliga huvudroller; efter att de fyra tidigare filmerna främst fokuserat på kvinnor. Det är på sätt och vis en trevlig omväxling, men gör tyvärr att kvinnosynen blir sämre än tidigare. Efter att filmserien fram tills nu fokuserat på starka och trovärdiga kvinnor känns det som ett steg i fel riktning att båda huvudrollerna nu är killar, och att den enda tjejen som har en väsentlig roll (Marisol) blivit mer passiv. Det finns redan tillräckligt med filmer med manliga huvudroller (typ 90% av alla filmer...), så jag tycker inte att Paranormal Activity behöver bli en sådan. Och mormor Irma är dessutom så oerhört stereotyp att det är svårt att ta henne på allvar...

Precis som de flesta tidigare filmer i serien lider Paranormal Activity - The Marked Ones av en del problem med slutet. Efter att merparten av filmen känts trovärdig, så blir det mot slutet ologiskt och allmänt skumt. Slutet känns också alltför antiklimaktiskt, då man precis som i en del av de tidigare filmerna bokstavligt talat blir hängande i luften. Det är verkligen tråkigt att det verkar vara så svårt att få till bra slut i skräckfilmer, då filmen fram till den sista kvarten fungerar bra.

Precis som de fyra tidigare filmerna, så är även denna inspelad med mycket liten budget och enkla medel. Allt är inspelat med hemvideokameror, så det finns inget avancerat bildspråk. Men i all sin enkelhet är det trots allt ett starkt och snyggt foto som erbjuds, och fastän det är skakigt blir det aldrig lika påtagligt som en del andra filmer inom genren. Miljöerna är dock begränsade, och 80% av filmen utspelas i samma lägenhet. Skådespelarinsatserna är ganska bra, och jag uppskattar att filmteamet precis som tidigare satsat på förhållandevis okända skådespelare som man inte redan sett i femtioelva andra filmer. Den här gången är nästan alla skådespelare av latinamerikanskt ursprung, vilket är en trevlig omväxling för en amerikansk film. Andrew Jacobs är bra som Jesse, och Jorge Diaz ganska bra som Hector. Gabrielle Walsh är riktigt bra som Marisol, och Noemi Gonzalez gör vad som går av den begränsade rollen som Jesses storasyster Evette. Överlag tycker jag dock att de flesta av skådespelarna inte spelar riktigt lika naturligt som i tidigare filmer, och det känns som ett steg i fel riktning. Det är trevligt att återse Katie Featherston som Katie, men hon får den här gången absolut ingenting att arbeta med.

Paranormal Activity - The Marked Ones har en smart och lyckad grundstory, även fast mycket är sig likt jämfört med de tidigare filmerna i serien. Det är obehagligt och intressant, men det blir tyvärr aldrig lika otäckt som i den första filmen. Därför blir denna lite mer menlös, och den första halvan är det överhuvudtaget ingen skräckfilm alls. Men det är trots allt fängslande och intresset hålls vid liv på ett effektivt sätt, och därför måste jag trots ett dåligt slut ändå tycka att det är en ganska lyckad film. Alltför originellt är det inte, men trots att det inte är någon av de bättre filmerna i serien - och inte ens kommer upp i samma nivå som senaste Paranormal Activity 4 - är det ändå ganska bra och väl värt att se om man sett de tidigare filmerna. Man får dock säkerligen störst utbyte av filmen om man förstår spanska obehindrat, då filmen innehåller ett flertal scener på spanska utan översättning. Det kan tyvärr inte jag, och därför stannar betyget för mig på en mycket svag sjua.

Blu-Ray-utgåvan innehåller två olika versioner av filmen - den (i USA) biovisade versionen på 1 timme 24 minuter och en förlängd "Directors Cut" på 1 timme 41 minuter. Jag valde att se den förlängda versionen, men har även gjort vissa stickprovskontroller i den biovisade versionen. De båda versionerna har samma story och slut, och det är inga enorma skillnader mellan dem. Men en del av den kvart som tillkommit i den förlängda versionen är trots allt värdefulla och ganska viktiga för handlingen, varför jag rekommenderar den förlängda versionen. Enligt uppgift innehåller DVD-utgåvan dock endast den biovisade versionen, vilket känns lite svagt.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med formatet 1,78:1 (fullskärm på en Widescreen-TV), medan ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är bra, men i och med filmseriens upplägg är det oftast ingen superkvalitet så vitsen med Blu-Ray-mediet är nog något tveksamt. Filmen är textad på bl.a. de fyra skandinaviska språken, och dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men då kantlinjerna är ganska tunna är det inte helt oproblematiskt att läsa texten vid en del av de ljusare partierna. Intressant att notera är att de repliker som är på spanska (vilket inte är alltför få) helt saknar översättning, oavsett vilket språk man väljer på textningen (väljer man engelsk text står det bara "Speaking Spanish" i textremsan). Jag förmodar att det är avsiktligt, men det känns onekligen lite egendomligt. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, varpå man får välja språk från en enkel språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter på valt språk, innan man direkt kommer till huvudmenyn som är enkel men stilren och effektfull.

Som bonusmaterial återfinns sju stycken bortklippta scener på totalt cirka 10 minuter, som fyndigt nog kallas för "Found Footage". En del av scenerna är ganska intressanta att se på, men ingen tillför alltför mycket till filmen så det är förståeligt att de klippts bort. Mer bonusmaterial än så finns dock inte, åtminstone om man inte räknar med de två versionerna av själva filmen. Glädjande nog har de bortklippta scenerna dock både svensk och engelsk text, vilket jag verkligen uppskattar; det är alltför ovanligt i dagens läge.

Recensionen skriven: 7 augusti 2014
Senast uppdaterad: 8 augusti 2014

Recensionen har lästs 3550 gånger av 2054 personer, sedan den 7 augusti 2014