Dubbningshemsidan

Recensioner

Icke-dubbade filmer

Peacock
(Peacock)

Glöm inte bort att använda funktionerna för att lämna kommentarer kring recensionen eller filmen samt sätta egna betyg.

Tack till SF Video för recensionsexemplaret
Sök efter Peacock på CDON
Sök efter Peacock på Discshop.se
   ANNONS
Drama / Thriller / Spelfilm / Långfilm
Målgrupp: Ungdomar / Vuxna  [Sök exakt denna kombination]
Speltid: 1 timme 27 minuter
Genre: Dramathriller
Produktionsland/år: USA, 2010
Produktionsbolag: Mandate Pictures & Lions Gate Films
Producent: Barry Mendel
Regi: Michael Lander
Manusförfattare: Michael Lander & Ryan Roy
Svensk distributör: SF Video/Svensk Filmindustri
Klarar av Bechdel-testet: Nej, klarar bara steg 1
                                          (Kompletteringar och rättelser tas tacksamt emot via e-post)
Medverkande:
John/Emma - Cillian Murphy Maggie - Ellen Page
Fanny Crill - Susan Sarandon Borgmästare Ray Crill - Keith Carradine
Konstapel Tom McGonigle - Josh Lucas Jake - Flynn Milligan
Edmund French - Bill Pullman Connor Black - Graham Beckel
Neil - Chris Carlson Doris - Virginia Newcomb

Den amerikanska independentregissören Michael Lander började sin karriär med att skriva och regissera den prisbelönade kortfilmen Solid Waste 2000. Medan somliga regissörer satsar på att hinna med så mycket som möjligt, så har Michael knappast några sådana ambitioner. Efter den filmen har han nämligen lagt ner närmare fem års tid på sitt nästa projekt; dramat Peacock. Filmen gjordes med relativt liten budget, och filmbolaget valde att inte uppmärksamma filmen vidare varför den två år efter färdigställandet till sist släpptes i hemlandet USA direkt på DVD i april i år. Några månader senare har turen även kommit till Sverige, där filmen trots ett flertal välkända skådespelare släpptes endast som hyr-DVD.

Handlingen utspelas i det lilla samhället Peacock i Nebraska under en ospecificerad tidsperiod, men som troligen ska föreställa vara en bit bakåt i tiden. Där lever den medelålders mannen John Skillpa ett stillsamt liv, där han lever ensam och jobbar som banktjänsteman. Han har inga vänner och släpper inte många inpå livet, men det finns ett skäl till det. För John råkar leva ett dubbelliv - han har en alternativ personlighet, där han utklädd till kvinna kallar sig för Emma och tar hand om hushållet. "Hon" lagar mat och tar hand om tvätt, men går mycket sällan utanför dörren. Därför vet ingen i samhället om Johns dubbla personlighet. Men allt förändras när ett tåg en dag spårar ut, och råkar skena iväg utanför rälsen för att stanna i trädgården precis utanför Johns hus. Den uppståndelse som händelsen får i pressen och som även lokala politiker försöker utnyttja gör det allt svårare för John att kunna bibehålla sin hemlighet...

Peacock är en mycket originell och udda film, som inte liknar något man tidigare sett. Storyn är klart intressant, men det är knappast en film som passar alla. Det är en långsam film, som tar god tid på sig att etablera grundpremissen och som aldrig får något högt tempo. På omslaget kallas det för en thriller, men det är en sanning med rejäl modifikation. I verkligheten är det bara några få scener som är minsta lilla spännande, och i övrigt är det vanligt drama. Men det är en mycket intressant karaktärsstudie, och fascinerande att se och följa hur någon med flera personligheter klarar av tillvaron.

John och Emma är intressanta karaktärer, och det är imponerande att se att de verkligen fått olika personligheter och inte känns som samma person. I övrigt har Maggie också blivit en mångbottnad och nyanserad rollfigur, som känns äkta och intressant. Fanny Crill är inte världens djupaste, men har åtminstone vissa nyanser i en i övrigt tämligen platt roll. De flesta andra har dock blivit ganska endimensionella, och de flesta får inget nämnvärt djup. Det är lite tråkigt, men samtidigt är det förståeligt i en sådan här film att fokusera på just John/Emma.

Trots att storyn är minst sagt egendomlig, så har Peacock blivit en förvånansvärt engagerande film, som lyckas att fängsla tittarna hela tiden. Trots ett långsamt tempo känns det inte direkt segt, och det förblir hela tiden fascinerande och intressant. Här får man inte några givna svar, utan det är en sådan film där man måste tänka själv. Bitvis blir det ganska invecklat, men samtidigt håller det sig på en rimlig nivå och känns aldrig överkomplicerad eller orimligt rörig. Manusförfattaren har gått en skicklig balansgång, som gjort att filmen hållit sig mitt emellan lättsam och överdrivet komplicerat - det är långt ifrån någon lätt underhållning, men samtidigt är det långt ifrån någon David Lynch-story.

Det förmedlas också en övertygande oviss känsla, som bitvis känns obehaglig och som samtidigt mellan varven är smårolig. Det blir sällan direkt spännande, utan det är snarare en sorts mystisk och oviss känsla som infinner sig. Det är också en mycket oförutsägbar film, där man aldrig kan veta vad som ska hända och där man hela tiden vill veta mer. I en tid då de allra flesta filmer är mer eller mindre förutsägbara är det trevligt med raka motsatsen, och en film där det är omöjligt att förutspå alla händelseförlopp.

Samtidigt är grundstoryn trots allt relativt realistisk, och det är inte så långsökt att tro på det mesta som händer. Men helhetsintrycket dras ner av en del brister i manuset. Medan mer än halva filmen är riktigt bra, och håller sig på en lagom nivå under de första 50 minuterna, så blir det lite mer orealistiskt mot slutet. Under den sista halvtimmen blir storyn alltmer invecklad, och det börjar uppstå en del trovärdighetsproblem och även enstaka logiska luckor.

Man kan också ifrågasätta hur sannolikt det är att ingen i stan ens verkar misstänka att John och Emma är samma person. Fastän personligheterna definitivt skiljer sig åt, så går det inte att förneka att Emma ser lite väl maskulin ut, plus att de utseendemässiga skillnaderna mellan de båda "personerna" är små. Särskilt i början tyckte jag att Emma såg uppenbart utklädd ut, och att det faktiskt gick att se att det var en man. Det kan man köpa så länge John/Emma inte har närkontakt med någon, men senare börjar man tycka att åtminstone någon som umgåtts mest med Emma borde börja ana oråd. Den osannolika premissen kommer man dock ganska snabbt över, då storyn tar fart och rollfigurerna blivit så mångbottnade och intressanta. Därför var det mest i efterhand jag började fundera över detta, då det under filmens gång trots allt känns tillräckligt trovärdigt för att man inte ska sitta och störa sig över det.

Men det kanske största problemet med Peacock är det allt annat än lyckade slutet, som känns alldeles för ouppklarat för min smak. Många frågor lämnas obesvarade, och filmen verkar snarast avbrytas mitt inne i en scen. Det är bara en av de storylines som tagit upp som får ett fint avslut och ett tillfredsställande slut, medan övriga förblir ouppklarade. Det kan absolut vara lyckat med öppna slut ibland där tittarna får tänka själva, men då måste det åtminstone finnas en slags tillfredsställande känsla och gärna även tillräckligt med ledtrådar för att man ska kunna komma fram till någon slags slutsats om slutet. Här känns det nästan som att pengarna tagit slut så att man tvingats avbryta filmen i förtid, och det ger en allmän antiklimaktisk känsla. Jag hade verkligen velat att filmen skulle fortsätta åtminston en liten stund till, och att manusförfattarna gjort ett tappert försök att förklara några av de öppna frågorna och göra ett lite mer uppklarat slut.

Fotot är mycket bra, och det finns såväl vackra vyer som ett effektivt bildspråk. Skådespelarinsatserna är utmärkta, och Cillian Murphy är lysande i sin dubbelroll som John och Emma. Det är imponerande att se hur han lyckas att så totalt växla personlighet mellan de olika scenerna, och förutom de rena fysiska likheterna ser det mycket övertygande ut. Ellen Page är förstås alltid utmärkt, och så även här i en inte alltför stor men klart viktig roll som Maggie. Även Susan Sarandon, Josh Lucas och Bill Pullman spelar mycket bra, och faktum är att det inte finns ett enda svagt kort i denna mycket starka ensemble.

Peacock är en film som knappast lämnar någon oberörd, och en originell film där åsikterna kommer att gå isär. Somliga kommer att uppfatta filmen som seg och tråkig, då storyn i grund och botten är tunn. Andra kommer i likhet med undertecknad att uppskatta den fascinerande premissen och rollfigurerna, och därmed förstå sig på filmens kärna och uppskatta den för vad det är. Trots vissa trovärdighetsproblem förblir filmen mycket engagerande och fängslande, och jag brydde mig hela tiden om utgången. Med ett mer tillfredsställande slut hade betyget kanske blivit ännu högre, men det gör att jag nöjer mig med en sjua i betyg. Fortfarande är Peacock dock en intressant och fullt sevärd film, som kan rekommenderas för de flesta.

Av någon märklig anledning har Peacock enbart släppts som hyr-DVD i Sverige, och kommer inte att släppas som köpfilm. Då det är en film som åtminstone somliga lär kunna tänka sig att se om flera gånger, så är det ett märkligt beslut och kostnadsskillnaden mellan att släppa en film som hyrfilm och även som köpfilm tycker jag borde vara relativt liten. Bilden är i anamorfisk Widescreen i formatet 1,78:1, vilket innebär att hela skärmen nyttjas på en vanlig Widescreen-TV. Ljudet är i Dolby Digital 5.1, och bild och ljud håller relativt hög kvalitet. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen textning för hörselskadade. När man matar in skivan möts man av en distributörsjingel, som följs av språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter, och efter det visas ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter kommer vi till huvudmenyn, som är stillastående och stilren men endast engelskspråkig. Tyvärr finns inget som helst extramaterial, vilket är tråkigt då jag gärna hade velat veta mer om inspelningen och tankarna bakom filmen. Med tanke på att det är en independentfilm som inte visats på bio kan jag inte påstå att jag blir förvånad över avsaknaden av bonusmaterial, men samtidigt har den amerikanska DVD-utgåvan enligt uppgift åtminstone en del extra.


Recensionen skriven: 31 augusti 2010

Recensionen har lästs 1837 gånger av 1031 personer, sedan den 31 augusti 2010

Betyg:
Film/serie * * * * * * *    
7
DVD-produktion * * * *        4
Snittbetyg: * * * * * och en halv      5,5

Läsarnas betyg

Hittills har inga läsare röstat på denna film/serie. Men du kan bli den första genom att ange dina betyg här nedan.

Ditt betyg:
Film/serie:

Läsarnas kommentarer

Använd detta formulär för att skriva kommentarer till recensionen eller filmen. Kommentarerna publiceras här nedan omedelbart. Denna funktion är avsedd för kortare kommentarer, och får maximalt innehålla 1000 tecken. Mer invecklade frågeställningar samt diskussioner/debatter är inte lämpade för kommentarssystemet - sådant bör istället tas på Dubbningshemsidans forum. Undvik personangrepp, svordomar och annat olämpligt innehåll. Vid kritik mot skådespelare eller andra specifika personer, var vänlig motivera dina åsikter noggrant med konstruktiv kritik för att undvika att det kan tolkas som personangrepp. Webbmastern kommer att radera kommentarer som anses olämpliga, irrelevanta eller lagstridiga. Om du har kommentarer till recensenten som du inte vill att andra ska kunna läsa, kan du istället skicka dessa via e-post.

Ditt namn:
Din e-post-adress:
(visas inte för allmänheten,
men krävs av säkerhetsskäl)
Kommentarer:
För att verifiera att du är en levande människa (och inte en robot), skriv in följande siffror i textrutan nedanför. Du ska skriva in som siffror, utan mellanslag eller bindestreck.
ETTA - ETTA - ETTA - ETTA
Skriv in ovanstående siffror:
 

psychedelic

© 2017 Dubbningshemsidan/Daniel Hofverberg

Skriv ut
Läs mer om utskriftsfunktionerna