Tack till Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Regi: Brian Robbins
Manusförfattare: Mark Schwahn, Marc Hyman & Jon Zack
Svensk distributör: Paramount Home Entertainment Sweden AB
Anna - Erika Christensen Kyle - Chris Evans
Matty - Bryan Greenberg Francesca - Scarlett Johansson
Desmond - Darius Miles Roy - Leonardo Nam

Ungdomskomedier i gymnasie- eller high school-miljö är väl inte direkt en utdöd genre; och här är ännu en film i genren. Här handlar det dock om ett tyskt-amerikanskt samarbete, och en film som nog bör klassas som lika mycket drama som komedi (visserligen klassas filmen på omslaget som en thriller, men det tycker jag är att överdriva rejält...). Även storymässigt är filmen rätt ovanlig. Gymnasieeleverna Kyle och Matty är oroliga för att komma in på sina tilltänkta universitet, och oroar sig för resultatet på högskoleprovet (s.k. SAT i USA). Därför börjar de löst fundera på att bryta sig in i provnämndens (eller egentligen amerikanska Educational Testing Services) lokaler och stjäla facit till högskoleprovet (!). Av en slump blir klasskamraten Anna inblandad i det hela, och då hon trots högsta betyg i alla ämnen får uselt resultat på det tidiga preliminära högskoleprovet (s.k. PSAT, som saknar svensk motsvarighet), vill hon också hjälpa till - och därmed också basketstjärnan Desmond (spelad av den riktiga NBA-stjärnan Darius Miles) som Anna hjälper med studierna. Plugghästen och tönten Roy råkar också höra Kyle och Mattys planer, och därmed vill även han hjälpa till. De övertalar klasskamraten Francesca att hjälpa till, då hennes pappa råkar vara chef i byggnaden där de behöver bryta sig in, och därmed har legitima skäl att ta sig in. Dessa sex planerar sen sin stora stöt, att kvällstid bryta sig in i provnämndens byggnad och skriva ut facit till provet. Men frågan är om det verkligen är världens smartaste idé...?

Det här är onekligen en originell film med en mycket udda story, men den funkar faktiskt. De flesta av skådespelarna är helt eller åtminstone relativt okända, med undantag av de två kvinnliga huvudrollsinnehavarna Scarlett Johansson (Francesca) och Erika Christensten (Anna), som faktiskt båda två har släkt från Skandinavien (mestadels Danmark). Och även om det inte är något fel med någon av skådisarna (kanske med undantag av Darius Miles, som nog är bättre som basketspelare än skådis), så är det just de två kvinnliga skådisarna som är filmens största behållning och gör mycket imponerande insatser. Filmen är välgjord, och är både rolig, tänkvärd och spännande. Man lär också känna de flesta karaktärerna riktigt väl, och kommer de flesta på djupet - det är ganska ovanligt för filmer av den här genren. Visst finns det en del stereotyper och vissa klichéer, även om producenterna lyckas att undvika de största klichéerna och faktiskt göra en originell och nyskapade ungdomsfilm; om än med vissa likheter med 1980-tals-klassikern Breakfast Club. Visserligen finns det en del logiska luckor - exempelvis betvivlar jag att det är fullt så enkelt att stjäla facit till högskoleprov (vare sig i USA eller Sverige) som den här filmen vill göra gällande - men det är heller knappast meningen att det ska vara en verklighetstrogen skildring... Perfect Score är knappast något mästerverk och jag vet inte om den kommer att vara ihågkommen om 10 år, men som underhållning för stunden duger det alldeles utmärkt. Dock verkar det som att filmen passar bättre för ungdomar än äldre personer, och de äldre personer som gjorde mig sällskap vid recensionstillfället tyckte inte alls lika mycket om filmen som jag. Men för personer under ca 30 år (och kanske lite högre än så), så är det en underhållande och hyfsat djup film, om än med vissa brister.

Den här filmen lider av stora problem med den svenska översättningen/textningen. Vid ett flertal tillfällen under filmen skämtas det om innebörden av förkortningen SAT (Scholastic Aptitude Test - närmast motsvarande våra högskoleprov), och det går förstås inte att få till på ett bra sätt i det svenska språket. Här har dock översättaren valt att behålla namnet SAT hela tiden (även när det inte handlar om betydelsen av förtkortningen), och skriver därmed också SAT-prov istället för högskoleprov. Det är knappast helt lyckat, då man kan gissa att 90% av Sveriges befolkning inte har en aning om vad SAT innebär... Även i övrigt finns vissa brister i översättningen - exempelvis känns det inte speciellt logiskt att översätta "valedictorian" (=avslutningstalare vid skolavslutning och examen i USA) med "kursetta". Överlag är dock textningen nätt och jämnt godkänd, men långt ifrån bra. Om man bara kan engelska någorlunda, så är det nog betydligt mer njutbart att se filmen med engelsk textning (som också finns med på DVD:n).

DVD-utgåvan är gemensam för ett stort antal europeiska länder, och är i anamorfisk Widescreen i 1,78:1. Ljudspår finns på engelska, tjeckiska och ungerska (samtliga i Dolby Digital 5.1); och textning finns på ett knappt 20-tal språk (mestadels östeuropeiska språk), däribland de fyra skandinaviska språken. Det finns dessutom två engelska textningsspår - både vanlig text och för hörselskadade, vilket är positivt. Svensk text för hörselskadade finns dock inte. När man stoppar i skivan möts man av språkval, följt av varningstexter på valt språk. Sen startar märkligt nog uppspelning av filmen direkt, och någon huvudmeny syns inte till. Det finns menyer, men dessa når man bara genom att antingen se klart filmen eller trycka Menu på fjärrkontrollen när den börjar - lite irriterande, i synnerhet om man vill se filmen med engelsk text (som man inte kan komma åt via språkvalsmenyn). Som exramaterial finns ett kommentatorspår till filmen med regissören/producenten Brian Robbins och manusförfattaren Mark Schwahn. Det är relativt intressant, och de har mycket intressant att säga. Det är trevligt med fler personer än enbart regissören i kommentatorspåren, då det annars har en tendens att låta väldigt egocentriskt. Dessutom finns en 21 minuter lång "bakom kulisserna"-dokumentär, som bland annat består av intervjuer med regissör, manusförfattare och de sex huvudrollsinnehavarna; plus faktiska scener från inspelningarna. Det är ett mycket intressant inslag, och vi får veta det mesta vi skulle vilja veta om både planeringen och filmningen av Perfect Score, och dessutom får lära känna skådespelarna riktigt väl. Faktum är att det här är ett av de mest intressanta extramaterial jag sett. Slutligen finns en ursprunglig biotrailer för samma film - tyvärr lika tråkigt som det låter. Kort sagt är det extramaterial som finns mycket bra, men jag hade gärna sett lite bortklippta scener eller "bloopers" - för en så här pass ny film, så borde rimligen en del sådant finnas bevarat. Dokumentären är textad på svenska, liksom alla andra språk på skivan. Trailern har dock ingen text alls, och för kommentatorspåret finns enbart engelsk text (vanlig text) och inte svenska

Recensionen skriven: 5 mars 2006
Senast uppdaterad: 5 mars 2006

Recensionen har lästs 3586 gånger av 1962 personer, sedan den 5 december 2007