Tack till Fox Paramount Home Entertainment för recensionsexemplaret
Quinn Goldberg - Sam Lerner Adam Le - Allen Evangelista
Christina Raskin - Virginia Gardner Kathy Raskin - Amy Landecker
Sarah Nathan - Michelle DeFraites Dr. Lou - Gary Grubbs
Marina - Jamila Thompson Liv - Katie Garfield
Todd - Patrick Johnson Ingrid - Mani Yarosh
David som barn - Macsen Lintz Davids pappa - Gary Weeks

17-åriga David Raskin drömmer om att bli uppfinnare precis som hans pappa Ben en gång var, innan han dog i en bilolycka när David var 7 år gammal. David bor nu med sin hårt arbetande mamma Amy och hans mobbade lillasyster Christina. Han har precis blivit antagen till det prestigefyllda tekniska universitetet MIT (Massachusetts Institute of Technology); men tyvärr har han fått avslag på sin ansökan om stipendium - och utan det har han inte en chans att ha råd med universitetsstudierna, som skulle gå på runt 50 000 dollar. När han får höra att Amy planerar att sälja familjens hus i ett försök att få pengarna till universitetet blir David angelägen att snabbt hitta ett lämpligt stipendium så att de ska kunna behålla huset. För att få inspiration går han och Christina igenom deras pappas gamla saker på vinden. Till deras stora förvåning hittar de ritningar till vad som ser ut att vara en fungerande prototyp till en tidsmaskin (!). Det låter förstås inte särskilt trovärdigt, men David blir mer övertygad när han hittar pappans videofilm från Davids 7-årskalas - och i en spegelbild på filmen ser någon som ser ut precis som David gör nu trots att filmen alltså spelats in för 10 år sedan. De berättar för Davids kompisar Adam och Quinn, som tillsammans bestämmer sig för att hitta åt alla nödvändiga delar för att kunna bygga tidsmaskinen enligt ritningarna. Något motvilligt blir också Jessie Pierce, som David länge varit hemligt kär i, inblandad i projektet. Till allas stora förvåning lyckas de att få tidsmaskinen att fungera, och lyckas att resa bakåt i tiden; om än inte särskilt långt bakåt. Men att resa i tiden kan få oanade konsekvenser...

Filmer om tidsresor tillhör knappast ovanligheterna, så man kan med all rätt fråga sig vad ytterligare en sådan film kan tillföra. Ganska mycket, visade det sig glädjande nog. Project Almanac är förvisso inte alltför originell och visst har vi sett mycket förut, men lyckas ändå att åstadkomma något förhållandevis nytt till genren. Därför har det blivit en trevlig och underhållande film, som är charmig samtidigt som den har ett visst djup. Det är ganska spännande, och filmen erbjuder en intensitet som jag uppskattar.

Trots vissa stereotyper lyckas också manusförfattarna att få rollfigurerna att kännas äkta och trovärdiga, och de har fått tillräckligt många nyanser för att man ska bry sig om dem. Det gäller dock framförallt David, Jessie och Christina, medan Quinn och Adam har blivit lite klichéartade och mer endimensionella. Men tre av fem är i och för sig bättre ställt än många andra filmer, och genom att rollfigurerna trots allt känns äkta blir det här mer än bara den tonårskliché som man lätt kan tro att det är. Fast bland biroller förekommer några mer än lovligt uppenbara klyschor, inte minst genom den väldigt stereotypa "bitchen" Sarah.

Genom en intressant och lagom omfattande handling förblir filmen engagerande och fascinerande, och tiden går fort och känns betydligt kortare än de 1 timme 46 minuter som det faktiskt är. Filmteamet har också gjort en bra insats med att bredda målgruppen, så att filmen passar alla åldrar och långt ifrån blivit en renodlad ungdomsfilm. Det är en svår balansgång, då filmer om tonåringar också ofta känns som riktade till tonåringar - men så inte i detta fall, genom vardagliga problem som alla kan relatera till; vare sig man är 18 eller dubbelt så gammal. Filmen innehåller också ett flertal riktigt lyckade populärkulturella referenser, däribland ett flertal subtila men lyckade hyllningar till Tillbaka till framtiden. Det är fartfyllt och riktigt underhållande, med en viss lågmäld humor tillsammans med en påtaglig spänning. Jag uppskattar också den här lagom lågmälda stilen, som aldrig blir för övertydlig men heller inte obegriplig - fast jag blir förvånad över att det blivit så pass avskalat när man betänker att Michael Bay agerat producent...

Men i likhet med de flesta tidsresefilmer lider Project Almanac av en del logiska luckor, och åtminstone undertecknad får inte allting att hänga ihop logiskt - inte ens inom filmens egen premiss. Även för mig som långt ifrån är någon "vetenskapsnörd" känns också en del av den tekniska dialogen som rena rama rappakaljan. Men å andra sidan brukar ju sådana här filmer alltid vara beroende av att man lyckas att koppla bort verkligheten och njuta av filmen utan att se logiskt på allting, och lyckas man med det fungerar även den här filmen ganska bra.

Fast mot slutet börjar filmen bli onödigt rörig och komplicerad, då det rör sig om allt fler små tidsresor med förändringar som spårar ur värre och värre. Då blir filmen inte alls lika lågmäld längre, och under den sista tredjedelen blir det alltmer långsökt. Nog för att vi alla som sett The Butterfly Effect förstår vad som menas med fjärilseffekten, men en del av de bieffekter som uppstår här känns alltför långsökta och ologiska även inom filmens egen verklighet; och till råga på allt utan att manusförfattarna ens bryr sig om att göra ett tappert försök att förklara det.

Det förekommer också några antydningar till sexism, då Jessie och Christina får betydligt mindre att göra än David, Adam och Quinn. Det är visserligen inte fullt lika illa som i många andra filmer, men likväl känns det inte helt bra. Jag ställer mig även frågande till varför filmen skildrats i "Found footage"-stil, då framförallt Christina filmar allt som händer. Det känns ganska onödigt, och vi får ingen riktigt bra förklaring till det - trots allt lär det väl vara svårt att kunna lämna in deras videofilm till någon skola eller stipendiefond som "bevis" utan att de tror att det rör sig om trickfilmning... Det gör att det bitvis känns något krystat med att någon ska kånka runt på en videokamera i tid och otid, och till råga på allt förekommer också några klantiga misstag då vi ser saker som ingen av de fem personerna kan ha filmat.

Fotot är snyggt och effektivt, och genom en effektiv användning av lagom skakig handkamera blir närvarokänslan imponerande - det känns som att vi faktiskt är på plats, men utan att det någonsin blir för skakigt. Skådespelarinsatserna är överlag bra. Jonny Weston gör en stabil och trovärdig rollprestation som David, trots att han definitivt ser ut att vara äldre än de 17 år han ska föreställa. Sofia Black-D'Elia är riktigt bra som Jessie, och gör allt som går av den tyvärr något underutvecklade rollfiguren. Virginia Gardner är också riktigt bra som Christina, men får inte så mycket att jobba med då hon oftast står bakom kameran. Sam Lerner och Allen Evangelista är helt okej men något klichéartade.

Project Almanac är en bra och underhållande film, som är hyfsat spännande och charmig samtidigt som rollfigurerna blir tillräckligt äkta så att man ska tro på den minst sagt långsökta premissen. Det är lagom lågmält och avskalat, och man hänger med utan att det blir rörigt. Men tyvärr lider filmen också av lite för många logiska luckor, framförallt mot slutet då allting spetsas till bristningsgränsen. Det blir kanske mer spännande, men på bekostnad av trovärdigheten, och jag önskar verkligen att manusförfattarna kunnat tona ner den sista halvtimmen en del. Men trots bristerna har den här filmen absolut ett existensberättigande, och är tillräckligt nyskapande för att det ska vara väl värd att ägna knappa två timmar åt att se filmen. Det är kanske inget jag väljer att se om i första taget, men filmen är ändå fullt sevärd och förtjänar en hyfsat stabil sjua i betyg.

Blu-Ray-utgåvan innehåller bild i Widescreen med formatet 2,40:1, medan ljudet är i DTS-HD 5.1 på engelska. Bild- och ljudkvaliteten är mycket bra. Filmen är textad på bl.a. de fyra skandinaviska språken, och dessutom finns både vanlig engelsk text samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade. Texten är lagom stor och relativt lättläst, men då kantlinjerna är ganska tunna är det inte helt oproblematiskt att läsa texten vid en del av de ljusare partierna. När man matar in BD-skivan möts man av en distributörsjingel, varpå man får välja språk från en enkel språkvalsmeny. Därefter visas varningstexter på valt språk, innan man direkt kommer till huvudmenyn som är enkel men stilren.

Som extramaterial hittar vi först en alternativ inledning till filmen, som ärligt talat inte ger alltför mycket och dessutom känns för övertydlig. Därefter ett flertal bortklippta scener, som är intressanta och trevliga att se på men som inte tillför så mycket till filmen. Någon enstaka av scenerna tycker jag gott hade fått vara kvar, men de flesta är förståeliga att de klippts bort. Slutligen hittar vi två olika alternativa slut till filmen - det första känns ganska menlöst, medan jag däremot blev riktigt förtjust i det andra som är precis lagom mystiskt. Vilket av de alternativa sluten - eller rentav det riktiga slutet som finns i filmen - som är det ursprungliga inspelade slutet har jag dock inte lyckats utröna. Där tar det roliga slut, och det är tråkigt att inte få någon form av intervjuer eller bakom kulisserna-dokumentär då jag hade velat höra mer av regissören och manusförfattarna. Däremot är det mycket glädjande att allt extramaterial för en gångs skull har svensk text; det är vi verkligen inte bortskämda med nuförtiden.

Recensionen skriven: 18 juni 2015
Senast uppdaterad: 19 juni 2015

Recensionen har lästs 2984 gånger av 1577 personer, sedan den 18 juni 2015