JB - Jonathan Daniel Brown Dax - Dax Flame
Kirby - Kirby Bliss Blanton Alexis - Alexis Knapp
Tyler - Nick Nervies Miles - Miles Teller
Thomas pappa - Peter Mackenzie Thomas mamma - Caitlin Dulany
Everett (säkerhetsvakten) - Brady Hender T-Rick - Rick Shapiro
Rob - Rob Evors Brendan - Brendan Miller

Tonåringen Thomas ska fylla 17 år. Hans födelsedag sammanfaller med hans föräldrars bröllopsdag, och därför ska de resa bort under helgen. Thomas blir lämnad ensam, och lovar sina föräldrar att ta det lugnt utan så många gäster. Varken Thomas eller hans kompisar Costa, JB och Dax är alltför populära i skolan, utan alla fyra förblir tämligen anonyma. Mot Thomas vilja ser Costa sin chans att ändra på deras popularitet, och bestämmer sig för att ordna en stor födelsedagsfest åt Thomas hemma hos honom. Med hjälp av en klasskompis får de fram lite öl, och sen handlar det bara om att skicka iväg ett par mass-SMS för att bjuda in hela klassen. Kompisen Dax har en videokamera, och beslutar sig för att dokumentera allting för en födelsedagsvideo åt Thomas. Men festen blir betydligt större än någon av dem har kunnat räkna med, och snart dyker tusentals tonåringar upp hemma hos Thomas. Och allting börjar sakta men säkert att spåra ur...

Project X har ingen direkt originell grundstory, men däremot ett annorlunda upplägg. Allting är filmat via skakig handkamera i form av filmmaterial som en av ungdomarna lämnat efter sig - d.v.s. ett snarlikt upplägg som Blair Witch Project, vilket mig veterligen aldrig förut har använts vid komedier. Det fungerar förvånansvärt väl, och även om det kan bli lite mycket med den skakiga handkameran så blir det engagerande och inlevelsefullt. Genom det här upplägget känns det åtminstone delvis som att man faktiskt var närvarande på festen, och intresset hålls vid liv.

Dock kan man inte förneka att storyn är väldigt tunn, och hela handlingen kan beskrivas med en mening. I stort sett hela filmen handlar om en enda fest under en kväll, och mycket mer än så finns det inte. Det är visserligen intressant och underhållande, men det upplevs lite för tunt och jag hade önskat lite mer händelser än så. Ganska långa partier går bara ut på att se deltagarna festa och dricka alkohol, och det kan bli lite tjatigt i längden. Därför hade filmen vunnit på att kortas ner lite, för trots en begränsad speltid på bara 1 timme 28 minuter upplevs filmen längre än så. Det finns heller inga direkt oväntade vändningar eller överraskningar, och något större djup erbjuds inte. Men däremot finns en viss charm, och filmen är underhållande och engagerar.

Det är hyfsat roligt, och man får skratta då och då av händelseförloppem och rollfigurerna. Någon stor skrattfest blir det aldrig och det finns i stort sett inga klockrena poänger, men det är i alla fall småroligt ganska ofta och vid några tillfällen skrattar man högt. Jag hade dock personligen ganska svårt för Thomas kompisar JB och i synnerhet Costa, som ärligt talat känns ganska irriterande och jobbiga. I synnerhet Costa känns osympatisk och självisk, och det är verkligen svårt att känna något annat än irritation för honom. Jag hade önskat att både hans och JBs karaktärsdrag kunnat tonas ner lite, för en del av poängen går förlorad när man knappt står ut med dessa jobbiga typer som vid ett flertal tillfällen går alldeles för långt. Eller vad sägs exempelvis om att använda elpistoler mot oskyldiga grannar...? Dessa två känns också lite för endimensionella och stereotypa, och Dax ser vi knappt alls då han oftast är bakom kameran. Däremot är Thomas hyfsat nyanserat, och framstår åtminstone som en vettig människa. Jag tycker också om Kirby, som visserligen inte får så mycket utrymme men åtminstone hinner få vissa nyanser. Hennes och Thomas relation blir därför bland det mest intressanta i filmen.

Den första timmen av Project X - Hemmafesten är lättsam underhållning, med i stort sett inget som helst djup och ingenting där man ens behöver tänka själv. Den sista halvtimmen får filmen ett något större djup, men istället mycket mindre humor. Mot slutet börjar filmen tyvärr att spåra ur lite för mycket, då trovärdigheten sjunker till botten och det bara blir för mycket av allting. Jag förstår tanken, men det blir helt enkelt inte roligt utan mest bara jobbigt när precis allting spårar ur... Jag önskar verkligen att manusförfattarna hade nöjt sig med att avrunda lite tidigare; då hade filmen upplevts bättre i slutändan.

Fotot fyller sin funktion utan att sticka ut, och det blir ganska snarlikt Blair Witch Project och Paranormal Activity vad gäller foto och bildspråk; varken mer eller mindre. Skådespelarinsatserna är bra, och jag uppskattar att filmteamet ansträngt sig att till allra största delen använda sig av relativt okända skådespelare som man inte redan sett i dussintals andra filmer. Det ökar den realistiska känslan, och förhöjer helhetsintrycket. Den enda jag kände igen när jag såg filmen var huvudrollsinnehavaren Thomas Mann (mest känd från independentfilmen It's Kind of a Funny Story), som gör en bra insats som Thomas och spelar trovärdigt. Oliver Cooper och Jonathan Daniel Brown, som huvudsakligen är standupkomiker, gör helt okej rollprestationer som Costa och JB men balanserar på gränsen till överspel; i synnerhet den förstnämnda. Kirby Bliss Blanton är mycket bra som Kirby, och gör en minnesvärd rollprestation med enkla medel och spelar mycket naturtroget och övertygande. Alexis Knapp är bra som Alexis (börjar ni ana ett visst tema med rollfigurernas namn...?), och gör vad som går av den ganska otacksamma rollen. Även i övrigt är det överlag bra skådisar, och det är trevligt att se att en relativt påkostad film från stora Hollywood-filmbolag för en gångs skull inte vill skylta med världskändisar i varenda roll.

Project X - Hemmafesten är en ganska ovanlig film, då man använt en berättarteknik som annars brukar vara förbehållet skräckfilmer i en komedi; och detta med ganska bra resultat. Det är charmigt och hyfsat roligt, men storyn är väldigt tunn och det finns knappt någon handling alls. Det låter inte särskilt lyckat, men jag uppskattade ändå filmen och lär inte glömma den på ett tag. Det är väldigt svårt att sätta betyg på en så udda och egendomlig film, men genom det lite för urspårade slutet nöjer jag mig till sist med en stark sexa i betyg. Filmen är dock fullt sevärd, i synnerhet om man är lite yngre, men eftersom det inte hänger på något vackert foto har jag svårt att se någon större poäng med att kosta på att se filmen på bio. Det kan nog lika gärna vänta tills den släpps på DVD.

Recensionen skriven: 19 april 2012
Senast uppdaterad: 20 april 2012

Recensionen har lästs 3731 gånger av 2049 personer, sedan den 19 april 2012