Manusförfattare: Steve Conrad
Doug - Seann William Scott Richard - John C. Reilly
Jen - Jenna Fischer Laurie - Lili Taylor
Mitch - Gil Bellows Scott - Fred Armisen
Donnie - Nathan Geist Ernesto - Rick Gonzalez
Lägerledare - Jason Bateman Låntjänsteman - Masi Oka

Det är sällsynt med filmer som utspelas huvudsakligen i affärer, troligen av den enkla anledningen att det brukar vara svårt att få riktigt bra. Men trots allt kommer det sådana filmer då och då, och jag tyckte om Employee of the Month häromåret. Det senaste exemplet heter The Promotion, och släpptes i Sverige direkt på DVD. Här utspelas handlingen på den påhittade amerikanska stormarknaden Donaldson, där Doug är en av avdelningscheferna. Han har jobbat där i flera år, men har haft svårt att bli befordrad. När Donaldson ska bygga en ny butik i kedjan ser Doug sin chans. Han ansöker om att bli butikschef för den nya butiken, och då konkurrensen är minst sagt liten räknar han kallt med att få jobbet. Därför övertalar han sin fru Jen att de ska köpa ett nytt hus, för att komma ifrån deras lilla och alltför lyhörda lägenhet. De har visserligen inte råd med huset i dagsläget, men med hans kraftigt höjda lön skulle det inte vara något problem. Men strax därpå dyker en ny medarbetare upp i affären - kanadensaren Richard, som hittills arbetat för ett kanadensiskt dotterbolag, men nu flyttat till staden med sin familj för att även han få en högt uppsatt position inom firman. När även Richard söker jobbet som chef för den nya affären uppstår problem, och båda två måste försöka övertyga styrelsen om att de är bäst lämpade till jobbet.

Generellt sett tycker jag mycket bra om lättsamma komedier, och jag älskar att få skratta i filmer. Därför ville jag verkligen tycka om The Promotion. Grundstoryn är intressant, och i grund och botten är det två intressanta och relativt mångbottnade rollfigurer som handlingen kretsar kring. De har också bra och övertygande karaktärsutveckling, vilket förhöjer helhetsintrycket. Det finns också ett visst budskap, och tanken har säkerligen varit god. Men tyvärr har det ändå inte resulterat i en särskilt bra film, och det stora problemet är att The Promotion helt enkelt inte är rolig. Med komiska skådisar som Seann William Scott och John C. Reilly hade åtminstone jag förväntat mig en riktig skrattfest, men så är inte fallet. Här är det istället betydligt mer lågmäld humor, och det i sig behöver inte vara något fel på. Men jag upplevde största delen av filmen som inte särskilt rolig alls. Jag skrattade en enda gång under filmens gång, och därutöver log jag vid några tillfällen. Mer än så borde man verkligen kunna förvänta sig, och när en komedi saknar humor så vet man att något inte är som det ska. De fåtalet gånger som manusförfattaren verkligen kommit på originella och lyckade skämt - däribland Richards udda självhjälpskassetter - så överanvänds det tills man fullständigt tröttnat. Ett skämt som är roligt första gången är helt enkelt inte lika roligt femtioelfte gången under samma film. Det blir heller inte bättre av att storyn är alldeles för tunn, och det händer inte tillräckligt mycket för att hålla intresset vid liv under hela filmen. Trots den knappa speltiden, där sluttexterna börjar rulla redan efter drygt en timme och en kvart, så känns filmen periodvis ganska seg och utdragen. Det saknas någon form av drivkraft som gör att handlingen fortlöper, och att filmen förblir engagerande.

Jag irriterade mig också över de mossiga könsbilderna, och att det bara är killar som har centrala roller. Dougs och Richards respektive fruar Jen och Lori har blivit alldeles för endimensionella och intetsägande, och har gömts undan till obetydliga biroller. Det är tråkigt, då båda två i grund och botten är intressanta rollfigurer, som jag hade velat se mer av. Skådespelarinsatserna är godkända, och Seann William Scott gör en bra rolltolkning som Doug. Han lyckas helt att få mig att glömma bort jämförelserna med hans klassiska rollfigur Stiffler i American Pie-filmerna, vilket är skickligt gjort. Det är inte lika gott ställt med John C. Reilly, som visserligen spelar ganska bra, men periodvis går han över gränsen till överspel och lyckas heller inte att få hans rollfigur att kännas helt levande och trovärdig. Jenna Fischer spelar riktigt bra som Jen, och Lili Taylor gör en godkänd men lite blek insats som Lori, men ingen av de två får tyvärr särskilt mycket att arbeta med. Fotot och dramaturgin är effektiv, och filmen har ett bra om än inte särskilt originellt bildspråk. The Promotion är inte en dålig film, utan har trots allt en vettig grundstory och intressanta karaktärer. Men tyvärr är storyn för tunn och framförallt saknas humor, vilket är en stor nackdel i en komedi. Storyn fungerar dock ändå hjälpligt som drama, och därför har den ändå blivit bitvis engagerande och jag ville inte stänga av filmen. Därför kan den trots allt funka någorlunda som lättsam underhållning för stunden, och har man brist på TV-program kan den vara sevärd om den visas på TV. Men jag skulle i alla fall inte vilja lägga ner några pengar på att köpa eller ens hyra den, och jag hade väntat mig mycket mer än så här av The Promotion. Men det räcker ändå till en stark fyra, och bör därför trots allt ses som nätt och jämnt sevärd.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1. Bild- och ljudkvaliteten är bra. Filmen är textad på de fyra skandinaviska språken, men tyvärr finns ingen engelsk text och heller ingen text för hörselskadade. Textningen är anpassad för Widescreen-TV - därför blir den något ihoptryckt och avlång på en 4:3-TV, och kan därför bli lite svårläst på mindre TV-apparater. När man matar in DVD-skivan, möts man av en distributörsjingel följt av språkvalsmeny. Det följs av varningstexter på valt språk, direkt följt av ett flertal trailers för andra filmer (som går att hoppa förbi). Därefter börjar själva filmen att spelas upp direkt, utan att någon huvudmeny visas. I likhet med de flesta andra nyare DVD-utgåvor från Nordisk Film finns ingen normal huvudmeny, utan trycker man på DVD-spelarens menyknapp kommer man istället tillbaka till den inledande språkvalsskärmen. Det medför också att det inte finns någon scenvalsmeny på skivan, vilket kan vara en nackdel. Det gör också att man från menyn inte kan välja att spela upp filmen utan text, utan föredrar man att se filmen otextad måste man välja något av de skandinaviska språken och därefter stänga av texten via fjärrkontrollen när filmen startat. Det finns heller inget som helst extramaterial, vilket är beklagligt även om The Promotion knappast är den sortens film som är av alltför stort behov av det. Enligt uppgift har filmens utländska DVD-utgåvor en hel del extramaterial, och därför är det beklagligt att Nordisk Film inte kunnat eller velat licensiera det befintliga materialet även till den skandinaviska utgåvan.

Recensionen skriven: 12 juli 2009
Senast uppdaterad: 13 juli 2009

Recensionen har lästs 3329 gånger av 1803 personer, sedan den 12 juli 2009