Tack till Universal Sony Pictures Nordic för recensionsexemplaret
Nick - Ryan Reynolds Roy - Jeff Bridges
Julia - Stephanie Szostak Proctor - Mary-Louise Parker
Hayes - Kevin Bacon Stanley Nawlicki - Robert Knepper
Nicks utseende - James Hong Roys utseende - Marisa Miller
Elliot - Mike O'Malley Pulaski - Devin Ratray
Konstapel Murphy - Larry Joe Campbell Nicks nya utseende - Piper Mackenzie Harris

Boston-polisen Nick Walker är lyckligt gift med Julia, men allting förändras när hans partner Bobby Hayes övertalar honom att stjäla guld från deras senaste tillslag, istället för att lämna in det som bevismaterial. Efter viss tvekan kan Nick inte längre leva med det, utan planerar att ge tillbaka guldet till polisen. Men Bobby vill inte riskera att Nick ska tjalla på honom, utan skjuter ihjäl honom istället. När Nick är på väg till himlen stoppas han på vägen, och blir rekryterad till den hemliga polisavdelningen R.I.P.D. (Rest In Peace Department); en polisavdelning på jorden som består av f.d. döda poliser som specialiserat sig på att få fast döda monster som antagit mänsklig skepnad (!). Därför kommer Nick tillbaka till jorden och Boston, men för att komplicera saken ser alla honom som en gammal kinesisk gubbe istället för n hans riktiga utseende; allt för att förhindra honom från att återuppta förhållandet med Julia. På den spöklika polisstationen blir Nick tilldelad att arbeta med den gamla 1800-talssheriffen Roy från Vilda Västern, som har ett helt annat sätt att få fast döingar.

R.I.P.D. har en kul och förhållandevis annorlunda premiss, och trots en del likheter med framförallt Men in Black har allting satts ihop till en relativt nyskapande helhet. Grundstoryn är kul och uppfriskande, och jag tycker verkligen om den här premissen. Som film betraktat är resultatet dock bara hyfsat, och fastän det inte alls är en dålig film så blir det heller inte alltför bra. Det finns en viss spänning och actionsekvenserna är ganska bra. Det finns också en viss humor, men det går sällan eller aldrig längre än till försiktiga småfniss. Några situationer och repliker är ganska roliga, men överlag känns det lite som bortkastad potential då det borde ha kunnat bli mycket mer humoristiskt.

Filmen är ganska underhållande och har onekligen en viss charm, men det är också en ganska ojämn film. Som bäst är det riktigt kul och underhållande, men när det är som sämst känner man sig ganska likgiltig och oengagerad. Till en början fungerar det ändå ganska väl, men under den andra halvan - när det börjar handla om jordens undergång - blir storyn minst sagt långsökt och tillspetsad. Dessutom introduceras inte upplägget tillräckligt väl för att man ska känna att allting håller ihop logiskt. De flesta rollfigurer förblir också tämligen endimensionella, och det är uppenbart att allt ska fokusera på de båda huvudrollerna till varje pris. Att det dessutom förekommer vissa sexistiska antydningar, som knappast gör saken bättre. Men bitvis är det ändå kul, och jag uppskattar det höga tempot och intensiteten. Därför hinner man inte fundera över de logiska luckorna medan man ser filmen, utan det fungerar hyfsat som underhållning för stunden.

Fotot är snyggt, och bildspråket är funktionellt om än inte särskilt originellt. Specialeffekterna fungerar hyfsat, men känns ärligt talat lite amatörmässiga - för den förhållandevis höga budget filmen haft borde det ha gått att få de datoranimerade effekterna betydligt bättre. Skådespelarinsatserna är helt okej. Ryan Reynolds är riktigt bra, fastän han till stora delar spelar ungefär samma slags roll som han oftast har gjort. Jeff Bridges spelar tyvärr över ganska påtagligt, och då Jeff brukar vara en bättre skådis än så här kan jag bara förmoda att felet åtminstone delvis ligger i regin. Mary-Louise Parker är som alltid mycket bra, men får inte mycket att arbeta med i den här stora men ganska menlösa rollen som övervakaren/chefen Proctor. Stephanie Szostak är bra, men får ännu mindre att jobba med. Kevin Bacon spelar över en del, men är ändå helt okej.

R.I.P.D. är en hyfsad film, som underhåller för stunden och har vissa lyckade komiska effekter. Men filmteamet gör misstaget att inte presentera världen och premissen tillräckligt, vilket gör att när allting spetsas till det under filmens andra halva håller det inte längre ihop logiskt. Det är också en ganska ojämn film, men jag uppskattar den annorlunda premissen och det finns onekligen en viss charm. Resultatet är en skaplig film, som duger som lättsam underhållning för stunden men som samtidigt borde ha kunnat bli betydligt bättre utifrån samma förutsättningar. Det är inte alls värdelöst och med viss tvekan är den ändå sevärd, men alltför lyckad kan jag inte heller påstå att det är; varför mitt betyg stannar på en stabil femma. Med andra ord ganska precis mitt emellan bra och dåligt.

DVD-utgåvan erbjuder anamorfisk Widescreen-bild i formatet 2,35:1, medan ljudet är i Dolby Digital 5.1 på bl.a. engelska. Bild- och ljudkvaliteten är relativt bra. Filmen är textad på 12 olika språk, däribland de fyra skandinaviska språken samt engelska för hörselskadade. Tyvärr finns dock ingen vanlig engelsk text och heller ingen svensk text för hörselskadade. Textningen är i minsta laget, men är ändå ganska lättläst. När man matar in DVD-skivan möts man av en språkvalsmeny, följt av distributörsjingel och varningstexter. Därefter kommer man direkt till huvudmenyn, som är enkel, stilren och stillastående. Märkligt nog är menyn neutral utan något språk alls. Det är en fin idé, men det fungerar inte riktigt lika bra i praktiken. Att Play-symbolen (en högerriktad pil) innebär att spela filmen kan väl de flesta lista ut, men att en uppslagen bok innebär scenval är knappast lika självklart. Tyvärr finns inget extramaterial alls, vilket är tråkigt då Blu-Ray-utgåvan (som jag tyvärr inte fått tillgång till) enligt uppgift ska ha en del extramaterial. Det borde räcka att Blu-Ray har bättre ljud och bild än DVD - det känns inte rätt att dessutom banta ner eller helt ta bort extramaterial på DVD.

Recensionen skriven: 16 januari 2014
Senast uppdaterad: 17 januari 2014

Recensionen har lästs 3502 gånger av 1992 personer, sedan den 16 januari 2014