Tack till Walt Disney Studios Home Entertainment för recensionsexemplaret
Henry Burke - Ciarán Hinds Matheson - Tom Everett Scott
Dr. Harlan - Garry Marshall Pope - Chris Marquette
Tina - Kim Richards Sheriff Antony - Ike Eisenmann
Carson - Billy Brown Sifonen - Tom Woodruff Jr.

Dwayne Johnson, AnnaSophia Robb & Alexander Ludwig
© Disney

Den amerikanska science-fictionförfattaren Alexander Key (1904 - 1979) har aldrig tillhört någon storsäljande favorit, men har blivit populär inom sin målgrupp. Han skrev till största delen romaner om utomjordingar riktade till en lite yngre publik, och är i dagens läge mest känd för de närmast kultförklarade klassikerna Escape to Witch Mountain och Return from Witch Mountain, som båda kom ut 1968 men är förhållandevis okända i Sverige. Den första boken blev 1975 till en succéfilm från Disney under samma namn, som i Sverige fick titeln Den äventyrliga flykten. Filmen blev i många länder så populär så att även uppföljarboken filmatiserades några år senare, som i Sverige fick den lite tveksamma titeln Dr Gannon och hans Robotar. En mindre känd TV-film baserad på samma roman gjordes även 1995, som mig veterligen aldrig visats i Sverige. Och nu, 40 år efter att romanen gavs ut, har nu Disney producerat en form av lös nyfilmatisering av den ursprungliga filmen, som utgår ifrån samma roman men med omfattande ändringar och förflyttad till nutid. Jack Bruno har tidigare haft problem med rättvisan och bl.a. arbetat för maffian, men försöker nu att hålla sig på rätt sida om lagen och jobbar som taxichaufför i Las Vegas. Då det just nu pågår en UFO-konferens är det inget alltför roligt jobb, och den ena galningen efter den andra hoppar in i hans taxibil. Det senaste exemplet är två barn vid namn Sarah och Seth, som desperat behöver Jacks hjälp med att skjutsa de till en plats; och de har gott om pengar att erbjuda för besväret. Barnen är inga vanliga barn, utan är utomjordingar med övernaturliga krafter som kommit till jorden på ett uppdrag för att rädda såväl deras hemplanet som jorden. Snart blir även Jack involverad i deras uppdrag, som är långt ifrån enkelt då de både har en rymdrobot efter sig och dessutom hela USA:s regering som gärna vill dissekera ungdomarna på grund av deras förmågor. Att komma hem till sin hemplanet blir heller inte lätt, då myndigheterna beslagtagit rymdskeppet och håller det i en topphemlig försvarsbyggnad på berget Witch Mountain.

Jag har alltid tyckt mycket bra om klassiska Escape to Witch Mountain och även dess uppföljare, och hade därför höga förväntningar inför Race to Witch Mountain. Till viss del infriades dem, och till viss del inte. Till att börja med har manusförfattarna här tagit sig stora friheter från originalet, och det är bara grundstoryn som bibehållits. Det är lite tråkigt då originalet var en så charmig och intressant film, men samtidigt positivt då det innebär att denna film blir underhållande även om man sett originalet; något nyfilmatiseringar annars ofta lider av. Medan originalet var en förhållandevis stillsam film som fokuserade på humor och till viss del spänning, så har Race to Witch Mountain blivit betydligt mer fartfylld. Här är det högt tempo och spänning från början till slut, och det blir aldrig en lugn stund. Det står klart vid ett tidigt skede att action och specialeffekter har prioriterats framför handlingen, och det brukar inte vara ett lyckat drag. Men det fungerar trots allt över förväntan här. Trots allt har manusförfattarna lyckats att inflika en del humor och charm, och därför förblir filmen engagerande från början till slut. Någon jätterolig film är det inte, men det blir småroligt då och då och jag skrattade åtminstone vid några tillfällen. Det hade sannerligen inte skadat med mer humor, då sådana inslag överlag fungerar bättre än renodlad action vid dylika filmer, men det blir i alla fall aldrig tråkigt. Filmmakarna har också lyckats att hitta en lyckad balans, som gör att filmen fungerar bra för både barn och vuxna. Det är ingenting för de yngsta, då det trots allt finns en hel del våld, men från 10-årsåldern och uppåt fungerar det bra och blir inte tråkigt ens för de äldsta. Det är heller långt ifrån en renodlad barnfilm, då en del humor är av sådan karaktär att nästan bara vuxna lär förstå poängerna.

Det största problemet är att det blivit lite för många renodlade actionsekvenser som inte tillför mycket till handlingen, och däribland ett par biljakter för mycket. Filmen hade vunnit på ett något lägre tempo, och att satsa mer på drama och komedi än på actiondelarna. Dessutom finns en del logiska luckor, och det verkar också orealistiskt enkelt att bryta sig in i en så hemlig regeringsbyggnad som tydligen finns på Witch Mountain. Det är förstås svårt att undvika, men trots allt lyckades originalfilmen lite bättre och fram tills den sista tredjedelen av Race to Witch Mountain känns den ändå någorlunda realistisk och trovärdig utan alltför stora luckor. Rollfigurerna har blivit förvånansvärt mångbottnade och genomarbetade, där de två barnen Sarah och Seth utan tvekan har fått flest nyanser. Även Jack Bruno har blivit någorlunda mångbottnad och nyanserad, men ibland kan man tycka att han tar överhanden från de två barnen som borde vara huvudrollerna lite väl mycket. Man kan starkt misstänka att Jack har fått en orättvist stor roll just på grund av att skådisen är så känd, hellre än att han verkligen hade behövts i samma utsträckning. Trots allt bör två barn med imponerande övernaturliga krafter klara av ganska mycket på egen hand, utan att behöva hjälp av jordbor utan krafter hela tiden. Jag tycker också det är tråkigt att Alex Friedman kommer in så sent i handlingen och i stort sett bara får någonting att göra under filmens andra halva, samtidigt som det är en intressant och genomarbetad karaktär som jag gärna hade sett betydligt mer av.

Regissören uppvisar stor potential, och erbjuder snyggt foto och ett effektivt bildspråk med snyggt koreograferade actionscener. Trots mycket action glömmer han aldrig bort rollfigurerna och handlingen, och det är trevligt att se att Andy Fickman kan hantera fler genrer än hans tidigare filmer uppvisat. Specialeffekterna är förstklassiga, och det syns tydligt att stor budget lagts på effekterna som aldrig blir onaturliga eller överdrivna. Skådespelarinsatserna är överlag bra, och de unga talangerna AnnaSophia Robb och Alexander Ludwig är lysande som Sarah och Seth, och spelar helt trovärdigt in i minsta detalj. De har lyckats att hitta rätt balans mellan främmande och mänskligt, och båda två kan gå riktigt långt i framtiden. Carla Gugino är alltid duktig och så även här, men tyvärr får hon inte alltför mycket att arbeta med i den här lite otacksamma rollen. Den f.d. wrestlingstjärnan Dwayne Johnson (som tidigare gått under sitt forna wrestling-artistnamn "The Rock") har aldrig tillhört någon av mina favoritskådisar, då han alltid spelat mer eller mindre träigt och stelt. Här gör han dock en av sina bästa insatser någonsin, och är visserligen fortfarande en aning stel men har blivit ganska naturlig och övertygande. I övrigt är det bra skådisar, och för oss som vuxit upp med 1975 års original är det intressant att notera att de två huvudrollsinnehavarna från den filmen - de forna barnskådisarna Kim Richards (som är moster till Paris Hilton) och Ike Eisenmann - återfinns i små biroller i den här filmen; som en servitris och en sheriff. Sammanfattningsvis är Race to Witch Mountain en trevlig, spännande och underhållande film, som fått med en del humor och charm, därför fungerar bra för de flesta åldrar. Det har blivit ett lite för stort fokus på action och onödiga biljakter, och den tiden hade bättre kunnat spenderas på en fördjupning i karaktärerna och dramat. Det är en klart sevärd film som kan rekommenderas för de allra flesta, men samtidigt tycker jag tyvärr inte att den kommer upp i samma höga klass som originalet Escape to Witch Mountain. Jag hoppas bara att den här filmen säljer tillräckligt bra, så att Disney tar sig i kragen och släpper även Escape to Witch Mountain och Return from Witch Mountain på DVD även här, då de filmerna än så länge inte finns i Sverige (fastän de släppts i en del andra länder).

Alexander Ludwig & AnnaSophia Robb
© Disney

DVD-utgåvan erbjuder bild i anamorfisk Widescreen i formatet 2,40:1, och håller hög kvalitet. Ljudet är i Dolby Digital 5.1 på engelska och spanska, och dessutom finns ett ljudspår med syntolkning på engelska för synskadade - knappast särskilt användbart i Sverige då det kräver goda språkliga kunskaper, men säkerligen mycket uppskattat i engelskspråkiga länder. Filmen är textad på åtta olika språk; däribland de skandinaviska språken samt engelska. Det finns både vanlig engelsk text och engelsk text för hörselskadade, vilket är uppskattat. Tyvärr finns dock ingen svensk text för hörselskadade, vilket är beklagligt men knappast ovanligt. När man matar in DVD-skivan, möts man av språkvalsmeny följt av varningstexter och en kort distributörsjingel. DVD-utgåvan är av någon märklig anledning försedd med det Disney kallar för FastPlay (som har andra namn hos andra distributörer), vilket innebär att man därefter får en kort beskrivning om detta och måste välja "Main Menu" inom några sekunder - annars börjar automatiskt uppspelning av några trailers, följt av själva filmen. Till råga på allt är denna speakerröst den här gången på engelska, vilket knappast är särskilt användarvänligt i Skandinavien. Varför DVD:n använder sig av FastPlay då filmen uppenbarligen inte är huvudsakligen riktad mot barn och heller inte är dubbad till svenska är bortom mitt förstånd. Förvisso passar filmen väl för barn, men trots allt är det mer en familjefilm än barnfilm, och de yngre barn som skulle vilja se filmen utan föräldrar lär vara ganska få till antalet. Går man till huvudmenyn så är den endast på engelska vilket är beklagligt, men menyerna är stilrena och snygga.

Som extramaterial hittar vi åtta olika bortklippta scener, varav några egentligen är utökade versioner av scener som finns med i filmen. Till samtliga dessa finns introduktioner av regissören Andy Fickman, vilket är trevligt för att få veta varför scenerna klippts bort, även om han inte alltid är tillräckligt bra på att förklara var i filmen de skulle ha hört hemma. Alla scenerna är trevliga att se, och åtminstone några av dessa tycker jag borde ha fått vara kvar i filmen, då de är roliga och charmiga, även om de kanske inte tillför så jättemycket. Därefter hittar vi s.k. bloopers (misslyckade tagningar) i några minuter, som är småroliga och trevliga men egentligen inte ger så mycket att se på. Slutligen hittar vi även ett reklaminslag för HD-formatet Blu-Ray med enäggstvillingarna Dylan och Cole Sprouse, mest kända som Zack och Cody i Disney Channel-serierna Zack och Codys ljuva hotelliv och Det ljuva havslivet, som presenterar formatet på ett humoristiskt och annorlunda sätt. I praktiken är det visserligen reklam och närmast propaganda, men det är åtminstone gjort med glimten i ögat och är faktiskt fullt sevärt. Dock kan jag tycka att det är lite fräckt att så tydligt göra reklam för Blu-Ray på DVD, när man troligen inte har Blu-Ray-spelare om man köper DVD-utgåvan och merparten i dagens läge heller inte lär ha något direkt behov av en sådan. Det känns helt enkelt som lite för tidigt att puffa så hårt för Blu-Ray med de små marknadsandelar som formatet har, och dessutom kvarstår faktum att det fortfarande är förhållandevis få filmer som släpps i formatet och att såväl spelare som filmer är dyra. Allt extramaterial har svensk text, vilket är glädjande och det är uppenbart att flera andra distributörer har en hel del att lära av Disney. Det är tråkigt att det inte finns med någon form av bakom kulisserna-dokumentärer eller intervjuer, men det extramaterial som finns är bra och i synnerhet de bortklippta scenerna tillför mer än de brukar göra i de flesta filmer.

Recensionen skriven: 23 oktober 2009
Senast uppdaterad: 23 oktober 2009

Recensionen har lästs 4468 gånger av 2484 personer, sedan den 23 oktober 2009