Claire Wyden - Malin Åkerman Brett Wyden - Jake Lacy
Harvey Russell - Jeffrey Dean Morgan Burke - Joe Manganiello
Dr. Kerry Atkins - Marley Shelton Överste Blake - Demetrius Grosse
Nelson - P.J. Byrne Connor - Jack Quaid
Amy - Breanne Hill Zammit - Matt Gerald
Agent Park - Will Yun Lee Polischefen - Gary Weeks

Primatforskaren Davis Okoye har ända sedan han föddes delat ett särskilt band med en unik albinogorilla vid namn George, som han tagit hand om hela livet och lärt honom att kommunicera via teckenspråk. Men en dag utför det stora forskarföretaget Energyne ett experiment med genmanipulering på en rymdstation som inte går som planerat, och när rymdstationen exploderar hamnar resterna av forskningen på jorden i Chicago. Det vill sig inte bättre än att det genmanipulerande serum som företaget utvecklat smittar George, som plötsligt växer okontrollerat och dessutom blir mer och mer aggressiv. Militären vill stoppa gorillan till varje pris, men George som snart vuxit till mångdubbelt sin normala storlek, är inte lätt att få stopp på. När det dessutom kommer fram att en varg blivit smittad av samma preparat, och nu plötsligt är 20 meter lång och dödar allt i sin väg, så är goda råd dyra. Davis tvingas samarbeta med Energynes f.d. forskningschef Kate, som suttit i fängelse efter att ha ertappats med stöld från sitt gamla företag, där enda hoppet för både Davis gamla vän och Chicago är att få tag på motgift.

Att några decennier senare göra en långfilm baserad på ett gammalt klassiskt TV-spel från 1980-talet kan tyckas vara något märkligt; men det har ju fungerat förr, så varför inte...? Storyn är i alla fall enkel men fullt funktionell, och fastän Rampage: Big Meets Bigger inte direkt är något cinematografiskt mästerverk så fungerar det bättre än väntat. I all sin enkelhet är det helt enkelt en trevlig och charmig film, som inte erbjuder något större djup men som lyckas med det som säkerligen varit avsikten - att underhålla folk. Det är helt enkelt underhållande och överlag engagerande, och intresset hålls vid liv under merparten av filmen.

Här finns rikligt med charm och en gnutta humor, och jag uppskattar att filmen inte tar sig själv på alltför stort allvar. Mycket är gjord med glimten i ögat, och därför kan man ha överseende med de många klichéer och stereotyper som förekommer. Här finns mycket action, men det upplevs aldrig våldsglorifierande utan är snarare av typen klassiskt TV-spelsvåld. Därmed finns en hel del likheter i både stil och känsla med bland annat King Kong, och även om de likheterna inte är till den här filmens fördel, så kan man väl för all del hitta sämre inspirationskällor än så. Trots mycket action håller filmen också intresset vid liv, och tappar aldrig eller åtminstone sällan fokuset på handlingen. Här finns ingen nämnvärd realism och det är inte trovärdigt för fem öre, men det är med all säkerhet fullt avsiktligt. Det är spännande, och det finns också en tacksam intensitet där det händer något hela tiden. Därför förblir det intressant, även under mer stillsamma dramascener som det dock i och för sig finns få av.

Man bryr sig om rollfigurerna, även fast det absolut är betydligt bättre ställt med Kate än med Davis. Tyvärr är det lite tröttsamt att Davis, precis som de flesta av Dwayne Johnsons rollfigurer genom åren, upplevs som en enda stor vandrande kliché. Han verkar vara starkare än He-Man och överlever dessutom det mesta; och bara för att skådespelaren råkar vara i god form är det lite irriterande att alltid utnyttja det i filmer för att få honom att framstå som övermänskligt stark och vältränad. Att han dessutom är så klichéartad och stereotyp så att hälften vore nog gör knappast saken bättre. Kate är däremot en intressant och någorlunda nyanserad rollfigur, som visserligen inte får något alltför stort djup, men som man trots allt genast engagerar sig i och bryr sig om. Övriga rollfigurer är stereotypa, där Claire är det mest solklara fallet och framstår som totalt spritt språngande galen.

Mot slutet blir det också lite för mycket av det goda, då rollfigurerna hamnar i skymundan och allt istället börjar kretsa kring stridsscener mellan gigantiska genmanipulerade "monster". Det blir helt enkelt lite för mycket av allt, och actionsekvenserna tar överhanden för mycket. Jag önskar att man hade kunnat tona ner allt mot slutet, för efter att allt hållit sig på en någorlunda lagom nivå under merparten av filmen så blir det för mycket av det goda mot slutet; och att sen dessa actionsekvenser påminner lite väl mycket om Transformers gör knappast saken bättre.

Fotot är snyggt, och specialeffekterna imponerar stort. Skådespelarinsatserna är överlag ganska bra, men varierar en del. Dwayne Johnson är knappast känd för att vara någon storslagen karaktärsskådespelare, men gör för all del ganska bra ifrån sig. Ibland förtar det dock en del av känslan att han tycks ha ett stenansikte, och ser exakt likadan ut överallt i alla filmer. Naomie Harris är utmärkt som Kate, och står för den bästa rollprestationen i filmen. Hon spelar naturligt och trovärdigt, och gör allt som går av den tyvärr något begränsade rollfiguren. Malin Åkerman är också riktigt bra som Claire, och det är mig veterligen första gången som hon spelar en antagonist.

Rampage: Big Meets Bigger är långt ifrån något mästerverk, och förväntar man sig någon Oscarsvinnare eller ens någon djupsint film blir man besviken. Här handlar det om hjärndöd action som inte kräver någon nämnvärd tankeverksamhet, men till skillnad från många andra actionfilmer är den här i alla fall gjord med hjärta och värme; och det räddar mycket. Trots stereotypa rollfigurer, många klichéer och dessutom onödigt utdragna actionsekvenser under filmens sista tredjedel så fungerar det ändå bättre än väntat. Det är helt enkelt charmigt, engagerande och underhållande, och är man på humör för lättsam action blir man knappast besviken. Konceptet är intressant, och även fast det finns gott om logiska luckor så har man ändå trevligt medan man ser filmen. Jag hade önskat mig ett lite större djup och framförallt en mer nyanserad huvudroll än så här. Det hade heller inte skadat med lite mer humor, i och med att storyn knappast varit meningen att vara särskilt djupsint. Men trots bristerna är det ändå en ganska bra och välgjord film. Den passar bra när man är trött/slut och är ute efter lättsam underhållning för stunden, och därmed väljer jag att sätta betyg med hjärtat hellre än med hjärnan och ger filmen efter moget övervägande en mycket svag sjua i betyg.

Recensionen skriven: 13 april 2018
Senast uppdaterad: 13 april 2018

Recensionen har lästs 2161 gånger av 1174 personer, sedan den 13 april 2018