Regi: Nicole Holofcener
Manusförfattare: Nicole Holofcener
Olivia - Jennifer Aniston Franny - Joan Cusack
Christine - Catherine Keener David - Jason Isaacs
Jane - Frances McDormand Aaron - Simon McBurney
Mike - Scott Caan

Regissören och manusförfattaren Nicole Holofcener är åtminstone för undertecknad helt obekant, trots att hon regisserat diverse avsnitt av så kända TV-serier som Sex and the City, Gilmore Girls och Six Feet Under - troligen för att det vid TV-serier vanligtvis är producenten (eller rättare sagt exekutiva producenten) som blir känd, och regissörerna och manusförfattarna lever en ganska anonym tillvaro; med andra ord, precis tvärtom gentemot de flesta långfilmer. Nicole har dock även gjort långfilmerna Lovely & Amazing och Walking and talking, som båda två fått positivt mottagande men är åtminstone för undertecknad (och troligen även de flesta andra i Sverige) helt okända. Men nu är hon aktiv igen, med en independentfilm med en ärligt talat ganska löjlig titel. Huvudrollen spelas av Jennifer Aniston, mest känd som Rachel i Vänner, men utan tvekan den av skådespelarna från Vänner som det gått bäst för efter att serien slutade. Här spelas Jennifer en kvinna vid namn Olivia, som är relativt fattig och tidigare jobbat som lärare, men stod inte ut med de rika eleverna och gick över till att bli städare istället (!). Hennes tre bästa väninnor är istället mer eller mindre förmögna personer. Den rikaste heter Franny (spelad av Joan Cusack), som utan att tveka donerar miljoner dollar till välgörenhet och bjuder sina vänner till galor för absurda pengar. Christine jobbar som manusförfattare (huruvida det rör sig om filmmanus eller teatermanus framgick aldrig, såvitt jag kunde avgöra) tillsammans med sin man David; om än med lite varierande resultat. Jane är en framgångsrik kläddesigner och småbarnsmamma . hon är gift med Aaron men allmänt bitter över livet. Och att alla hennes vänner är helt säkra på att Aaron är homosexuell gör knappast saken bättre. Vi får följa dessa fyra kvinnors tillvaro och liv, där alla är oroade över Olivia och anser att man inte kan vara lycklig om man inte är rik...

Jag har svårt att tycka till om och betygsätta den här filmen. Å ena sidan är det en trevlig och underhållande film - periodvis riktigt rolig, samtidigt som den åtminstone ibland blir ganska djup. Skådespelarna spelar lysande, särskilt de fyra kvinnliga huvudrollsinnehavarna. Både Jennifer Aniston, Catherine Keener, Frances McDormand och Joan Cusack spelar mycket övertygande och gör det bästa av manuset. De flesta av karaktärerna är också genomarbetade och realistiska, och filmen känns både jordnära och relativt trovärdigt. Men å andra sidan känns filmen länge ganska rörig; det blir tvära kast mellan rollfigurerna, och lite för många personer står i centrum. Det gjorde att åtminstone undertecknad länge hade problem att hålla isär vem som egentligen var vem. Lite mindre tvära kast och mer ingående karaktärsbeskrivningar - gärna även aningen färre karaktärer - hade troligen kunnat avhjälpa det problemet. Karaktären Jane känns också lite endimensionell och outvecklad - vi får egentligen aldrig veta orsaken till hennes bitterhet, utan får nöja oss med att se effekten. Men filmens kanske största problem är att slutet är ouppklarat och plötsligt, och känns som ett antiklimax. När filmen tar slut, har den egentligen inte uppnått särskilt mycket utan har stått och stampat på samma ställe länge. Just när man äntligen hunnit lära känna karaktärerna ingående och blivit genuint intresserad av utvecklingen, så tar filmen slut... Med en speltid på bara 1 timme 24 minuter så hade filmen lugnt kunnat förlängas med 20 minuter utan att kännas för lång, och då hade man kanske kunnat uträtta mer. Bihandlingen med Aarons sexuella läggning tar också lite för stort utrymme - filmen hade tjänat på om Nicole Holofcener hade hoppat över den storyn, och istället lagt den tiden på att få lära känna de fyra kvinnorna mer ingående. Jag kanske har för höga krav, men jag hade i alla fall väntat mig bättre av en så lovande film - lite mer karaktärsutveckling och mer ingående personbeskrivningar vore onekligen önskvärt. Men trots bristerna är det dock en underhållande och fullt sevärd film; bara man inte har alltför höga krav eller förväntar sig något mästerverk.

DVD-utgåvan är specifik för Skandinavien, och har anamorfisk bredbild i formatet 2,35:1 (stora svarta fält på en 4:3-TV). Två engelska ljudspår finns att tillgå - ett i Dolby Digital 5.1 och ett i vanlig stereo - och filmen är textad på de fyra skandinaviska språken. Någon engelsk text finns dock tyvärr inte, vilket undertecknad onekligen hade önskat. Text för hörselskadade finns heller inte - varken på svenska eller något annat språk. Skivan inleds med SF-vinjett, följt av språkval och varningstexter. Sen blir vi påtvingade ett stort antal trailers för andra filmer (som dock går att hoppa förbi, genom att trycka Menu), innan vi äntligen kommer till menyn, som är stilren men tyvärr enbart på engelska. Som extramaterial finns först och främst ett kommentatorspår med manusförfattaren/regissören Nicole Holofcener och producenten Anthony Bregman. Det är hyfsat intressant, och innehåller en hel del intressant. När två (eller fler) personer medverkar känns det heller inte lika egocentriskt som kommentatorspår ofta har en tendens att bli. Vidare har vi en menlös bakom kulisserna-dokumentär, där vi får se intervjuer med skådespelarna samt regissören, varvat med utdrag ur filmen. Problemet är just att vi inte får veta någonting användbart - de flesta av intervjuerna handlar bara om hur karaktärerna är, vilket vi ju faktiskt redan vet när vi sett filmen. Inte mycket om själva filmen eller dess inspelning. Slutligen finns också två featurettes (minidokumentärer) från filmens premiär på Sundance Film Festival och dess premiär i större skala i Los Angeles - lite halvintressanta, men inte mycket att titta på. Kort sagt är det kommentatorspåret som är DVD-utgåvans största behållning, och undertecknad hade onekligen gärna sett lite mer matnyttig information bland de övriga materialet - som exempelvis en mer ingående bakom kulisserna-dokumentär, som verkligen hade gått bakom kulisserna... Märkligt nog är allt extramaterial utom kommentatorspåret textat på danska och finska; men tyvärr inte på svenska eller norska. Det finns ingen svensk text till extramaterialet överhuvudtaget, utan vi i Sverige får stå ut med antingen ingen text eller dansk text. Kommentatorspåret har dock ingen textning överhuvudtaget, vilket är mycket tråkigt då det hade varit i störst behov av text.

Recensionen skriven: 22 oktober 2006
Senast uppdaterad: 22 oktober 2006

Recensionen har lästs 3598 gånger av 1976 personer, sedan den 5 december 2007