Bea - Elena Hovsepyan Henny - Felicia Klang
Jennifer - Paula Sundberg Björn - Arman Fanni
Melker - Pascal Andersson Kevin - Filip Laj
Arvid - Ian Strömberg Hjördis - Anki Lidén
Mebel - Agnes Mikkeline Hansen Mebels röst - Saga Gärde
Elviras mamma - Lisette Pagler Isak - Kasper Lund

12-åriga Elvira har just gått ut sexan, och ska åka på sommarkollo. Efter att ha sett fram emot det blir hon inte alls lika sugen längre, när hon får höra att hennes bästa vän blivit sjuk och inte kan följa med. Motvilligt åker hon ensam, och blir istället ihopparad av kollopersonalen att bo tillsammans med Meja och Bea. Men rummet där de ska bo har fått en vattenskada, och det finns inga andra lediga rum. Som en nödlösning kommer personalen istället på att tjejerna ska få bo i det sedan länge stängda rum 213, som varit låst länge och där ingen varit på 40 års tid. Efter lite städning är rummet i fint skick igen, men det dröjer inte länge innan märkliga saker börjar hända. Varje natt försöker någon av tjejernas saker, och de andra svär på att det inte är de som tagit det. Och inte blir saken bättre av kollokompisen Hennys berättelser om att kollot är hemsökt av ett spöke - en liten flicka med rött hår, som har synts i korridorerna...

Barnrysare är inte varje dag man stöter på, men det är onekligen intressant att någon vågar sig på lite ovanliga genrer. Jag har tyvärr inte läst Ingelin Angerborns roman, och har därför inget att jämföra med, men i alla fall om man ser på filmen som fristående verk fungerar den bra. Det är en välgjord och underhållande film, som har en del egna grepp och därför lyckas att hålla intresset vid liv.

Det är engagerande, trots att det inte direkt är världens mest originella film. Det är en genomarbetad story, som är lagom omfattande som gör att filmen hinner med förhållandevis mycket. Det blir aldrig segt eller utdraget, och längden är föredömlig - runt en och en halv timme är precis vad den här storyn klarar av. Här finns rikligt med charm, en gnutta humor och en viss spänning. Rollfigurerna är också intressanta, även fast det inte finns någon större karaktärsutveckling att tala om.

Det är också en ganska obehaglig film, men i och med barn- och familjemålgruppen blir den förstås något nedtonad som skräckfilm. Här rör det sig alltså främst om en obehagskänsla, och för barn kan nog också några scener bli ganska läskiga. För oss vuxna väntar inga direkt "hoppa till"-effekter, och här finns heller inget våld eller blod. Men jag tycker att Emelie Lindblom har gjort ett bra jobb med att bredda målgruppen, så att filmen fungerar både för barn, vuxna och hela familjen. 11-årsgränsen som filmen fått i Sverige är hellre tilltagen i överkant, och det är en ganska snäll film för att vara från 11 år. Men för barn blir det nog ändå ganska otäckt, och även för oss vuxna är det obehagligt och intensivt. Det är inget man tänker på långt i efterhand, men som underhållning för stunden fungerar det ändå över förväntan.

Dock förekommer en hel del klichéer, och även fast det inte direkt är ovanligt för rysargenren så är det tråkigt att inte kunna komma med fler originella grepp. Ett större problem är att manuset inte känns helt genomarbetat - mycket tas upp som egentligen inte får något ordentligt avslut eller ens en rimlig förklaring, och i slutändan återstår flera obesvarade frågor. Ännu allvarligare är det faktum att dialogen ofta upplevs krystad och låter inte naturlig. Det låter inte som barn, utan snarare som vuxna som försöker att låta som barn, och dialogen är också onödigt tungrodd mellan varven. Man får heller inte riktigt lära känna rollfigurerna lika väl som jag hade önskat, och den enda som får några nyanser att tala om är egentligen Elvira.

Fotot är enkelt men snyggt, och genom en del smarta lösningar klarar man sig utan en massa specialeffekter och kan därmed också få ner kostnaden rejält. Intressant nog är det till största delen okända skådespelare som medverkar i filmen, där merparten t.o.m. är debutanter. Wilma Lundgren är ganska bra som Elvira, och gör säkerligen vad som går med det här manuset. Hon hade dock behövt arbeta med sin inlevelse, för det låter inte alltid helt övertygande. Å andra sidan skulle dock även erfarna skådespelare säkerligen få problem med den här dialogen, så därför är det verkligen ingen lätt uppgift som de unga debutanterna ställs inför... Ella Fogelström och Elena Hovsepyan är helt okej, men brister ännu mer i inlevelsen varför en del av filmillusionen blir lidande. Men nu är ju skräckfilmer besvärliga, och att se riktigt rädd ut är tillräckligt svårt för erfarna skådespelare, så alla tre har potential att komma långt inom branschen om de övar lite på inlevelsen och även får mer naturlig dialog att arbeta med.

Rum 213 är en bra och underhållande film, som har en föredömlig längd och intensitet. Den erbjuder en del nya grepp och lyckas imponerande nog att få skräckfilmsgenren att även fungera för barn, så att filmen passar både för barn, ungdomar och vuxna. Det är ingen lätt uppgift, så filmteamet förtjänar en eloge som lyckats att göra en så bred film utan att det upplevs menlöst för vuxna. Något större djup finns dock inte, och karaktärsporträtten lämnar också en del övrigt att önska. Storyn är det inget fel på, så Ingelin Angerborns roman kan säkert tänkas vara bra. Men överlag är det manuset som är filmens största problem, som dels har en tungrodd och konstlad dialog och dessutom knappt någon karaktärsutveckling alls. Det är svårt att avgöra huruvida de problemen ligger i filmmanuset eller den litterära förlagan, men det finns ingen ursäkt att åstadkomma så här krystad dialog på film oavsett hur dialogen var i boken. Det sänker helhetsintrycket en del, men då det ändå är en så intressant och underhållande film väljer jag med viss tvekan ändå en sjua i betyg; även fast den blir något svagare än jag hade önskat.

Recensionen skriven: 23 februari 2017
Senast uppdaterad: 23 februari 2017

Recensionen har lästs 2789 gånger av 1657 personer, sedan den 23 februari 2017